Uusi saabisti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja ladis »

Pitkän mietinnän jälkeen tuli ostettua turbo tonnari(2.0t CD). Mittarissa oli 298tkm, täydellinen huoltokirja. Ilmastointi ja cruisekin löytyy. Edellinen omistaja laittanut steg1 lastunkin.

Kiva kiesi ajella, ja tarpeeksi tehokas mulle. Nyt pitäis saada auto kuullostamaan hyvältä, Sisäisesti ja ulkoisestikkin.
Soittimen vaihdoin jo kenwoodin KDC-6051U DSP-soittimeen, parani kummasti ääni. Mutta mites etukaiuttimet? 4" erillisarjahan sinne sopii, mutta mikä soi hyvin. Kokemuksia sarjoista siis kaipailisin. Takakajarit saa olla mitkä ovat.

Sitten ulkoiset äänet.
By-pass homman jo tiedänkin, eli muutan sen dumpiksi(voi muuttaa vielä vakioksi jos ei miellytäkkään). Vapaavirtaus suodattimella sai vissiin myös pässin aivastukset kuulumaan?
Mutta sitten pitäis pakonuottia saada hieman mureammaksi, onnistuuko pelkällä takavaimentimen vaihdolla? vaimennin ehdotuksia?
Tehoa en ole hakemassa putkiston muokkaamisella, ja bolt-on ratkaisua ei taida löytyä pelkän takavaimentimen osalta. Joten pitää rakentaa itse sopiva. Eli minkä kokoista hormia auton alla oikeen on?. Haulla löytyi monta eri vastausta, ja en omista työntömittaakaan jolla voisin mitata.
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

ladis kirjoitti:Pitkän mietinnän jälkeen tuli ostettua turbo tonnari(2.0t CD). Mittarissa oli 298tkm, täydellinen huoltokirja. Ilmastointi ja cruisekin löytyy. Edellinen omistaja laittanut steg1 lastunkin.

Kiva kiesi ajella, ja tarpeeksi tehokas mulle. Nyt pitäis saada auto kuullostamaan hyvältä, Sisäisesti ja ulkoisestikkin.
Soittimen vaihdoin jo kenwoodin KDC-6051U DSP-soittimeen, parani kummasti ääni. Mutta mites etukaiuttimet? 4" erillisarjahan sinne sopii, mutta mikä soi hyvin. Kokemuksia sarjoista siis kaipailisin. Takakajarit saa olla mitkä ovat.

Sitten ulkoiset äänet.
By-pass homman jo tiedänkin, eli muutan sen dumpiksi(voi muuttaa vielä vakioksi jos ei miellytäkkään). Vapaavirtaus suodattimella sai vissiin myös pässin aivastukset kuulumaan?
Mutta sitten pitäis pakonuottia saada hieman mureammaksi, onnistuuko pelkällä takavaimentimen vaihdolla? vaimennin ehdotuksia?
Tehoa en ole hakemassa putkiston muokkaamisella, ja bolt-on ratkaisua ei taida löytyä pelkän takavaimentimen osalta. Joten pitää rakentaa itse sopiva. Eli minkä kokoista hormia auton alla oikeen on?. Haulla löytyi monta eri vastausta, ja en omista työntömittaakaan jolla voisin mitata.
2,5" pääosin. 63mm
Ari 1622
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja ladis »

ari_viitanen kirjoitti:2,5" pääosin. 63mm
Kiitos.
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja ladis »

Eipä nämä autot näemmä vaihtamalla parane. Eilen rupesi auton meno nykimään, ja lopuksi sammui. Uudestaan auto käyntiin, röpöttää eikä vastaa kaasuun(sammuu kun painat kaasua). Virtalukon kanssa on ollut ongelmia, mutta tuskin se siitä johtuu.
Mistähän vois vikaa alkaa etsimään?

EDIT:
apuvirtaa ja käynnistys. startilla pyörittämällä auto "käynnistyy", mutta sammuu heti kun avaimesta päästää irti. Eli polttoainepuolella vikaa? Olikos näissä sellain ettei bensaa tule jos ei tuu kipinääkään?

