Vetonivelkö?
Vetonivelkö?
Eilen moottoritiellä ajaessani kuului yhtäkkiä pieni kolahdus ja ratissa tuntui nykäisy oikealle. olin varma, että rengas hajosi, mutta eipäs se ollutkaan se. Jatkoin matkaa ja huomasin, että tasaisella nopeudella ei kuulunut mitään, mutta vähäinenkin kaasupolkimen nosto aiheutti taas tuon saman äänen ja ratissa nykimisen oikealle....Hitaasti ajettaessa kuuluu sellainen kahnuttava ääni...oisiko laakeri ?????
Kävi myös ensin mielessä, että pyörän pultit olisivat löystyneet ( perjantaina pantiin sitte ne nastarenkaat alle...) mutta rengas ei heilunut puisteltaessa...
Kävi myös ensin mielessä, että pyörän pultit olisivat löystyneet ( perjantaina pantiin sitte ne nastarenkaat alle...) mutta rengas ei heilunut puisteltaessa...
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Saattaa olla myös pallonivel. Ainakin omalla kohdalla kun tonnarista hajosi alapallonivel, kuului ensin kova pamaus. Ja sitten kuului kolahdus joka kerta kun siirtyi vedolta / vedolle. Myös rahisevaa ääntä olin kuulevinani ajossa, mutta kukas meistä nyt ei kaikenlaisia ääniä kuulisi
Toisen puolen pallonivel hajosikin sitten "sivistyneemmin", eli ei kolahdellut kuin terävissä töyssyissä ja "lotkotti" vedon vaihdellessa...

Toisen puolen pallonivel hajosikin sitten "sivistyneemmin", eli ei kolahdellut kuin terävissä töyssyissä ja "lotkotti" vedon vaihdellessa...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Kun lähdin lomalle viime lauantaina Ukista tänne pohjoiseen niin Porin ohitettuani vasempaan etulokasuojaan oli kertynyt niin paljon lumimoskaa, että rengas ei mahtunut kääntymään. Pakkanen oli noin 4 astetta ja se riitti jäädyttämään lokasuojaan kertyneen suolalumen. Arvatkaapa säikähdinkö kun käännyin liittymästä Vaasan suuntaan kun kauhea rahina kuului edestä ja auto ei suostunut kääntymään. 

9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Vetonivelkö?
Eilissäpäivänä taas tutkittiin tuota vikaa korjaamolla.Archie kirjoitti:Eilen moottoritiellä ajaessani kuului yhtäkkiä pieni kolahdus ja ratissa tuntui nykäisy oikealle. olin varma, että rengas hajosi, mutta eipäs se ollutkaan se. Jatkoin matkaa ja huomasin, että tasaisella nopeudella ei kuulunut mitään, mutta vähäinenkin kaasupolkimen nosto aiheutti taas tuon saman äänen ja ratissa nykimisen oikealle....Hitaasti ajettaessa kuuluu sellainen kahnuttava ääni...oisiko laakeri ?????
Kävi myös ensin mielessä, että pyörän pultit olisivat löystyneet ( perjantaina pantiin sitte ne nastarenkaat alle...) mutta rengas ei heilunut puisteltaessa...
Oikean vetonivelen suojakumin sisällä ei ollut juurikaan rasvaa, putsattiin ja laitettiin vaseliinit. Tuntuisi pelaavan. Voiskohan olla pääsyy....
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
heloitus ja rasvat
Sama vika. Suojakumi haljennut rasvat ulkona ja nivel vaarassa. Isot ja pienet helat myös uusittava ja mitä kaikkee olikaan...Kustannuksia tulee tonnarin pidosta juu.
Re: Vetonivelkö?
Nyt se tosiaan tuntuisi pelaavan, ihmettelen vain miten se rasvan puute vaikuttaa noin, eikös siinä vetonivelessä kaikki osat pyöri samalla nopeudella, laakerin rasvanpuutteen kyllä käsittäisin....Archie kirjoitti:Eilissäpäivänä taas tutkittiin tuota vikaa korjaamolla.Archie kirjoitti:Eilen moottoritiellä ajaessani kuului yhtäkkiä pieni kolahdus ja ratissa tuntui nykäisy oikealle. olin varma, että ...
Oikean vetonivelen suojakumin sisällä ei ollut juurikaan rasvaa, putsattiin ja laitettiin vaseliinit. Tuntuisi pelaavan. Voiskohan olla pääsyy....
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Murrosnivelen kuulathan ovat koko ajan pyörän pyöriessä pienessä liikkeessä, ellei nyt sattuisi tilanne että pyörännapa on täysin suunnassa ja tasan samalla korkeudella sisemmän vetoakselikupin kanssa.
Jos kuulat eivät pääse liikkumaan kevyesti, seurauksena voi olla mitä vaan, kun renkaan pyöriminen muuttuu kankeaksi.
http://www.twinsaabs.com/9000/drivetrain/step2.html
Omassani vetonivel raksuttaa kun vedättää pyörät käännettynä. Tänään olisi tarkoitus vaihtaa nivel.
Uusi nivel näytti olevan valmiiksi rasvattu. Riittääkö tämä rasva vai pitäisikö varmuudeksi laittaa lisäksi jotain muuta? Mitä rasvaa suositellaan?
Ostin myös sisemmän vetonivelen kumin, siinä tuli mukana pussillinen rasvaa.
Jos kuulat eivät pääse liikkumaan kevyesti, seurauksena voi olla mitä vaan, kun renkaan pyöriminen muuttuu kankeaksi.
http://www.twinsaabs.com/9000/drivetrain/step2.html
Omassani vetonivel raksuttaa kun vedättää pyörät käännettynä. Tänään olisi tarkoitus vaihtaa nivel.
Uusi nivel näytti olevan valmiiksi rasvattu. Riittääkö tämä rasva vai pitäisikö varmuudeksi laittaa lisäksi jotain muuta? Mitä rasvaa suositellaan?
Ostin myös sisemmän vetonivelen kumin, siinä tuli mukana pussillinen rasvaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ei muuten mennyt eilisiltainen vetonivelen vaihto minulta ihan putkeen. Vetoakseli nivelineen oli kyllä irti autosta alle puolessa tunnissa, mutta nivel ei irronnut akselista, ei sitten millään. Lopulta sitten laitoin nivelestä kuulia paikallaan pitävän sisäkehän palasiksi ja nypin kuulat ulos. Sitten pääsikin jo paremmin paukuttamaan vasaralla samalla kun levitin sokkaa. Irtosihan se sisäkehä sitten akselista, ja loppu sujuikin taas niin kuin pitikin.
Uusi vetonivel näytti sittenkin ihan riittävästi rasvatulta, joten en laittanut lisärasvoja. Vaihdoin sisäniveleenkin uuden kumin ja uudet rasvat. Ei ollut sisänivelen kuppi pahasti kuopilla, ihan vähän vaan kulumajälkeä havaittavissa.
Edellisen vetonivelen vaihdoin ysiysiin melkein kymmenen vuotta sitten, muistikuvat oli sellaiset, että kutakuinkin näin hankalaa se oli silloinkin. Rälläkkää tosin ei silloin ollut käsillä, aukesi lopulta ihan hakkaamalla.
Lyhyen koeajon perusteella arvioiden taisin vieläpä diagnosoida oikein sen viallisen puolen, raksutus kurvissa vedätettäessä poistui.
Uusi vetonivel näytti sittenkin ihan riittävästi rasvatulta, joten en laittanut lisärasvoja. Vaihdoin sisäniveleenkin uuden kumin ja uudet rasvat. Ei ollut sisänivelen kuppi pahasti kuopilla, ihan vähän vaan kulumajälkeä havaittavissa.
Edellisen vetonivelen vaihdoin ysiysiin melkein kymmenen vuotta sitten, muistikuvat oli sellaiset, että kutakuinkin näin hankalaa se oli silloinkin. Rälläkkää tosin ei silloin ollut käsillä, aukesi lopulta ihan hakkaamalla.
Lyhyen koeajon perusteella arvioiden taisin vieläpä diagnosoida oikein sen viallisen puolen, raksutus kurvissa vedätettäessä poistui.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tämä niveln oli italialaisen ohjeen mukaan täytetty "optimaalisella määrällä rasvaa" ja ja Koivunen Oy:n suomentaman ohjeen mukaan "suurella määrällä rasvaa".Mimmi kirjoitti:Saabin nivelistä en tiedä, mutta aikoinaan T**otan nivelee piti laittaa lisää rasvaa, vaikka olikin valmiiksi rasvattu. Rasvaa tuli noin 3/4 palkeiden tilavuudesta.
Rasvataan lisää jos alkaa pitää meteliä tai vaihdetaan taas sitten koko nivel, kun nyt on harjoiteltu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00