Saab 900S moottori ei lämpee?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Saab 900S moottori ei lämpee?

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 » To Tammi 07, 2010 16:00

Tässä hyvän aikaa on olllut satkussa sellainen ongelma (taisi olla jo ennen talvea) että se perkules ei nosta lämpöjä sitten ampumallakaan. Lämpömittari nousee hitusen ehkä yli sen alimman valkoisen viivan vaikka ajaa yhtä syöttöä päivässä 60km.
Mittarin uskon puhuvan täyttä totta koska heti 60km ajon päätyttyä pystyy käden jo laittaa kannen päälle ja pitää siinä niin kauan kuin haluaa koska se juuri ja juuri on lämmennyt. Kokeilin myös ylävesiletkua ja siellä tuntui painetta; epäilen siis että jossain on tukos tai sitten vettä oli vaan liikaa koska vettä oli ihan korkkiin asti kun säiliön avasin. Joskus nestettä myös tuntuu häviävän mutta aina olen huolen pitänyt siitä ettei nestesäiliö ainakaan ole tyhjillään.

Itse moottorissa tuskin on mitään vikaa koska vetoa löytyy ehkä vähän turhaksikin talven keleille. Auto oli siis 900S vm.90

Mistä satku on ruikulla? Mitä veikkaavat asiantuntevammat?
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16

Avatar
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Saab 900S moottori ei lämpee?

Viesti Kirjoittaja Könsikäs » To Tammi 07, 2010 18:26

Ensineuvo on viedä auto romuttamolle, niinkun kaikki vittuillessaan sanovat.
Laita pahvia keulalle tai vaihda termari.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79

Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Saab 900S moottori ei lämpee?

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 » To Tammi 07, 2010 18:40

Kas kun ei tullut heti mieleen tuo termostaatti :oops:
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16

Avatar
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1972
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 900S moottori ei lämpee?

Viesti Kirjoittaja f-19 » To Tammi 07, 2010 18:45

Paali ois hyvä kyl.

Mutta kyllä siellä jotain vikaa on mihin pahvin laittaminen ei auta, tai ehkä auttaa mutta väärä korjaus ja kone varmaan kuitenkin kävisi alilämpöisenä.

Termari vaihtoon tosiaan ensi alkuun ja sen jälkeen järjestelmän täyttö ilmausruuvi auki (+ ilmaus).

Omat vehkeet ollut lämpösiä -30C pakkasellakin ilman pahveja, hitaammin toki lämpiää mutta kuitenkin.

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9455
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900S moottori ei lämpee?

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Ke Tammi 13, 2010 23:17

900i -88:n kanssa ei tarvinnu pahvia -40 pakkasellakaan. En tiiä miten kylmää pitäisi olla, että saabin keulaan pitää laittaa pahvia? -60?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
puutiikeri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 15:28
Paikkakunta: Kempele

Re: Saab 900S moottori ei lämpee?

Viesti Kirjoittaja puutiikeri » Su Tammi 17, 2010 21:12

Täällä myös ongelmia lämmön nousemisessa. Ei lähellekään puoltaväliä, joskin kabiiniin puhaltaa kyllä ihan kohtuulämmintä. Termostaatti on tsekattava joutessaan.
Liittyisikö tähän samaan ongelmaan myös ettei tyhjäkäynti laske alle tonnin? Vai onko eri keissi jo?
PR 900 LUX T16 5D '84
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85

Avatar
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 900S moottori ei lämpee?

Viesti Kirjoittaja himmee » Su Tammi 17, 2010 23:08

Tuo että kierrokset ei TALVELLA laske alle tonnin taitaapi johtua siitä jakajan alapuolella olevasta ryyppysuuttimen tunnarista, eli viilenee siinä kohtuu kivasti. Joku peltihärpä tuohon eteen pitäisi jaksaa taiteilla.

Siitä en kyllä ole varma, että missä se tunnari sijaitsee sinun autossasi?
VW transporter 2.5tdi vm.99

Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saab 900S moottori ei lämpee?

Viesti Kirjoittaja Naxu » Ma Tammi 18, 2010 09:08

Sähköruiskulla varustetussa autossa kannattaa tarkistaa, että ilmaläpän mikrokytkin naksahtaa läpän tullessa kiinni. Muuten pitää kierroksia yli tonnin.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.

Vastaa Viestiin