EDIT2:
autolla ajettu n.299tkm
Huolloissa vaihdettu:
-282tkm öljyt+suodatin, b-suodatin, b-pumppu(onko pumpulla omaa suodatinta? että onko vaihdettu koko pumppu vai sen suodatin?)
-286tkm öljyt+susodatin, b-suodatin, ilm.suodatin, tulpat

B-pumppu pyörii ainakin kun virrat laittaa päälle, eikä kuullosta mitenkään oudolta. Ja jos se on vaihdettu juuri niin tuskin ongelma siinä(vaihtoajankohta sopisi hyvin pumpun vaihtoon n.300tkm)
Sytkäkasettia ei näytä huoltokirjan mukaan vaihdettu. Joten se pitäisi testata myös.
Viimeksi muokannut ladis, Ti Tammi 06, 2015 17:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Tietoa milloin bensapumppu vaihdettu? Kuuluuko ääntä kun laittaa virrat päälle eli nostaako pumppu paineet?
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja ladis »

kerkesit kysymään ennenkuin kerkesin kirjoittamaan. Yllä lukee
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

ladis kirjoitti: B-pumppu pyörii ainakin kun virrat laittaa päälle, eikä kuullosta mitenkään oudolta. Ja jos se on vaihdettu juuri niin tuskin ongelma siinä(vaihtoajankohta sopisi hyvin pumpun vaihtoon n.300tkm)
Sytkäkasettia ei näytä huoltokirjan mukaan vaihdettu. Joten se pitäisi testata myös.
Voiha sieltä olla joku putki bensaämpäristä viallinen?
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja ladis »

Joo kaikki on mahdollista. CD-korissa piti ottaa takapenkki irti että pääs ämpäriin käsiks?
Mites hajoaako nuo kampuran tunnistimet tuollein koskaan yhdestä kerrasta? Lukenut(ja huomannut) niiden toimivan aina kun anturi kylmenee. Kai tuo -18c olis tarpeeks kylmä sille anturille, että toimis. Kellään DI-kasettia luumäen lähistöllä?

Bensaa pitää koittaa laittaa tankkiin, kun valo palaa. Jos ämpäri oliskin väärässä asennossa, ja ilmoittaa väärää bensanmäärää tankissa. Näyttää kyllä että 88km vielä pääsis. Olis halpa vika korjata ainakin tuo.
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Jos ämpärin anturia yhtään murjottu niin todellinen näyttö voi helposti heittää 10-15litraa..aluksi ainakin bensaa sinne tankkiin.
Ei tartte penkkiä irrottaa,takakontista käsin apinoimalla onnistuu.katso että kohdistusmerkit on kohdakkain.samalla näet onko nipat/letkut paikallaan ämpärissä.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja ladis »

Näin ajattelin itsekkin, joten laitetaan ainetta lisää. Jos ei auta niin tutkitaan sitten huomenissa pumppua/ämpäriä ja sen liitoksia. Jos siellä kaikki kunnossa niin testataan DI-kassu.

Sitten kysymys virtalukon pohjasta. Saakos sitä erikseen ostettua muuta kuin marmoritiskiltä? Hintaa tietääkö kukaan? Motonet ei tunnistanut ainakaan edes virtalukkoa...
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Itse ostin aikoinaan ihan täältä foorumin kautta käytetyn virtalukon,kaikkineen kiinnikkeineen,yleensä menee vaan se palautussysteemi sieltä virtalukon pohjasta eli jää startti "päälle",käytetty osa halpa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja ladis »

Mulla ei oo sitä vikaa. Vaan että ei tuu sytytysvirtaa joka kerta kun avaimet kääntää sytytysvirta asontoon. startti pyörii vaikka ei tuu sytytysvirtaa. Ränkkääminen auttaa kuitenkin.
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
JuhanaL
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 11:41
Paikkakunta: Eura

Re: Uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja JuhanaL »

Mulla oli sellainen vika virtalukon pohjassa,että startatessa ei lähtenyt käyntiin,mutta kun äkkinäisesti irrotti avaimesta ,välillä käynnistyi.virtalukon pohjan sisuskalut oli kaputt...
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja jus »

Virtalukon pohjan saa avattua ja kärjet putsattua. Saattaa auttaa pysyvästi tai helpottaa elämää varaosan löytymistä odotellessa.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2#p1038422
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Uusi saabisti

Viesti Kirjoittaja ladis »

Auto toimii taas, eli ämpäri todennäköisesti väärässä kohdassa. Kävin tankkaamassa 50l ainetta tankkiin, ni ei lopu ihan heti taas :D
Pitää käydä kyselemässä tuota pohjaa joku päivä, en jaksa ruveta leikkimään vanhan kanssa. Uusi on aina uusi :lol:

52e maksais ebaysta

http://www.ebay.com/itm/Saab-9000-Ignit ... 1373550112
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
Vastaa Viestiin