Läppäkotelon mysteeri

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Läppäkotelon mysteeri

Viesti Kirjoittaja swolking »

Nyt tarvittaisiin taas fiksumpien apuja...

Itselläni on 9000 2.3Tbo, automaatti, TCS, katalysaattorilla ja vuosimallia '92. Foorumillahan on monilla ollut ongelmia näiden TCS-versioiden kanssa, kuten myös minulla. Itselläni asian tekee mystiseksi, ja ongelman selvittämistä vaikeuttavaksi, seuraava juttu:

Huollossa saivat seuraavanlaisia vikakoodeja:
78390 Läpän ohjaus
25250 Läpän sig matala
35780 Läpän jännite matala

Nämä kaikki viittaisivat ilmeisesti siihen, että kaasuläppäkotelo alkaa olla vaihtoa vaille valmis.

Nyt seuraa mystinen osuus... LänsiAutolla sanoivat, että autoon kuuluu läppäkotelo varaosanumerolla 7871437 (2.3 Tbo, katilla). Kun katsoin itse EPC:stä VIN-numeron perusteella, niin ei löytynyt ollenkaan kaasuläppäkoteloa kyseiseen autoon. Kun kurkkasin konepellin alle ja kirjoitin ylös, autossani tällä hetkellä olevan, kaasuläppäkotelon osanumeron oli se 9170705 (2.3 Tbo, TCS 1994-98).

Muistan lukeneeni, että aikoinaan maahantuoja vaihtoi takaisinkutsulla kaikkiin näihin TCS-peleihin uudet kaasuläppäkotelot, mistä lie syystä, joten johtuisikohan siitä, että autossani on tällä hetkellä uudemman vuosimallin läppäkotelo? Vai onkohan joku yrittänyt jo aikasemmin korjata vikaa ja vaihtanut tilalle "melkein sopivan" vaihto-osan joka ei ole poistanut todellakaan ongelmia? Mahdotonta varmaan veikata mitä edellinen omistaja on mahdollisesti tehnyt, mutta ainakin tuon "väärän" osan kohdalla EPC sentään mainitsee TCS:n.

Itselläni ei ollut noin vuoteen mitään ongelmia, kunnes alkoi monelle TCS:n omistajille tutut TCS CTRL-valojen syttymiset, ynnä muut.

Ja nyt tärkeimpään kohtaan koko sepustusta... Mikäköhän noista nyt sitten loppujen lopuksi olisi oikea osa, ottaen huomioon vielä senkin, että autoni VIN-numerolla ei löytynyt minkäänlaista läppäkoteloa EPC:stä. :roll:

Kiitokset jo etukäteen neuvoista!
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Läppäkotelon mysteeri

Viesti Kirjoittaja pevi »

TCS ongelmaasi löytyy dokumenttia. Laitahan YV:nä osoitetietojasi, niin postitan. On sen verran megabittejä ettei sähköpostissa kulje.

Perusperiaate on, että uusimmissa läppäkoteloissa on kullatut kontaktit. Jos tälläisen laitat pitää johtosarjan kontaktit myös vaihtaa, muuten syntyy sähköpari.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Läppäkotelon mysteeri

Viesti Kirjoittaja swolking »

Kun puhutaan mahdollisista vian aiheuttajista, kuten esim. itse läppäkotelo, läpän asentoanturi, polkimen asentoanturi, kampiakselin asentoanturi ja ne 3 venttiiliä jotka löytyvät konehuoneesta, niin voiko mitään niistä vaihtaa itse, vai vaatiiko kaikki kalibroinnin Tech:llä tai vastaavalla, jolloin näin ollen korjaamokeikka?
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Läppäkotelon mysteeri

Viesti Kirjoittaja pevi »

Läppäkotelon ( sis. anturin ) ja TCS yksikön ( penkin alla ) edellyttää ISAT:ia. Muita voi vaihtaa surutta. Muistaakseni polinanturikaan ei mitään säätöä vaadi.

TCS pitää resetoida läppäkotelon vaihdon yhteydessä, muuten on vaara, että käynnistettäessä läppäkotelo pyrkii vanhaan tyhjäkäyntiasentoonsa anturin perusteella, mutta arvot onkin nyt erilaisia aiheuttaen, että läppä ajautuu rajoittimeensa pollttaen moottorin tai ohjaimen. Näin siis teoriassa!

