Nopeat kysymykset

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1317
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

nuorempinykänen kirjoitti:
Pe Huhti 23, 2021 13:35
Passaako -94 CD:n 3" putkisto -97 CS:ään?
Kyllä sen ainakin sopimaan saa.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1395
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Latauksen merkkivalo syttyi tänään.

EDU näyttää jännitteeksi 11 pilkku jotakin, paitsi jos kierrokset nousee 4000 lähelle, niin valo sammuu ja näyttöön tulee 13-14V.

Onko laturi entinen näillä oireilla? Tuskin mikään kosketushäikkä tuota aiheuttais? Tai voiko olla et hihna ny helteen myötä löystyny vaan :)
9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | 900i '92 | Passat 4motion 1.9 TDI '03 | Zafira 1.9 CDTI '08
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00
SuoTimo
"Aero"
Viestit: 451
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Saabatti kirjoitti:
Ma Kesä 07, 2021 19:10
Latauksen merkkivalo syttyi tänään.

EDU näyttää jännitteeksi 11 pilkku jotakin, paitsi jos kierrokset nousee 4000 lähelle, niin valo sammuu ja näyttöön tulee 13-14V.

Onko laturi entinen näillä oireilla? Tuskin mikään kosketushäikkä tuota aiheuttais? Tai voiko olla et hihna ny helteen myötä löystyny vaan :)
Vahva veikkaus: Laturin hiilet on lopussa. Semi-väliaikaisesti (voi toimia pitkäänkin) korjaantuu vaihtamalla laturin hiili-/jännitesäädinpakka - Toimii pitkään jos laturin liukurenkaat ei ole pahasti kuluneet - yleensä ne on....Paras korjaus on siis työstää liukurenkaat taas uuteen kuosiin ja vaihtaa em. pakka ja laakerit. Tai kuten nykyään - hommata uusi tehdaskunnostettu tms. laturi.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Laturin tuoton ja säätimen korjaako kuormalla pystyy mittaamaan yleimittarilla suoraan laturilta ja akun navalta taas paljonko sinne puskee eli johdotusten kunto mikäli laturilla jännite oikein..

Yleisimmät latausviat omissa vehkeissä joko laturin mekaaninen kuluma tai hajonnut jännitteensäädin kuten SuoTimo vinkkasi , johdotuksissa/ liitoksissa häikkää tai akunkengät huonot/ löysällä.

Hihna jos olisi löysä niin luulisi vinkuvan ja voihan senkin sekä kiristimen kunnon tsekata varuilta.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Emännällä S60T5 -01 Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1395
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Ok koitan vielä putsata ne akun kengät. Muuta en varmaan ite sit osaakaan, eli pajalle menee ja laturihan on kallis vaihtaa...? :|
9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | 900i '92 | Passat 4motion 1.9 TDI '03 | Zafira 1.9 CDTI '08
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Laturin vaihto purattaa jonkun verran niin kannattaa virrat mitata ensin.
Sabaan viimeksi vaihdoin tarvikkeen tilalle boschin orkkissäätimen, pitkälohkossa kun ulkoinen niin sai paikoillaan vaihdettua. Lyhytlohkoissa 94> taas
mm tuo säädin on sisäinen joten laturi on ymmärtääkseni irroitettava. Samalla siihen akun kulmalle muovisuojan alle tulevat laturin+ startin johdot putsasin kiinnitykset ja näkyi nirhautumaa kuorissa niin eristeteippiä suojaksi.

Verrokkia kun täällä samantapainen homma. Tuossa työvolvossa on myös latausongelma eli lataa ja säädin korjaa oikein pitäen jännitteen 14,1, akulla syöttövirta tippuu ilman kulutusta 13,5 ja kuorma päällä 13,0. Johto laturilta startille 14,1 eli ok mutta siitä akulle tulee tuota virtahävikkiä niin uusin ensiviikolla sen pätkän ja akunkengän. Tuossa menee laturilta johto suoraan startin kautta ja on pahasti piilossa kun saabissa yhteinen liitos josta startille virta menee on hyvin esillä muovisuojan alla akun kulmalla.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Emännällä S60T5 -01 Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään
nTuomo
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Elo 01, 2018 20:29

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nTuomo »

Mitä tästä letkunpäästä voi valua? Konepellin alla heti tulipellin edessä keskilinjasta aavistus vasempaan edestä katsottuna. Kirkasta nestettä: ilmastoinnin kondensiovettä vai jäähdytysnestettä? Tiputti noin kolmen sekunnin välein tipan useamman tunnin ajan moottorin sammuttamisen jälkeenkin kun autolla oli ajettu mökille. Makutesti antoi epävarman tuloksen :mrgreen:

https://drive.google.com/file/d/15FJAKg ... p=drivesdk

Autossa on öljynvuoto-ongelmaa ja menossa torstaina huoltoon.

