ABS:n vuosimallierot?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

ABS:n vuosimallierot?

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Re: ABS:n vuosimallierot?

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Risto kirjoitti:650000 km se kesti ja heti alkoi reistailla, kun se autoradiosta kuuli, että uusista Saabeista tulee Opeleita.
Näinhän se on. :D :D :D
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tais tosiaan pelästyä :)
Kaverin -88 turbotonnarissa on tosi omituiset abs:it, ajaessa kun ei paina jarrua niin sieltä kuuluu jokin ihme ääni, kuin vanha kellokoneisto kävisi polkimen luona, ja jarrutettaessa tuntuu kuin olisi pyörivä kolmio jarrupolkimen alla, ja poljinta saa tosissaan painaa että pysähtyy, nostelee poljinta sen "kolmion" tahtiin. Ja se antilock -valo palaa silloin tällöin, niinkuin tuonikäisessä kuuluukin, mutta ei onneksi palanut katsastuksessa :)
Ovatko nuo vanhat abs:it tosiaan tuollaiset? Aika aataminaikuisilta tuntuivat tuohon CS:ään verrattuna.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mulla ainakin ei oo mitään eroa havaittavissa ABS:ssä vanhan 88:sin ja ton tuoreemman varsion välillä, ainoo että tossa 88:ssa oli paremmat jarrut. 2,5/1,9kN uus 2.1/1,5kN ja ihan tasan molemmat. :? (ja ihan vakio kamoilla).
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mikähän ihme niitä sitten vaivaa, ajoin tänään pienen lenkin autolla ja ne olivat tuollaiset kuin kuvailin, aiva erilaiset kuin vm 1994, mitäköhän sinne on joku mennyt rakentamaan :?: :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Potkiiko se poljin vaikkei renkaat olisi lukossakaan (tai siis juuri menossa lukkoon) :?: Siis reipas jarrutus kuivalla asfaltilla tuntuuko samalta kuin jäällä/lumella.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

oman -88 CD:n ABS:t toimii muuten ihan hyvin mut kosteus tekee tepposiaan :?
Normaali jarrutuksissa tehokkaammant ainakin kun faijan -89 cc:ssä. Sitten kun menee lukkon rupee apsit hakkaan ja poljin painuu hiljalleen syvemmälle.
Ainoo et näillä keleillä rupee toi valo palaan ja apsit tippuu pelistä...epäilen anturien liitintä ja lähinnä takaa koska syttyy joskus hidasteista, mutta ei tiedä ihan takaa liittimen sijaintia...onko muuten jollain tietoo? kun ei vielä kerinnyt tutkiin tarkemmin...kohta kyllä pakko kun vietävä konttorille
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jäätä/lumea ei ollut ajolenkillä, mutta ne potkivat vastaan koko ajan, vaikka niihin hipaisikin, lukkoon niitä en saanut koska olivat niin raskaat käyttää, ja potkiminen oli tyyliin 1 kerta sekunnissa. Tuntui kuin se olisi nostanut/laskenut poljinta vaikkei koskenutkaan jarruun, ehkä siitä tuo käkikellon käyntiääni :?: Tosin se ei jarruttanut kun ei poljinta painanut vaan ehkä vain pumppasi :?: :roll:
Olivat niin omituiset ettei tehnyt mieli kuin ajaa lähimpään parkkiin ja todeta että olipas kamalat jarrut.
edit: kaveri siis katsasti auton hyväksytysti noilla jarruilla 8O
Ilmeisesti se pumppu toimii vähintäänkin omituisesti, kuinka nuo saa toimimaan normaalijarrujen tapaan, hansikaslokerosta ei löytynyt sulaketta ABS.lle, olisko konehuoneen relelaatikossa? Kun on ajoaikaa vuosi niin ei tarvitse ABS:ien toimia, riittäisivät normaalitkin jarrut, muttei tuollaiset kummajaiset.
Viimeksi muokannut ng900aero, La Maalis 05, 2005 23:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Niissä on jotan vikaa, frendis jarruissa siis. (eiks ollut hyvä toteamus) :)
88:ssa pitäis mun kokemuksien mukaan olla ihan yhtähyvät (jopa paremmat) jarrut (teho, tuntuma yms) kuin noissa uudemmissakin. :?
Harmi kun ei oo tullut ABS:ään sekaannuttua kun on aina toiminut kuin ajatus. (kop kop koputin puuta) :D
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Editoin tuota edellistä viestiäni kuten varmaan huomasitkin.. joten noiden -88 jarrujen kuuluu toimia kuten -94:nkin, eli täpyttää poljinta tiheästi, eikä tuolla tavoin, rupesi hymyilyttämään kun arvelin noiden vanhojen absien toimivan kerran sekunnissa eli luulin kehityksen menneen roimasti eteenpäin :D :oops:
Taas editointia:
Tuossa mun -94:ssä on pahuksen hyvät absit, huomattavasti paremmat kuin rouvan ng900:ssa ja hieman paremmat kuin mun 9-5:ssä, voi lumella kääntää huoletta rattia jarrutettaessa, ja suunta on sinne mihin haluaakin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Juu ei sen pedaalin kuulu potkia ellei joku pyörä ole lukkitumisen rajoilla. :?
ja ihan samalla lailla potkii 97:ssa ja 88:ssa noin 5-10kertaa/s kun jarruttaa kunnolla=lukkoon liukkaalla. Ja hyvin kääntyy. :D
Eikä pala ABSi valo vaikka on tehnyt mitä, tästä johtuu jotten voi auttaa asiassa kun ei ole ikinä vikaa ollut. vaikka tonnareillakin jo varmaan kohta 400t ajettu. :D
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No tutuksi on sullekin tonnarit tulleet :D No kaverin tonnari on muutenkin siinä pisteessä että kannattaisi vaihtaa parempaan (se laatikkovika, jarrut ja mätävaiva), meinaa apparin oven ulkopintakin pian tipahtaa pois, eivätkä tutkineet katsastuksessa, koputtelivat kuulemma vain pohjaa parista paikasta 8O
Kun katselin sen tonnaria niin kaikki neljä ovea vaihtopisteessä, ja takakaaret vaikuttivat turhankin tutuilta (pehua alla ja pakkelia + spraytä päällä), toinen etuloksu mätä, acc rikki, jouset lytyssä (tai sitten jotkin rälläkkälyhennetyt versiot), luukkujen pumput sököt, tuulilasi alareunasta horisontaalisuunnassa rikki, kone merkkaa reviirinsä, jne, hatunnoston arvoinen suoritus oli katsastaa tuo (eikä lahjonut inssiä) 8O :D
Edit: päästömittauksen läpäisi kuulemma kun otti koko ilmanputsarin pois, eka näytössä oli korkeat arvot, uusi suodatin ja säätelykään ei auttanut, loppui säätövara kesken :?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Juu 88:sit ruostuu, käy paksulla, jouset katkeilee, kusee allensa tai lootaöljyt syylärin paisuntasäiliön korkista yms. kivaa, vaan vissiin se kuuluu vuosimalliin. :) Mut jarrut siinä oli hyvät. :D
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: ABS:n vuosimallierot?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kurko kirjoitti:
Risto kirjoitti:650000 km se kesti ja heti alkoi reistailla, kun se autoradiosta kuuli, että uusista Saabeista tulee Opeleita.
Näinhän se on. :D :D :D
Kaikista autoista tulee vanhana ooppeleita... :lol:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin