Starttaus ongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
arttum
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Kesä 13, 2004 09:42
Paikkakunta: Helsinki

Starttaus ongelma

Viesti Kirjoittaja arttum »

Elikä startatessa sartti pyörii mutta ei lyö päälle, sitten kun päästää avimesta kone pyörhtää. Kun tekee startatessa edestakaista liikettä avaimella niin saa startin lyömään päälle ja lähtee käyntiin. Otin avaimen vitalukosta ja käänsin rattilukon päälle sen jälkeen starttasi ongelmitta. Virtalukon pohjako entinen?????
2,3 16V
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Jos kerran startti pyörii niin ei vika ole virtalukossa, vaan startin pendiks laitteessa. Tuntuisi jotta solenoidin ja pendiksin valinen vipu ei ole kunnolla kiinni jos kerran sole vetää virrat startille vaan ei hammaskehää vauhtipyrälle. Tai sitten alennusvaihde on jotenkin mäsä.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ja vielä eikai vaan konetta ole pesty painepesurilla lähiaikoina. :?:
Mulla oli startti ongelmia tossa edellisessä pesun jälkeen se tosin jos oli pakkasta vain naksui. Syy oli pendiks laitteen rasvat jotka olivat ihan vetisiä. Syy oli vesi pääsee starttiin vaan ei sieltä pois. :(
arttum
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Kesä 13, 2004 09:42
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja arttum »

Ei ole pesty.
2,3 16V
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Siitä huolimatta vika on 99.9% varmuudella startissa tai solenoidissa (Jos se kerran pyörii) joka yrittämällä vaan ei vedä hammaskehää kiinni.
Virtalukosta menee vain yksi johto solenoidille joka vetää samalla hammaskehälle pendiks laitteen ja kytkee päävirran suoraan akulta itse moottorille.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tarkasta ne moottorin MAADOITUS johtimet..!!!!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Melko suurella todennäköisyydellä bendix! Jos kerran tottelee virta-avainta ja naksuu&pyörii, ei solenoidissa ole vikaa. Bendixin räikkä menee vanhemmiten sellaiseksi että päästää molempiin suuntiin.

Puhdistus ja kuivailu voi auttaa hetkeksi, voitelun jälkeen sen sijaan ei todennäköisesti toimi senkään vertaa kuin nyt. Itsellä oireili 1,5 vuotta, aluksi silloin tällöin, ja lopulta (n. 1kk sitten) meinattiin jäädä jo kaupunkireissulle kun ei "ottanut kiinni" ollenkaan kun piti lähteä. Lisäksi DI tykkää todella kyttyrää 10:stä turhasta peräkkäisestä starttausyrityksestä!

Ei se startin irrotus paha homma ole, mutta kun sen tekee, kannattaa melkeinpä suosiolla vaihtaa saman tien se bendix! (Motonetissa 18€, ota molemmat laakerihelat saman tien (1€ ja 1,5€) Eli älä tee kuten minä, joka ensin irrotti startin, purki, puunasi ja öljysi, kokosi ja asensi, jäi tien päälle keskellä yötä, irrotti uudestaan, purki, vaihtoi bendixin, kokosi, asensi ja totesi murikan NYT toimivan :D . Eli säästä itsesi monelta välivaiheelta ja vaihda bendix heti :twisted:

On muuten kuin eri autoa starttaisi nykyisin. Siis ääni verrattuna niihinkin kertoihin kun vanhoilla roippeilla sattui toimimaan.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Suomik kirjoitti:
Ei se startin irrotus paha homma ole, mutta kun sen tekee, kannattaa melkeinpä suosiolla vaihtaa saman tien se bendix! (Motonetissa 18€, ota molemmat laakerihelat saman tien (1€ ja 1,5€) Eli älä tee kuten minä, joka ensin irrotti startin, purki, puunasi ja öljysi, kokosi ja asensi, jäi tien päälle keskellä yötä, irrotti uudestaan, purki, vaihtoi bendixin, kokosi, asensi ja totesi murikan NYT toimivan :D . Eli säästä itsesi monelta välivaiheelta ja vaihda bendix heti :twisted:

On muuten kuin eri autoa starttaisi nykyisin. Siis ääni verrattuna niihinkin kertoihin kun vanhoilla roippeilla sattui toimimaan.