Saab 9000 2.0t CSE '97
aero
-
Viestit: 7096
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja aero »

nTuomo kirjoitti:
Su Kesä 20, 2021 19:28
Konepellin alla heti tulipellin edessä keskilinjasta aavistus vasempaan edestä katsottuna. Kirkasta nestettä: ilmastoinnin kondensiovettä vai jäähdytysnestettä?
Noilla tienoon on ainakin höyrystimen viemäröinti, eli se kondenssivesi tippuu ainakin noilta tienoosta.
nTuomo kirjoitti:
Su Kesä 20, 2021 19:28
Tiputti noin kolmen sekunnin välein tipan useamman tunnin ajan moottorin sammuttamisen jälkeenkin kun autolla oli ajettu mökille.
Saattasi olla ihan hyvä aika maailmasta siivota akvaariokotelo ja putsata ne viemärit...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jns
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Su Huhti 23, 2017 12:05

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Jns »

Tuossa omassa tontussa ollut jo tovin ärsyttävää tärinää varsinkin 1,2 ja 3 vaihteilla vedättäessä. Tärinä näkyy etenkin vaihdekepissä joka vatkaa ees taas melkosesti ja koko auto tuntuu hytkyvän samaan tahtiin, ratissakin tuntee tämän. Kevyellä kuormituksella ei mitään vapinaa esiinny ainostaan reippaammalla kaasulla. Renkaissa ei ole heittoja.
Haulla löytyi vetarien maljojen kulumisesta ja niiden aiheuttamasta tärinästä, mikä ei ihan tähän täsmää.
Maljat on priimat ja vetarit on melko uudet, alapallot ja ohjaukset nivenet on uudet.
Ainoastaan vanhaa on iskarit ja yläpäät ja koneen hydrauliset tuet. Iskareita ja yläpäitä en usko tämän aiheuttajaksi vaan noita moottorin tukia. Onko muilla ollut mitään vastaavaa vai onko parempia ideoita vian aiheuttajaksi?
9000 cse jubi 2.0, hx35pro, genV hypergate, ev14 957cc, cooleri, 3" rst putkisto yms
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11049
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja jus »

Jätit mainitsematta moottorin ylätuen imusarjan vieressä, onko siinä ehjät puslat?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
spade
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Loka 24, 2007 15:28

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja spade »

Itsellä ei tahtonut pysyä ykkönen päällä enää kiihdytyksessä, eli kun päästi kaasun niin vaihde pomppasi vapaalle, mutta moottorin ylätukien vaihdolla ilmiö poistui, jotenkin tuntuu että tässäkin nuo yläkumit olisivat tosiaan hyvä tarkistuskohde. Taaemman vaihto on helppo mutta etumainen vaatii vähän purkamista tai nyhertämistä konetilassa
Saab 9000CS 2,0t -96
Saab 9-5 Vector 2,3t -08 BioPower

Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Laatikon tukikumi ja moottorin momenttituen (ylä) kumit irti revenneinä mulla teki vaihtamisongelmia, keppi heilui kyllä ilkeästi.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Emännällä S60T5 -01 Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään
Jns
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Su Huhti 23, 2017 12:05

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Jns »

jus kirjoitti:
Ti Kesä 29, 2021 10:44
Jätit mainitsematta moottorin ylätuen imusarjan vieressä, onko siinä ehjät puslat?
Joo ylätuki on uretaaninen ja laatikon kumi on vuorattu sikafleksillä umpeen.. laitoin autodocilta tilaukseen uudet hydraulituet kun näytti tarjolla olevan, ties mitä kiinakamaa ovat :lol:
9000 cse jubi 2.0, hx35pro, genV hypergate, ev14 957cc, cooleri, 3" rst putkisto yms
Jns
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Su Huhti 23, 2017 12:05

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Jns »

Jns kirjoitti:
Ti Kesä 29, 2021 16:07
jus kirjoitti:
Ti Kesä 29, 2021 10:44
Jätit mainitsematta moottorin ylätuen imusarjan vieressä, onko siinä ehjät puslat?
Joo ylätuki on uretaaninen ja laatikon kumi on vuorattu sikafleksillä umpeen.. laitoin autodocilta tilaukseen uudet hydraulituet kun näytti tarjolla olevan, ties mitä kiinakamaa ovat :lol:
Vaihdoin nuo uudet hydraulikumit ja moottori nousi pari senttiä 8O vissiin vähän retkottanut kenallaan jo tovin :lol: varsinainen ongelma ei vieläkään poistunut ja vaihdoin vielä virheettömän apparin puolen vetoakselin sisäpään, ilman tulosta :? siitä sitten ihmettelemään että mitäs sitten vaihdetaan..
Pyysin isäukon tsekkailemaan moottorin liikkeitä kun käsijarru päällä yrittää ykkösellä liikkeelle, melko rankasti sai luistattaa ennenku se ylätuki antoi periksi ja heilui reilun sentin :roll: näemmä ne uretaanisetkin menevät huonoksi. :lol: noh onpahan vaihdettu uutta osaa..
9000 cse jubi 2.0, hx35pro, genV hypergate, ev14 957cc, cooleri, 3" rst putkisto yms
Vastaa Viestiin