16v saabin hehkutusta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

16v saabin hehkutusta

Viesti Kirjoittaja lucaf »

En malttanut olla avaamatta ihan omaa viestiketjua tälle aiheelle.

Vuosia ajoin monilla eri 8 venttiilisillä saabeilla mutta nyt kuukauden ajan käytössäni on ollut isältäni lainassa 91vm 16v. En olisi uskonut että tämä on taloudellisin käyttämäni Saab.

Taas eilen tankkasin ja hämmästelin kun keskikulutus talvirenkailla 8.1 litraa. Ehkä yksikaasuttimisella tupliksella pääsin ajoittain samoihin lukemiin, mutta läheskään samanlaista suorituskykyä ei silloin ollut käytössä. Tässä on aivan mahtava vääntö, suorituskyky ja ajomukavuus tuplikseen verrattuna (jos jätetään "fiilistelyt" pois). Matka kulkee erittäin paljon joutuisammin kuin sataheppaisella, ja silti kulutuslukemat kahdeksan pintaan, aivan uskomatonta.

Ilahduttavinta tässä 16veessä on se, että kaasujalkaa ei tarvitse kulutusta ajatellen mitenkään erityisesti pitää kurissa, kun taas turboista (8v) kokemukseni on se, että tehojen käyttö rokottaa samantien lompakkoa. Tai siis enhän minä tiedä miten vähän tämä kuluttaisi jos oikein super-iisisti ajaisi.

Ja matkustusmukavuus. Tämä on niin älyttömän hiljainen, vakaa (onko tässä kallistuksenvakaaja vakiovarusteena?), kulkee höyhenenkevyesti - ihan kuin ilmatyynyaluksella kulkisi, vääntää todella alhaalta, ja tuo vaihteisto on jotain todella herkkua verrattuna vanhempiin saabeihin, onko siinä muuttunut jotain vai onkohan tässä autossa uusittu se (mittarissa on 335tkm)? Myöskin istuin tuntuu harvinaisen jämäkältä (tämä on se karvalakkimallin uudempi versio), sivuttaistuki parantunut, toki contour-istuimelle ei ristiselän tuki vedä vertoja.

Vuosi sitten hehkuttelin tuolla kubithreadin topicissa turbosatkun (8T) ylivertaisuutta samalla tavalla, oikeastaan samasta asiasta kysymys tässäkin, mutta erotuksena tuo kulutus joka vie tässä mallissa pisteet kotiin. Toki turboissa sitten varustelutaso ja ohituskiihtyvyys on omaa luokkaansa.

Mitenkähän muuten tuo 2.1:n kulutus verrattuna 2.0?

Käyttäjän kannalta negatiivinen asia 16-veessä on käyntiääni kylmänä, se on suoraansanoen ikävää kuunneltavaa mutta siihen onneksi tottuu.

Huollettavuuden/kestävyyden suhteen hyvistä/huonoista puolista verrattuna 8-tappiseen en osaa ottaa kantaa paitsi että tähän on ilmansuodatin yhtä helppo vaihtaa kun kaasutinmalliseen satkuun, se on aivan loistojuttu.

Ihmetystä on myöskin aiheuttanut se, että tämä ei juurikaan kulutua moottoriöljyä. Kaksituhatta kilsaa öljynvaihdosta, ja öljyn pinta on vieläkin yli maksimirajan, enennäkemätöntä minulle. Tuskin venttiilien määrällä on vaikutusta tähän asiaan vai?

En voi kyllä käyttöautoksi enää suositella kasiventtiilistä saabia kun noita 16valvejakin saa tänä päivänä niin edullisesti. Paitsi jos tulee vastaan täysvarusteltu 8T, niin eihän sellaisesta voi kieltäytyä :)
Viimeksi muokannut lucaf, Pe Marras 27, 2009 08:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 16v saabin ylivertaisuuden hehkutusta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

lucaf kirjoitti: En voi kyllä käyttöautoksi enää suositella kasiventtiilistä saabia kun noita 16valvejakin saa tänä päivänä niin edullisesti. Paitsi jos tulee vastaan täysvarusteltu 8T, niin eihän sellaisesta voi kieltäytyä :)
Ihan asiaa, joskin tuo meikäläisen i8 vie 8,2...8,5litraa satasalle työmatka- yms. ajoissani, enkä todellakaan ajele mitenkään ekoystävällisesti hissutellen (lintta pohjassa kiihdytyksiä yms. tulee varmasti ainakin puolenkymmenä per päivä). T8:lla on kyllä turha moisista lukemista haaveilla :)
K-jetti myös toimiessaan on huomattava parannus kaasaripeleihin, siis moottorin luonteessa (muuttumaton käytös kylmänä ja kuumana ilman ryyppykikkailuja, ihan jees alavääntö yms.), ei niinkään "puhtaassa" suorituskyvyssä. Toki i16 on sitten vielä askel parempaan, mutta ei tuo i8 vielä mikään "toivoton" käyttöauto ole :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 16v saabin ylivertaisuuden hehkutusta

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Huvittuneena luin kommenteja, koska itsellä oli 90 luvulla ensin 900i vm 87 (harva perävälitys) ja sitten samanlainen 900 S vm 91(nykyinen vain muutettu T16) kuin nytkin ja silloin huomion samansuuntaisia asioita. Penkit paranivat vm 91 kun 9000 penkit laitettiin 900 ja samoihin aikoihin parannettiin vaihteensiirtoa sekä ohjaustehostin muutui 16 venttiilessä. Kaupunkikulutus tippui rajusti kun päästiin nykyaikaisempaan ruiskuun k-jetronikin jälkeen sekä kat-aikaan, jolloin seoksen säätö parani huimasti. 16 ventiilessä turbossa pääsee samoihin kulutuksiin, kun ajaa samalla lailla kuin 16 i, moni vain tahtoo käyttää hyväksi turbon paremman suorituskyvyn. Ässä ainakin vetää uskomattoman puhtaasti tyhjäkäynniltä asti, vaikka vertaa omaan 9-5 aeroon vm 06, suorituskykyä riittää, ajettavuudessakin pärjää yllättävän hyvin. Tekniikka vain pitää olla näissä uudemmissa kunnossa, koska viat antureissa paikataan aluksi lisäämällä seosta eli kulutusta, kone pelaa samalla lailla.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: 16v saabin ylivertaisuuden hehkutusta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

lucaf kirjoitti: Taas eilen tankkasin ja hämmästelin kun keskikulutus talvirenkailla 8.1 litraa.

Mitenkähän muuten tuo 2.1:n kulutus verrattuna 2.0?

Käyttäjän kannalta negatiivinen asia 16-veessä on käyntiääni kylmänä, se on suoraansanoen ikävää kuunneltavaa mutta siihen onneksi tottuu.

En voi kyllä käyttöautoksi enää suositella kasiventtiilistä saabia kun noita 16valvejakin saa tänä päivänä niin edullisesti. Paitsi jos tulee vastaan täysvarusteltu 8T, niin eihän sellaisesta voi kieltäytyä :)
2,1:ssä kulutus ollut 8,0-8,5 välillä lähes aina. Ajotyyli rivakka, sisältäen maantietä ja motaria (nopeus 60-130km/h).. Samaa mieltä Lucafin kanssa!
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 16v saabin ylivertaisuuden hehkutusta

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Omat vähäiset kokemukset 16v saabista kanssa hyvät, kun tuohon omaan vertaa. Auto oli automaattilaatikolla, eikä itselläni ole sen vuosimallista tarkkaa tietoa. Auto ulkoisesti oli parhaat päivänsä nähnyt. Huomioita:

-Hyvä alavääntö (Toki tuntumaan varmaan vaikuttaa, että on ainoa ajamani automaatti)
-Jämäkkä alusta (Parkissa kyllä näytti, että tää peli on ehdottomasti uusien jousien tarpeessa)
-Hiljainen ja paremmat istuimet
-Tuntui jonkin verran omaani raskaammalta (Painavampi kone, sisusta, äänieristys?)
#3929
Saab 9-3 ss -05
3374
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Su Kesä 24, 2007 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: 16v saabin ylivertaisuuden hehkutusta

Viesti Kirjoittaja 3374 »