Vai ei oo paha homma :?: Kyllä minusta ainakin oli aika ahdasta (ylimmäistä pulttia sai imusarjan välistä räikkälenkillä naksauksen kerrallaan) :( No itse tein saman mokan vaihdoin pelkän solen kun vaan naksu ja purin seuraavilla pakkasilla taas kun naksu ja oli rasvat jäässä. Sit korjarin koko startin uudenveroiseksi ja hyvin toimii.
arttum
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Kesä 13, 2004 09:42
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja arttum »

Kiitos vastauksista, ei muuta kuin startti irti ja täys kunnostus.
2,3 16V
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Se on hyvä valinta tässä tapauksessa.
Ja putsaa/korjaa huolella ettei tarvi ensi talvena taas ottaa irti.
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

starttausongelmia...

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Niin, tätä tää on.
Emäntä lähti aamulla käymään pikaisesti töissä tonnarilla, oli kuulemma alkanut kaikki merkkivalot villkumaan mittaristossa menomatkalla. :roll: Sit kotiin lähtiessä kone ei enään startannutkaan kunnolla..."vouvouvouvouvou"

On tainnut taas irrota yksi ohut johto, joka tulee starttiin kiinni ( on tehnyt saman joskus aikaisemminkin). Edellisellä kerralla samalla riikkoontui myös laturin jännitteen tasaaja, tai sit se nyt vaan sattui paukahtamaan aika lailla samaan rakoon... :evil:

Pitää varmaan ottaa töistä mukaan tuota paksumpaa virta-kaapelia ja vetää uusiksi samalla nuo virta- ja maajohdot. :D

Juuri eilen sain takavalojen maadoitukset kuntoon, vilkut ja jarruvalot pelaa taas normaalisti, diskovalot on poissa... :lol:
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: starttausongelmia...

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 12:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

Re: starttausongelmia...

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

[On tainnut taas irrota yksi ohut johto, joka tulee starttiin kiinni ( on tehnyt saman joskus aikaisemminkin).[/quote]

Eipä taitaisi pyörittää, jos startin herätejohto on irti. Ettei vaan olisi virtalukonpohja huonona.[/quote]

Juu, eipä ollut tällä kertaa tuo herätejohto, se oli paikoillaan. Tossa Suupaksessa on varmaan jotain yliluonnollista hyppysähköä, koska kun k.o. johto oli viimeksi irronnut, auto starttasi, mutta pyöritti todella vaivalloisesti, ihan kuin olisi joku lyönyt läpi maihin...

Nyt oli päivän aikana akku tyhjentynyt, ihan pimeenä. Sehän nyt edelleenkin voi olla varmaan ihan mitä vaan, mutta laitoin eilen uudet ovipahvit kehiin, myös ovivalot ja takakontin valon. Onhan paljon mahdollista, et siellä on sitten joku liitin/johto jääny ottamaan maihin ja sitten se on vaan yksinkertaisesti syönyt akun loppuun, mutta sekoaako tämmöisessä tapauksessa myös ajotieturi+varoitusvalot :?:

No, mutta täytyy jatkaa projektia huomenna, maglitestä loppu patterit ja työkalut oli lukkojen takana takakontissa ja oli kylmäkin ja ja ja päivä on ollu muutenki ihan tarpeeks huono, ei siellä kuiten sais muuta ku lisää tuhoa aikaan :roll:
Akku latautuu yön yli, sit saa ainakin ovet auki ja paremmat työkalut, ellei vorot kerkiä yön aikana väkivalloin niitä hakemaan. ( etuovet aukeaa kyllä avaimella, takaluukussa ei ole ollenkaan lukkopesää, takapenkin edessä on sopivasti asianmukainen poikkituki...)
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Re: starttausongelmia...

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Punainen paroni kirjoitti:Juu, eipä ollut tällä kertaa tuo herätejohto, se oli paikoillaan. Tossa Suupaksessa on varmaan jotain yliluonnollista hyppysähköä, koska kun k.o. johto oli viimeksi irronnut, auto starttasi, mutta pyöritti todella vaivalloisesti, ihan kuin olisi joku lyönyt läpi maihin.)
Jos keskustelemme samasta asiasta, siitä Starttiin menevästä ohuenoloisesta piuhasta, niin jos se on irti ei varmasti starttaa ei ees yritä.
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

käynnistyksenestojohto

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Onhan siitä jo aikaa vierähtänyt, muistan tod.näk.väärin syy/yhteyden. Pahoittelen muuten, jos olen johtanut viestiketjua alunperäisestä aiheesta ihan metsikköön, ei ollut tarkoitus :oops:
Vastaa Viestiin