Kone ja kuski kuumana, kabiini kylmä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Senator
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 19:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Kone ja kuski kuumana, kabiini kylmä

Viesti Kirjoittaja Senator »

Hei,
Vanha palvelijani temppuilee taas (9000 CD 2.3, v-90).
Nyt on muutaman kerran tehnyt niin että kabiiniin puhaltaa kyllä mutta viileää, moottorin lämmöt nousee ihan punaisen rajalle. Tätä kestää yleensä muutamasta minuutista aina pidemmäksikin ajaksi. Sitten yht'äkkiä lämpötila viisari putoaa normaalille tasolle ja rupeaa puhaltamaan taas lämmintä. Ja kohta taas saattaa alkaa lämmöt nousta ja kabiini viilenee. Ai niin vanhassa palvelijassani on siis automaatti-ilmastointi hässäkkä. Termostaatti ja kennon lämpötila-anturi vaihdettu viime kesänä kun silloinkin lämmöt rupesivat nousemaan eikä fläkti lähtenyt päälle.

Mikä mättää ? Olisin kovasti kiitollinen. Olisi jotain taustatietoa ennenkuin vien auton tietäjille.
PHi
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Jäähdytysjärjestelmässäsi on ilmaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Viesti Kirjoittaja jari »

voihan se termari olla jo tiensä päässä,eihän se aina kestä isältä pojalle..
itellä oli juuri samoja oireita ja termari sökö,aukesi kun piti lämpöisessä kädessä :oops:
Senator
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 19:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Senator »

Tuolla toisella saab keskustelupalstallakin joku epäili järjestelmässä olevan ilmaa ja puhui ns. 'ilmalukosta'. Kehoitettiin varovasti avaamaan ilmausruuvia koneen ollessa käynnissä, jotta ilma poistuisi järjestelmästä.

Voisiko olla niin yksinkertaista ?
PHi
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

:oops:
Viimeksi muokannut Firges9000, Ma Helmi 14, 2005 22:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Onhan siellä nestettä riittävästi? :roll:
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Firges9000 kirjoitti:Lämppärin asetus täysin kuumalle ja ilmausnupista pihaukset. Helppoa kuin lannanajo,
Tonnarissa vesi kiertää kennossa aina täysillä, lämmityslaitteen asennolla ei ole väliä ilmaamisen suhteen. Ilmausruuviakaan ei ole. Sen sijaan tuon voisi kokeilla käyttää lämpimäksi paisuntasäiliön korkki auki kunnes termari aukeaa ja flekti käynnistyy.

Jos autoon asennettu termari ei ollut alkuperäinen Saab-varaosa, kannattanee laittaa sinne nyt uusi sellainen. Saabin termareissakin on ollut omituisuuksia.
Viimeksi muokannut jus, Ti Helmi 15, 2005 09:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Itse ajoin pari viikkoa sitten Helsingistä Ylivieskaan kabiini kylmänä, kun edellinen omistaja oli laittanut järjestelmään pelkät vedet 8O . Oli sitten -15 asteen pakkasessa yöllä pamahtanut jäähän ja aamulla kun lähdin liikkeelle, niin muutaman minuutin päästä pamahti lämmöt tappiin josta pian taas alas. Kohta tilanne normalisoitui, mutta lämppärin kenno ei sitten sulanut koko matkana: 550 km parinkymmenen asteen pakkasessa ei ollut niitä parhaimpia kokemuksia.

Mitä tästä opimme; tarkasta nesteen pakkaskestävyys ja vaihda varalta vaikka uudet!

Harri
Senator
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 19:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Senator »

Kiitoksia kovasti kaikille hyvistä vinkeistä.

Nyt näyttää siltä, että pellin alle pimeässä ja pakkasessa kurkkiminen kannatti.

Kehtaanko edes tunnustaa...

Jäähdytysjärjestelmä oli nimittäin liki tyhjä. Lisäsin pakkasnestettä n. 1½ litraa ja pinta paisuntasäiliössä nousi vasta juuri ja juuri minimiin. Huomenna lisätään lisää.

Kysymys kuuluukin mihinkä nestettä on kaikonnut ? Lätäkköä en ole parkkiruudussani havainnut.

????
PHi
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Ekana tulee mieleen kannentiiviste. Haulla löytyy juttua reilusti.
Foxbody turbo
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Senator kirjoitti:Kiitoksia kovasti kaikille hyvistä vinkeistä.

Nyt näyttää siltä, että pellin alle pimeässä ja pakkasessa kurkkiminen kannatti.

Kehtaanko edes tunnustaa...

Jäähdytysjärjestelmä oli nimittäin liki tyhjä. Lisäsin pakkasnestettä n. 1½ litraa ja pinta paisuntasäiliössä nousi vasta juuri ja juuri minimiin. Huomenna lisätään lisää.

Kysymys kuuluukin mihinkä nestettä on kaikonnut ? Lätäkköä en ole parkkiruudussani havainnut.

????
Niinpä jos se tuleekin putkesta..?
Mutta kyllä kai sen savuttamisen kyllä huomaisi..?
Onko lattiamatot märät..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Onkos ikkunalasit sisältä sameat, huurussa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Senator
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 19:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Senator »

Heips taasen,

Lisäsin jäähdytysjärjestelmään tänään lisää nestettä ja nyt lämmöt pysyvat ihan normaaleina. Jostain sieltä koneen takaosasta tippuu koneen käydessä vähän nestettä (tippa silloin tällöin). Siis vuotaa, ..kele.

Mitkä ovat oireet jos juuri esim. kannen tiiviste vuotaisi. Menesivätkö jäähdytys nesteet koneen puolelle. Katsoin tänään öljytikkua ja öljyt ovat ihan normaalin kirkaat, ei siis sameat niin kuin tuttavani minulle kertoi. Hänellä oli päässyt jäähdytysneste ja öljy kimppaan.
PHi
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jos se vesipumppu vuotaa..?
Koneen takaosasta...? ( siis läheltä rintapeltiä..."akvaariota" )
Eihän siellä takana ole kuin lämmityslaitteen letkut..?
Vai vaihdelaatikon päästä..? ( siellä on termostaatti kotelo )
Ja imusarjassa myös kiertää vesi...lähellä imuläppää menee kaksi letkua
imusarjaan, siinä on sellainen kansi joka on muistaakseni 3 pultilla
M5 tai M6 kiinni, siinä alla on O-rengas joka ainakin omassa tonnarissa
vuoti.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Näppärä :?: systeemi jolla ainakin itse paikallistin löysän letkuliitoksen.
Paisuntasäilion ja syylärin välinen letku irti säiliöstä ja letkun päähän tulppa. Sitten ilmaa paisuntasäiliöön siitä putkenpaikalta vakiopaineventtiilin kautta. Aloita nollilta ja nosta hissukseen. korkki rupeaa lenssaamaan hiukan alle barissa ja jos ei vielä vuotoja näy niin johan on ihme. Mulla ainakin lensi nätti ohut suihku hallin kattoon 6m.
Ja vika löytyi.
Vastaa Viestiin