Mulla on ikävä 8 venttiilisen moottorin käyntiääntä. Musta se kuulostaa aidolta Saabilta. Ekan kerran kun kun käynnistin 16 venttiilisen pelästyin startin ääntä, se on huomattavasti kovempi kuin 8 venttiilisessä.
Onhan tää 16 venttiilinen huomattavasti mukavampi ja taloudellisempi 8 venttiilinen.
9-5 Aero Wagon A -03
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 16v saabin ylivertaisuuden hehkutusta

Viesti Kirjoittaja jka »

Mimmi kirjoitti:
3374 kirjoitti:Mulla on ikävä 8 venttiilisen moottorin käyntiääntä. Musta se kuulostaa aidolta Saabilta.
Jep, niin kuullostaa: http://www.youtube.com/watch?v=4dZVZmAbmVE&NR=1
Jos olisin ilman kuvaa kuunnellut, niin olisin veikannut äkkiseltään transiittia.

Kyllä kasiventtiilisen saapin äänessä on sitä jotain joka hukkui kun 16v kone tuli.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 16v saabin ylivertaisuuden hehkutusta

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

8 Venanen on kyllä hyvä moottori kanssa. Itellä on alhaisin kulutus ollu seiskan puolella.
Kyllä nuo 118 hv potkii kyllä ihan tarpeeks. Kiihtyvyys on hyvä, vääntö ok. Kulkeekin ihan nätisti mutta en kerro miten paljoa..

Otsikon lukeminen saa pientä masennusta aikaan.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 16v saabin ylivertaisuuden hehkutusta

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllä 8 venaseillakin pärjää ja aivan hyvin jos vaan k-jet todellakin on kunnossa.
<<<<näinhän se vaan ei yleensä ole.
Väittäisin jopa että k-jet saappaassa on parempi alavääntö kuin 16 v saappaassa.Johtunee reilummasta seoksesta jota ei orjallisesti yritetä korjata lambdan avulla.
Mutta 16 v kone on noin yleensä parempi kaikilla osa-alueilla.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 16v saabin ylivertaisuuden hehkutusta

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Pojan 2,1 iivari kuluttelee hänen ajossaan noin 8 litraa satasella. TurboS 16 cabbe meni viime kesänä alle seiskan, kun tulimme kesätapahtumasta ja ajeltiin hieman pienempiä teitä, tosin moottoritietäkin mahtui alkumatkan.
# 419 Vesa Pohjalainen
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: 16v saabin ylivertaisuuden hehkutusta

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Pojan 2,1 iivari kuluttelee hänen ajossaan noin 8 litraa satasella. TurboS 16 cabbe meni viime kesänä alle seiskan, kun tulimme kesätapahtumasta ja ajeltiin hieman pienempiä teitä, tosin moottoritietäkin mahtui alkumatkan.
Ja samaisella kesätapahtuma reissulla 8v nuhapumppu vei palttiarallaa kympin TurboS:n imussa :)
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 16v saabin ylivertaisuuden hehkutusta

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Könsikäs kirjoitti: Otsikon lukeminen saa pientä masennusta aikaan.
2003 vuodesta asti käyttöautona ollut 8-venttiilisiä saabeja joten ei ne minunkaan mielestä ihan huonoja autoja ole, mutta muokkasin otsikkoa vähemmän masentavaksi :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: 16v saabin ylivertaisuuden hehkutusta

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Könsikäs kirjoitti:8 Venanen on kyllä hyvä moottori kanssa. Itellä on alhaisin kulutus ollu seiskan puolella.
Kyllä nuo 118 hv potkii kyllä ihan tarpeeks. Kiihtyvyys on hyvä, vääntö ok. Kulkeekin ihan nätisti mutta en kerro miten paljoa..

Otsikon lukeminen saa pientä masennusta aikaan.
Oma ex-900i kulki kans sanotaanko nyt vaikka tarpeeksi kovaa :)
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 16v saabin ylivertaisuuden hehkutusta

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

joukolainen kirjoitti:.Penkit paranivat vm 91 kun 9000 penkit laitettiin 900
No, mitkähän penkit on -89 16v 900:ssa? Mielestäni ne eivät ainakaan ole samanlaiset kuin saman ikäisessä 8i:ssä? :roll:
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 16v saabin hehkutusta

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Olipa hyvä tai ei, mutta -87 ekassa viistokeulassa oli kyllä paljon paremmat jakkarat istua kuin nykyisessä -92 mallissa.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Vastaa Viestiin