TCS on itseoppiva joten pienellä riskillä voi ilman ISAT:iakin tuhtailla. Tosin optimi säätö saavutetaan vasta järjestelmän kalibroinnilla.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Läppäkotelon mysteeri

Viesti Kirjoittaja swolking »

Nyt on kaikki kuivuneet ja haperot alipaineletkut vaihdettu konehuoneessa ja vikakoodit luetettu LänsiAutossa. Osa vikakoodeista katosi, muutama jäi vielä muistoksi. Pikahuollon kaveri ei osannut sanoa koodeista muuta, kun että: "ne on vaan numeroita, ei niistä muuta osaa sanoa". Palasin siis kotiin ja metsästin koodeille selostukset. Selvisi, että kyseessä on seuraavat:

675B0 Järjestelmää ei ole kalibroitu lämpimänä (973) kunnolla
55780 Jännite läpän tunnistimella virheellinen

Näiden perusteella veikkaisin, että a) kun auto oli LänsiAutossa viimeksi kick-down -vaijerin vaihdossa on vissiin kalibrointi jäänyt suorittamatta ja b) kaasuläppäkotelo alkaa olla tiensä päässä.

Onneksi läppäkotelolla ei ole enää hintaa sitä €1300 vaan vain vajaat €500. Auto on muuten niin hyvässä kunnossa, että osa kannattaa ehdottomasti vaihtaa, jos sillä selvitään. :)

Kun vaihtoivat noita alipaineletkuja niin meinasivat tulpata rintapellissä olevan ilmanpoistoventtiilin (osanro 40 15 202) pienen letkunpätkän. Mitenköhän ajattelivat ilman poistuvan jos letkun päässä on ruuvi? :o

Kai tämä ongelma on kohta vihdoin takana päin, kunhan vaan saa auton taas huoltoon. Jonoa on 3 viikkoa...
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Läppäkotelon mysteeri

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Ja otetaan tähän väliin vielä UKK:sta oikea kalibrointiohje. Ainakin Jyväskylän Laakkosen kansiossa oli väärä ohje, eli siitä puuttui tyhjäkäynnin kalibrointi.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 71#p262371
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Läppäkotelon mysteeri

Viesti Kirjoittaja peinu »

swolking kirjoitti:Näiden perusteella veikkaisin, että a) kun auto oli LänsiAutossa viimeksi kick-down -vaijerin vaihdossa on vissiin kalibrointi jäänyt suorittamatta
Näillä pienilllä käsillä vaihdoin kick down vaijerin eikä vaatinut kalibrointia. Kick down vaijerihan menee vaijerin käyttömoottorilta vaihdelaatiokolle, eikä käy edes kovin lähellä läppäkoteloa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Läppäkotelon mysteeri

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Se välillä riittää että on akkukin irti jonkin aikaa, niin boksi hukkaa itsensä. Vaihdoin joskus hallianturin ja siitähän se läppäkotelo riemastu ja hukkasi tyhjäkäynnin. Kalibroinnilla sit taas selvittiin.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

Re: Läppäkotelon mysteeri

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

Missä nämä anturit ja 3 venttiiliä sijaitsevat, että vois kokeilla vaihtaa
ne ensin.
Auto totaalisessa limpissä pihassa.
Kaikki halvatun liittimet on rasvattu ja letkut tarkastettu.

Mistä sais edullisesti TCS läppäkotelon uuden tahi vanhan.

Auto antaa myös samanlaisen savuverhon, kuin Bondilla aikanaan
ja kulutus 10l/20 km

Kaitsu
9000 CD 2,3 t -92

http://sites.google.com/site/myrskybong ... 2-3-t-1992

swolking kirjoitti:Kun puhutaan mahdollisista vian aiheuttajista, kuten esim. itse läppäkotelo, läpän asentoanturi, polkimen asentoanturi, kampiakselin asentoanturi ja ne 3 venttiiliä jotka löytyvät konehuoneesta, niin voiko mitään niistä vaihtaa itse, vai vaatiiko kaikki kalibroinnin Tech:llä tai vastaavalla, jolloin näin ollen korjaamokeikka?
Viimeksi muokannut f1dtmgp2, Su Heinä 19, 2009 19:51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab jo 50 vuotta!
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Läppäkotelon mysteeri

Viesti Kirjoittaja swolking »

Kyselin oman 2.3T '92 TCS CTRL-vian takia eri osien hintoja LänsiAutolta ja kertoivat seuraavaa:

-Kaasuläppäkotelo 7871437 €492,23
-Ohjausventtiili 4019253 (kuskin puolen etulokasuojan päällä) €154,47
-Ilmanpoistoventtiili 4015202 (pelkääjän puolella rintapellissä) €126,75
-Takaiskuventtiili 12793343 €41,96
-Läpän asentoanturi 8857195 (tulee vissiin automaattisesti mukana jos ostaa kaasuläppäkotelon) €108,30
-Polkimen asentoanturi 4161238 €306,21
-Kampiakselin asennontunnistin 9130493 €316,19

Noistahan LänsiAuto antaa Saab Klubin jäsenkorttia vilauttamalla sen 10% alennusta.
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Läppäkotelon mysteeri

Viesti Kirjoittaja peinu »

f1dtmgp2 kirjoitti:Missä nämä anturit ja 3 venttiiliä sijaitsevat, että vois kokeilla vaihtaa
ne ensin.
Auto totaalisessa limpissä pihassa.
Kaikki halvatun liittimet on rasvattu ja letkut tarkastettu.

