Vetonivelkö?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Vetonivelkö?

Viesti Kirjoittaja Archie »

Eilen moottoritiellä ajaessani kuului yhtäkkiä pieni kolahdus ja ratissa tuntui nykäisy oikealle. olin varma, että rengas hajosi, mutta eipäs se ollutkaan se. Jatkoin matkaa ja huomasin, että tasaisella nopeudella ei kuulunut mitään, mutta vähäinenkin kaasupolkimen nosto aiheutti taas tuon saman äänen ja ratissa nykimisen oikealle....Hitaasti ajettaessa kuuluu sellainen kahnuttava ääni...oisiko laakeri ?????
Kävi myös ensin mielessä, että pyörän pultit olisivat löystyneet ( perjantaina pantiin sitte ne nastarenkaat alle...) mutta rengas ei heilunut puisteltaessa...
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Saattaa olla myös pallonivel. Ainakin omalla kohdalla kun tonnarista hajosi alapallonivel, kuului ensin kova pamaus. Ja sitten kuului kolahdus joka kerta kun siirtyi vedolta / vedolle. Myös rahisevaa ääntä olin kuulevinani ajossa, mutta kukas meistä nyt ei kaikenlaisia ääniä kuulisi 8O

Toisen puolen pallonivel hajosikin sitten "sivistyneemmin", eli ei kolahdellut kuin terävissä töyssyissä ja "lotkotti" vedon vaihdellessa...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Archie »

Nyt se on sitten korjaamolla tutkittu !!!!!
Lopputulos : jääpaakku ollut jossakin, mutta pudonnut pois :roll:
vikakin on kyllä poistunut
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Kun lähdin lomalle viime lauantaina Ukista tänne pohjoiseen niin Porin ohitettuani vasempaan etulokasuojaan oli kertynyt niin paljon lumimoskaa, että rengas ei mahtunut kääntymään. Pakkanen oli noin 4 astetta ja se riitti jäädyttämään lokasuojaan kertyneen suolalumen. Arvatkaapa säikähdinkö kun käännyin liittymästä Vaasan suuntaan kun kauhea rahina kuului edestä ja auto ei suostunut kääntymään. 8O
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Archie »

Muistinpa juuri, että oli tällainenkin vika kerran. Ei tosiaan ole sen koommin esiintynyt. Joku heitti että se voi johtua myös ohjaustehostimesta.....
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Re: Vetonivelkö?

Viesti Kirjoittaja Archie »

Archie kirjoitti:Eilen moottoritiellä ajaessani kuului yhtäkkiä pieni kolahdus ja ratissa tuntui nykäisy oikealle. olin varma, että rengas hajosi, mutta eipäs se ollutkaan se. Jatkoin matkaa ja huomasin, että tasaisella nopeudella ei kuulunut mitään, mutta vähäinenkin kaasupolkimen nosto aiheutti taas tuon saman äänen ja ratissa nykimisen oikealle....Hitaasti ajettaessa kuuluu sellainen kahnuttava ääni...oisiko laakeri ?????
Kävi myös ensin mielessä, että pyörän pultit olisivat löystyneet ( perjantaina pantiin sitte ne nastarenkaat alle...) mutta rengas ei heilunut puisteltaessa...
Eilissäpäivänä taas tutkittiin tuota vikaa korjaamolla.
Oikean vetonivelen suojakumin sisällä ei ollut juurikaan rasvaa, putsattiin ja laitettiin vaseliinit. Tuntuisi pelaavan. Voiskohan olla pääsyy....
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
leva
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Tammi 19, 2005 09:48
Paikkakunta: Helsinki

heloitus ja rasvat

Viesti Kirjoittaja leva »

Sama vika. Suojakumi haljennut rasvat ulkona ja nivel vaarassa. Isot ja pienet helat myös uusittava ja mitä kaikkee olikaan...Kustannuksia tulee tonnarin pidosta juu.
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Re: Vetonivelkö?

