APC-sulake palaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
_Hattiwatti_
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44

APC-sulake palaa

Viesti Kirjoittaja _Hattiwatti_ »

-Kaverin (vm.85 2.0 turbo) tonnarista palaa APC-sulake heti kun virran laittaa päälle.

-Chek engine valo ei pala lainkaan (kun virran laittaa päälle tai kun käynnistää niin, että ilmamassamittarin johto on irti) Polttimo on ehjä.

-Kierroslukumittari ei toimi kun lähtee ajamaan, mutta viisari alkaa pikkuhiljaa nousemaan kun moottori (tai joku muu osa) on lämpenee. Lämpimänä näyttää ilmeisesti oikein.

-Tehot tuntuisi olevan tallella, mutta kovan kiihdytyksen jälkeen moottori sammuu kun painaa kytkimen pohjaan ja nostaa kaasun ylös.

Tuo moottorin sammumisen arvelin johtuvan likaisesta tyhjäkäyntiventtiilistä, mutta mistäs noita muita vikoja kannattaisi lähteä hakemaan?
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

-Oikosulku jossain APC:n piuhoissa

-Palanut CE-valo mittaristossa

Sammumiseen voisi olla syynä tosiaan joko tuo tyhjäkäyntimoottori tai sitten kaasuläpän hidastin.
Foxbody turbo
_Hattiwatti_
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja _Hattiwatti_ »

to4 kirjoitti:-Oikosulku jossain APC:n piuhoissa

-Palanut CE-valo mittaristossa

Sammumiseen voisi olla syynä tosiaan joko tuo tyhjäkäyntimoottori tai sitten kaasuläpän hidastin.
CE-polttimo on ehjä, niin kuin tuossa jo aiemmin kerroin.
_Hattiwatti_
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja _Hattiwatti_ »

Ensimmäisessä postauksessani oli virhe: Siinä ei siis ole joutokäynninsäätöventtiiliä vaan lisäilmaventtiili. Eli sammuminen ei voi johtua siitä.

Moottori myös tärisee voimakkaasti, sekä tyhjäkäynnillä että ajossa.

Missä se APC-ohjausboxi sijaitsee, vai onko siinä edes sellaista?
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Ohos, lukuvirhe polttimon kohdalla :oops: .

APC-boksi on kuljettajan jalkotilassa kojelaudan alla, musta n. 15*15cm loota, mikä on kiinni kahdella torxilla.
Foxbody turbo
_Hattiwatti_
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja _Hattiwatti_ »

No nyt saatiin auto halliin ja pääsin paremmin tutkimaan ongelmaa. Eihän siinä edes ollut CE-valoa. Täytyy vaan ihmetellä edellisen "korjaajan" kommentteja sen polttimon eheydestä :?:

Syy moottorin huonoon käyntiin löytyi ilmamassamittarista. Puhdistus ja säätö 1700 > 380 ohmiin, sai moottorin kehräämään :)

APC-systeemin en ehtinyt paneutua, mutta ei kai se ole niin tärkeä kun tankkaa ysikasia?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ilman APC:ta se ei vaan ahda yli peruspaineiden. Mitään vaaraa ei siis ole, mutta tehoja ei myöskään tule niin paljon kuin pitäisi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
_Hattiwatti_
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja _Hattiwatti_ »

jcarlson kirjoitti:Ilman APC:ta se ei vaan ahda yli peruspaineiden. Mitään vaaraa ei siis ole, mutta tehoja ei myöskään tule niin paljon kuin pitäisi.
Ahaa. Luulin että APC ainoastaan pudottaa ahtopainetta jos moottori alkaa nakuttamaan ja jos sen kytkee pois niin olisi täydet ahtopaineet käytössä.

Tuleeko siitä ongelmia jos ohittaa sen APC-systeemin niin, että sen ohjaama hukkaportti(?) on aina kiinni? Entäs mikä se toinen ohitusventtiili on siinä välijäähdyttimen jälkeisen putken ja turbon imuputken välissä?

Olen "vähän" ulkona noista turbo-systeemeistä kun itsellä on vapaasti tukehtuva :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

APC toimii nostamalla ahtopainetta yli peruspaineen. Jos APC ei toimi, ahtopaine ei nouse. Jos nakuttaa, APC nostaa ahtopainetta vähemmän tai ei nosta ollenkaan riippuen nakutuksen voimakkuudesta ja kestosta.

Hukkaportin ranettamista kiinni ehdottomasti en suosittele, ellei halua tuhota moottoriaan. Kyllä se oikea vika kannattaa etsiä ja korjata.

Ohitusventtiilillä takroitat ilmeisesti by-pass venttiiliä. Kun kaasuläppä sulkeutuu, niin tämä venttiili ohjaa sulkeutuneesta kaasuläpästä kimpoavan paineiskun imuputkeen, niin ettei pyörivä turbo joudu ottamaan paineiskua vastaan siivillään. Suojelee turboa sekä pitää ahtopaineet korkeammalla esim. vaihteenvaihdossa, kun paineisku ei hidasta sen pyörimistä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
_Hattiwatti_
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja _Hattiwatti_ »

jcarlson kirjoitti:APC toimii nostamalla ahtopainetta yli peruspaineen. Jos APC ei toimi, ahtopaine ei nouse. Jos nakuttaa, APC nostaa ahtopainetta vähemmän tai ei nosta ollenkaan riippuen nakutuksen voimakkuudesta ja kestosta.

Hukkaportin ranettamista kiinni ehdottomasti en suosittele, ellei halua tuhota moottoriaan. Kyllä se oikea vika kannattaa etsiä ja korjata.

Ohitusventtiilillä takroitat ilmeisesti by-pass venttiiliä. Kun kaasuläppä sulkeutuu, niin tämä venttiili ohjaa sulkeutuneesta kaasuläpästä kimpoavan paineiskun imuputkeen, niin ettei pyörivä turbo joudu ottamaan paineiskua vastaan siivillään. Suojelee turboa sekä pitää ahtopaineet korkeammalla esim. vaihteenvaihdossa, kun paineisku ei hidasta sen pyörimistä.
OK Pitää sitten tutkia vielä sitä APC:tä. Sen magneettiventtiilin ehdin mittaamaan ja se oli ehjä (tai ei ainakaan sulaketta polta, 28ohm).

Kiitos erittäin valaisevista kommenteista!
Vastaa Viestiin