Mistä sais edullisesti TCS läppäkotelon uuden tahi vanhan.

Poistelen tuon TCS palaa osion, jos tähän tulee vastauksia.

Kaitsu
9000 CD 2,3 t -92

http://sites.google.com/site/myrskybong ... 3-t-1992-2

swolking kirjoitti:Kun puhutaan mahdollisista vian aiheuttajista, kuten esim. itse läppäkotelo, läpän asentoanturi, polkimen asentoanturi, kampiakselin asentoanturi ja ne 3 venttiiliä jotka löytyvät konehuoneesta, niin voiko mitään niistä vaihtaa itse, vai vaatiiko kaikki kalibroinnin Tech:llä tai vastaavalla, jolloin näin ollen korjaamokeikka?
Ne venttiilit? Viittaatkohan niihin punavalkoisiin takaiskuventtiileihin. 1 on ainakin valerintapellissä vähän keskiosaa matkustajan puolelle päin. Siinä venttiilissä on alipainelitkun pätkä toisessa päässä. Toinen samanlainen on myös konehuoneessa kuskin puolen lokarin päällä. Kolmas lienee venttiilikopan huohotusletkun takaiskuventtiili, tämä ei kyllä ole punavalkoinen.

Näitä luulis löytyvän jos tuntuu, että falskaa molempiin suuntiin tai jos ei kulje ilma mihinkään.
http://www.thesaabsite.com/9000/9000tractioncontrol.htm
ETS Non-Return Valve located in upper vacuum hose

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

Re: Läppäkotelon mysteeri

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

Saab jo 50 vuotta!
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

Re: Läppäkotelon mysteeri

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

Onko kellään myynnissä kaasuläppäkoteloa joka sopii 9000 CD 2,3t -92:SEEN????

TÄSSÄ OSOITE, JOSSA KUVAT AUTONI LÄPPÄKOTELOSTA MITÄ ETSIN!!
http://sites.google.com/site/myrskybong ... 2-3-t-1992



Pitäisi olla tämän ilmeisesti näköinen mötikkä????
http://www.eeuroparts.com/Main/PartDeta ... id=8822348

Löytyy näistä malleista-
Saab 1992 9000 CD 2.3L turbo
Saab 1992 9000 Turbo 2.3L turbo
Saab 1993 9000 Aero Aero
Saab 1993 9000 CD 2.3L turbo
Saab 1993 9000 CDE 2.3L turbo
Saab 1993 9000 CS 2.3L turbo
Saab 1993 9000 CSE 2.3L turbo
Viimeksi muokannut f1dtmgp2, Su Heinä 19, 2009 19:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab jo 50 vuotta!
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Läppäkotelon mysteeri

Viesti Kirjoittaja swolking »

Kannattaa selata foorumin Osto/myyntipalstaa tai laittaa sille puolelle oma ilmoitus, jos ei halua ostaa uutta LänsiAutolta. Vaihtoehtoisesti voit katsoa myös tuolta -> http://www.varaosahaku.fi/
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Läppäkotelon mysteeri

Viesti Kirjoittaja ecopower »

swolking kirjoitti:Kyselin oman 2.3T '92 TCS CTRL-vian takia eri osien hintoja LänsiAutolta ja kertoivat seuraavaa:

-Kaasuläppäkotelo 7871437 €492,23
-Ohjausventtiili 4019253 (kuskin puolen etulokasuojan päällä) €154,47
-Ilmanpoistoventtiili 4015202 (pelkääjän puolella rintapellissä) €126,75
-Takaiskuventtiili 12793343 €41,96
-Läpän asentoanturi 8857195 (tulee vissiin automaattisesti mukana jos ostaa kaasuläppäkotelon) €108,30
-Polkimen asentoanturi 4161238 €306,21
-Kampiakselin asennontunnistin 9130493 €316,19

Noistahan LänsiAuto antaa Saab Klubin jäsenkorttia vilauttamalla sen 10% alennusta.
Onneksi en omista, moisia TCS pyyvyksiä! :lol: :lol: :lol:
Tonarin heikoin lenkki lie. :?: :?: :?:
Tai,en tiedä mutta isot pojat kertoi. :| :| :mrgreen:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Vastaa Viestiin