Refuel

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti » Ma Touko 28, 2012 10:26

jcarlson kirjoitti:Vaan miksei riittäisi vain se takaiskuventtiili jakajan alipaineletkussa?
Riittäisihän se mutta sen on teoreettiseti mahdoton toimia ainakin omasta mielestä... Alipaine jää jumiin takaiskun ja virranjakajan väliin. Vai olenko nyt ihan vain puhahtaasti tyhmä :oops:
9-3 SE 2.2 TiD '01 458tkm KA "Sargent" Stage 1

Jäsen #5517

orava
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja orava » Ke Touko 30, 2012 07:20

Vai noin paljon se laskee paineita pienestä reiästä... Kuristin voisi muuten auttaa ainakin vähän, mutta saattaisi myös hidastaa liikaa kalvon toimintaa.

No entäs jos laittaisi herkäksi säädetyn painekatkaisijan siten (esim. ylipainekytkin herkälle säädettynä), että vetää (tai päästää, ihan kummin vaan) jakajan letkuun kytketyn solenoidiventtiilin kiinni kun menee ahdoille? Tämä olisi myös helppo poistaa käytöstä bensalla ajettaessa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10552
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja jus » Ke Touko 30, 2012 07:47

Jos ehdotukseni alipainesäätimen stopparitapin taivuttamisesta ei kelvannut, niin entä jos poraisi pienen reiän siihen tapin viereen, reiän läpi laittaisi saksisokan pitämään ahtoviivästykset poissa. Sokka olisi helppo irrottaa kun ahtoviivästystä taas haluttaisiin.

Kuva

Ideana olisi siis tukkia kuvassa näkyvä millin-parin rako paksun pyöreän stopparitapin ja säätimen tangossa olevan pykälän välissä niin ettei tanko pääse liikkumaan ulospäin.

Edelleen liian epähienoa kun ratkaisuun ei sisälly mitään sähköistä vipstaakia?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

ahietalahti
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti » Ke Touko 30, 2012 08:36

Pitää purkaa tuo jakaja ja katsoa miten tuo jus:n ehdottama ratkaisu onnistuisi. Veikkaan että on tähän asti käyttökelpoisin ratkaisu.
9-3 SE 2.2 TiD '01 458tkm KA "Sargent" Stage 1

Jäsen #5517

hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja hkylmala » Su Kesä 03, 2012 17:30

Terve taas,

Nyt saabi nielee etanolikeitosta nikottelematta. Lyhyesti kerrottuna vaihdoin suuttimet isompiin (9000 2.3t -bosch -413 "punaiset "). Suuttimien vaihdon jälkeen pääsin ajelemaan huoltsikalle pelkällä bensalla ja siitä sitten eteenpäin e85:ttä tankissa. Eka käynnistys suuttimien vaihdon jälkeen meinas kyllä sahauttaa.

Seuraavaksi pitäis sitten säätää sytytystä 16 ast.-> noin 22 ast Nämä lukuarvot ja tiedon suutinvaihdon toimivuudesta löytyi ruotsin foorumilta (http://ww.900klubben.se/phpbb3/viewtopi ... &start=240). Autossa on myös Speedpartsin lastu, joka tuli mukana ahtopaineiden noston yhteydessä. Tämä on myös oleellinen osa paketin toimintaa vastarannan viisaiden mukaan. Seokset olis myös tarkoitus mittailla, jotta näkee mennäänkö liian laihalla.

Nämä kaikki kokemukset ensimmäisen 120 kilometrin matkalta. Kulutus oli tankkauksesta tankkaukseen 10,4 l/100 km. Saa nähdä kuinka jatkossa.

p.s. Mahtaisko jollain olla Tampereen suunnalla laajakaistalambda-laitteita hyväksikäytettäväksi? Korvausta vastaan tietty
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"

ahietalahti
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti » Ma Kesä 04, 2012 10:32

Jaa että 22 uskallat laittaa, itsellä on vain 19 astetta. Voisihan tuota kokeilla.

Omassa kikottimassa tuota speedpartsin lastun virkaa hoitaa flextune - olettaen että speedpartsin lastu on se ns. bensalastu, joka antaa lisäsoppaa yläkierroksille kun lambdasäätö (suljettu silmukka) ohitetaan.

Kulutus kuulostaa kohtaalliselta, jopa ehkä hieman paremmalta kun omassa. Itsellä edellinen 770km meni 11,7l/100km.

Torstaiksi voisit saada laajakaistan lainaan sopivaa korvausta vastaan. menen työkeikalle helsinkiin päiväksi, niin päivä olis aikaa testailla, jos kiinnostaa.
9-3 SE 2.2 TiD '01 458tkm KA "Sargent" Stage 1

Jäsen #5517

NGpower
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja NGpower » Ma Kesä 04, 2012 10:53

Nyt on pakko liityä keskusteluun ja kysyä suoraan:)
Mulla on cu14.0 satku, josta löytyisi Henkon etanolia kestävä bensapumppu, bensalastu, sekä laajakaistalambda.. Ahdot säätyy potentiometrillä ja tällä hetkellä 0.8 paineilla mennään "hyvillä" seoksilla, täyskuormituksella 12.4 afr. Kotoa puolestaan löytyy nuo -431 tonnarin punaiset suuttimet, sekä ajoituslamppu!
Eli siispä suuttimet kiinni ja sytkä vaikkapa 20, jonka jälkeen ahtopaineita säätäen seokset kohdalleen? :)

Taas jälleen suora kysymys, mutta olisi kiva siirtyä etanolin käyttöön, kun jyväskylästä tuota saa jo parista paikasta..
9-3 SC TTid Vector -09
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85

hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja hkylmala » Ma Kesä 04, 2012 11:30

ahietalahti kirjoitti:Jaa että 22 uskallat laittaa, itsellä on vain 19 astetta. Voisihan tuota kokeilla.

Omassa kikottimassa tuota speedpartsin lastun virkaa hoitaa flextune - olettaen että speedpartsin lastu on se ns. bensalastu, joka antaa lisäsoppaa yläkierroksille kun lambdasäätö (suljettu silmukka) ohitetaan.

Kulutus kuulostaa kohtaalliselta, jopa ehkä hieman paremmalta kun omassa. Itsellä edellinen 770km meni 11,7l/100km.

Torstaiksi voisit saada laajakaistan lainaan sopivaa korvausta vastaan. menen työkeikalle helsinkiin päiväksi, niin päivä olis aikaa testailla, jos kiinnostaa.
Lueskelin vielä tarkemmin ruotsin veijareiden testeistä ja päädyin säätämään sytytystä 20 asteeseen. Katsotaan kuinka toimii. Kulutuksesta ei kannata varmaan vielä suuri johtopäätöksiä vetää, nähtäväksi jää kuinka kehittyy.

Oma ymmärrykseni tuosta lastusta on juuri kuten sanoit, lisärikastustas yläkierroksilla.
NGpower kirjoitti:Mulla on cu14.0 satku, josta löytyisi Henkon etanolia kestävä bensapumppu, bensalastu, sekä laajakaistalambda.. Ahdot säätyy potentiometrillä ja tällä hetkellä 0.8 paineilla mennään "hyvillä" seoksilla, täyskuormituksella 12.4 afr. Kotoa puolestaan löytyy nuo -431 tonnarin punaiset suuttimet, sekä ajoituslamppu!
Eli siispä suuttimet kiinni ja sytkä vaikkapa 20, jonka jälkeen ahtopaineita säätäen seokset kohdalleen?
Eiköhän tälläkin toimi, mulla ainakin käy ja kukkuu hienosti.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"

NGpower
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja NGpower » Ma Kesä 04, 2012 18:34

Jees! Täytyypä viikonloppuna ruveta hommaa alottelee, bensapumpun letku täytynee vaihtaa etanööliä kestävään malliin :)

Mites muute enkö lukenu tarpeeks tarkasti vai olitko poistanut sytkäennakon myöhästyksen? :oops:
9-3 SC TTid Vector -09
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85

ahietalahti
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti » Ti Kesä 05, 2012 10:30

Kehuvat että sen voi poistaa, mutta en ole itse ainakaan vielä ehtinyt semmoista värkätä.

Meni muuten alle 10l/100km. Eilen 135km kulutuksella 9,95l/100km :mrgreen: Ihan normaali ajossa siis, en yrittänyt pihistelyn piirin ennätystä :D
9-3 SE 2.2 TiD '01 458tkm KA "Sargent" Stage 1

Jäsen #5517

NGpower
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja NGpower » Ti Kesä 05, 2012 10:40

ahietalahti kirjoitti:Kehuvat että sen voi poistaa, mutta en ole itse ainakaan vielä ehtinyt semmoista värkätä.

Meni muuten alle 10l/100km. Eilen 135km kulutuksella 9,95l/100km :mrgreen: Ihan normaali ajossa siis, en yrittänyt pihistelyn piirin ennätystä :D
No joo eipä tuo kyllä pahalta kuulosta, vaikka ite laskin lauantain Styling&tuning tapahtuman jkl-Espoo välille 8.8 litran keskikulutuksen omalla T16 satkulla ja 6 enskalla vielä! :D
9-3 SC TTid Vector -09
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85

ahietalahti
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti » Ti Kesä 05, 2012 12:46

Nythän pitää muistaa että minä ajan viinalla :D Pitäis varmaan teettää "Booze" teksti takakontin luukkuun. Vai ajoitko sinäkin tuon 8,8l/100km viinalla?
9-3 SE 2.2 TiD '01 458tkm KA "Sargent" Stage 1

Jäsen #5517

NGpower
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja NGpower » Ti Kesä 05, 2012 17:23

ahietalahti kirjoitti:Nythän pitää muistaa että minä ajan viinalla :D Pitäis varmaan teettää "Booze" teksti takakontin luukkuun. Vai ajoitko sinäkin tuon 8,8l/100km viinalla?
Joo joo kyllä mää tiesin et oot viinaan menevä :D ja itselläni on siis suunnitteluvaiheessa etanoliin siirtyminen..

Mielestäni vaan tuo oma 8.8l on melko kohtuullinen kulutus, kun kuitenkin keskinopeus n.125 km/h ja mitä kaverin T7 Re85 softalla varustettu kolkki vei jotai 10.5-11 samalla matkalla..

Että jos nyt vanhan tekniikan omaavalla satkulla pääsee alle 10l keskikulutukseen viinalla niin ei paha!
9-3 SC TTid Vector -09
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85

saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Oulu

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja saamu » To Kesä 07, 2012 17:14

Nyt tarttis apuja tuon Flexitune 2:n kytkentään. Eli se pitäisi kytkeä ECUn ja ruiskun välissä olevaan johtoon, mutta missä sijaitsee ECU ja ruisku :oops: ?

Auttakaa aloittelevaa autoilijaa.

hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja hkylmala » To Kesä 07, 2012 21:48

Moottoriohjaus eli ECU sijaitsee oikean puolen jalkatilassa verhoilun alla. Ruiskut taas imusarjassa moottorin päällä. Kaikkia ruiskuja ohjataan yhden johdon ja etuvastuksen välityksellä. Tähän etuvastuksen ja ECUn väliseen johtoon kytketään Flexitune. Kytkentäkaavion mukaan tämän johdon väri on vihreä-keltainen.

Asiaa toivottavasti selventävä keskustelu: http://flexitune.se/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=80

Kaikki ylläoleva koskee Lucas-ruiskulla varustettuja autoja. Ainakin turbot 1990-93.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"

Vastaa Viestiin