Saab 99 GL. Viisi vaihdetta, neljä ovea. Väriltään punainen ja sisältä beige / ruskea, rullattu 284 tuhatta kilometriä. En nähnyt tarpeelliseksi tarkistaa kilometrejä. Vuosimalliltaan -84 eli ilmeisesti viimeiseltä vuodelta.
Kaksiovinen oli alunperin hakusessa, mutta nyt kun sijainti ja hinta kohtasivat muutaman kuukauden mittaisen leiman, niin en enää hillinnyt itseäni.

Maalipinta on hyvässä tikissä. Toki ajan myötä on vähän nirhannut sieltä sun täältäkin, ja toki niiden takimmaisten sivuikkunoiden pielissä on jotain iskeymiä. Paikkausjälkiä on vähän.
Pohjan ruostetilanteesta en osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta yksi ruostepaikka on tiedossa: takaluukussa roiskeläpän kiinnityskohdassa. Alustan kunto selviää varmaankin leimahetkellä.

Pakoputki röpöttää hiukan poikittaispöntön tienoilta, joten ei liene ihan ehyt. Vaan eipä maksa pönttökään paljon, jos esim. motonetistä hakee.
Koeajolla ilmennyt kolina vasemmalla edessä ei ollutkaan vetonivel, vaan löysälle jäänyt pyörän pultti.

Oikealla edessä kuitenkin taitaa olla jarrulevy kiero, koska hiljaisessa vauhdissa pitää sen tyyppistä ääntä. Jarruttaessa kevyesti tuon myös tuntee ihan selvästi polkimessa ja auton menossa, kun vähän pyrkii jarruttamaan tasaisin väliajoin reilummin.
Varsinkin vasemmalle kääntäessä tappiin asti, etenkin auton liikkuessa, renkailla on taipumus jäädä kyseiseen asentoon, jos ratista ei auta. Tuntuu ikään kuin siltä, että lompsahtaisi jonkun pykälän yli. Mitään ylimääräistä ääntä ei kuitenkaan kuulu.
Penkit ovat hapoilla, mutta tänään pesin Autoglymin Interior Shampoolla kaikki. Päälle suihkin saman firman hajunpoistajaa, joten ainakin toistaiseksi tuoksuu raikkaammalta. Katsotaan miten etenee. Etenkin etupenkit ovat kuitenkin hakusessa, koska nykyiset ovat aika huonossa kunnossa. Takapenkkien päälle laittanen vain jonkun viltin tai vastaavan.
Katto roikkuu, kuten näissä varmaan aika usein. Ostoilmoitus on vetämässä, mutta jos ei tärppää tai pyyntihinnat hipovat taivaita, niin taitaa mennä toisen topicin ohjeiden mukaan liimaushommiksi.
Bensamittari näyttäisi toimivan, mutta viisari heiluu kuin hullun ****** mielettömän *********. Onko ominaisuus vai vika?
Moottorin lämmöt nousevat jonkun verran. Viisari osoittaa bensamittaritaulukon 3/4 kohtaan ja siihen nousu tuntuu pysähtyvän. Siinä vaiheessa takana ajoa pari tuntia parilla pysähdyksellä. Flekti kuitenkin huutaa kuin viimeistä päivää, kun auton on sammuttanut, joten jossain muualla häikkää. Mistä lähteä vikaa metsästämään?
Sitten ne hyvät puolet:
Kaupantekohetkellä tankki oli täynnä.

Tuohan kulkee aivan uskomattoman hienosti! Rengasmelua ei huomaa ja konehuonekin vaimenee yllättävän hyvin. Kulkee kuin kiskoilla. Ratissa on vähän klappia, mutta muuten ohjaus on tunnokas.
Nopeusmittari on GPS:n kanssa samaa mieltä nopeudesta.
Ja onhan se nyt niin hävyttömän tyylikäs.