Viesti Kirjoittaja Archie »

Archie kirjoitti:
Archie kirjoitti:Eilen moottoritiellä ajaessani kuului yhtäkkiä pieni kolahdus ja ratissa tuntui nykäisy oikealle. olin varma, että ...
Eilissäpäivänä taas tutkittiin tuota vikaa korjaamolla.
Oikean vetonivelen suojakumin sisällä ei ollut juurikaan rasvaa, putsattiin ja laitettiin vaseliinit. Tuntuisi pelaavan. Voiskohan olla pääsyy....
Nyt se tosiaan tuntuisi pelaavan, ihmettelen vain miten se rasvan puute vaikuttaa noin, eikös siinä vetonivelessä kaikki osat pyöri samalla nopeudella, laakerin rasvanpuutteen kyllä käsittäisin....
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Murrosnivelen kuulathan ovat koko ajan pyörän pyöriessä pienessä liikkeessä, ellei nyt sattuisi tilanne että pyörännapa on täysin suunnassa ja tasan samalla korkeudella sisemmän vetoakselikupin kanssa.

Jos kuulat eivät pääse liikkumaan kevyesti, seurauksena voi olla mitä vaan, kun renkaan pyöriminen muuttuu kankeaksi.

http://www.twinsaabs.com/9000/drivetrain/step2.html

Omassani vetonivel raksuttaa kun vedättää pyörät käännettynä. Tänään olisi tarkoitus vaihtaa nivel.

Uusi nivel näytti olevan valmiiksi rasvattu. Riittääkö tämä rasva vai pitäisikö varmuudeksi laittaa lisäksi jotain muuta? Mitä rasvaa suositellaan?
Ostin myös sisemmän vetonivelen kumin, siinä tuli mukana pussillinen rasvaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Archie »

No niinpä tietysti :oops:

KIITOS, jusa
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei muuten mennyt eilisiltainen vetonivelen vaihto minulta ihan putkeen. Vetoakseli nivelineen oli kyllä irti autosta alle puolessa tunnissa, mutta nivel ei irronnut akselista, ei sitten millään. Lopulta sitten laitoin nivelestä kuulia paikallaan pitävän sisäkehän palasiksi ja nypin kuulat ulos. Sitten pääsikin jo paremmin paukuttamaan vasaralla samalla kun levitin sokkaa. Irtosihan se sisäkehä sitten akselista, ja loppu sujuikin taas niin kuin pitikin.

Uusi vetonivel näytti sittenkin ihan riittävästi rasvatulta, joten en laittanut lisärasvoja. Vaihdoin sisäniveleenkin uuden kumin ja uudet rasvat. Ei ollut sisänivelen kuppi pahasti kuopilla, ihan vähän vaan kulumajälkeä havaittavissa.

Edellisen vetonivelen vaihdoin ysiysiin melkein kymmenen vuotta sitten, muistikuvat oli sellaiset, että kutakuinkin näin hankalaa se oli silloinkin. Rälläkkää tosin ei silloin ollut käsillä, aukesi lopulta ihan hakkaamalla.

Lyhyen koeajon perusteella arvioiden taisin vieläpä diagnosoida oikein sen viallisen puolen, raksutus kurvissa vedätettäessä poistui.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mimmi kirjoitti:Saabin nivelistä en tiedä, mutta aikoinaan T**otan nivelee piti laittaa lisää rasvaa, vaikka olikin valmiiksi rasvattu. Rasvaa tuli noin 3/4 palkeiden tilavuudesta.
Tämä niveln oli italialaisen ohjeen mukaan täytetty "optimaalisella määrällä rasvaa" ja ja Koivunen Oy:n suomentaman ohjeen mukaan "suurella määrällä rasvaa".

Rasvataan lisää jos alkaa pitää meteliä tai vaihdetaan taas sitten koko nivel, kun nyt on harjoiteltu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin