APC-sulake palaa
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44
APC-sulake palaa
-Kaverin (vm.85 2.0 turbo) tonnarista palaa APC-sulake heti kun virran laittaa päälle.
-Chek engine valo ei pala lainkaan (kun virran laittaa päälle tai kun käynnistää niin, että ilmamassamittarin johto on irti) Polttimo on ehjä.
-Kierroslukumittari ei toimi kun lähtee ajamaan, mutta viisari alkaa pikkuhiljaa nousemaan kun moottori (tai joku muu osa) on lämpenee. Lämpimänä näyttää ilmeisesti oikein.
-Tehot tuntuisi olevan tallella, mutta kovan kiihdytyksen jälkeen moottori sammuu kun painaa kytkimen pohjaan ja nostaa kaasun ylös.
Tuo moottorin sammumisen arvelin johtuvan likaisesta tyhjäkäyntiventtiilistä, mutta mistäs noita muita vikoja kannattaisi lähteä hakemaan?
-Chek engine valo ei pala lainkaan (kun virran laittaa päälle tai kun käynnistää niin, että ilmamassamittarin johto on irti) Polttimo on ehjä.
-Kierroslukumittari ei toimi kun lähtee ajamaan, mutta viisari alkaa pikkuhiljaa nousemaan kun moottori (tai joku muu osa) on lämpenee. Lämpimänä näyttää ilmeisesti oikein.
-Tehot tuntuisi olevan tallella, mutta kovan kiihdytyksen jälkeen moottori sammuu kun painaa kytkimen pohjaan ja nostaa kaasun ylös.
Tuo moottorin sammumisen arvelin johtuvan likaisesta tyhjäkäyntiventtiilistä, mutta mistäs noita muita vikoja kannattaisi lähteä hakemaan?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44
No nyt saatiin auto halliin ja pääsin paremmin tutkimaan ongelmaa. Eihän siinä edes ollut CE-valoa. Täytyy vaan ihmetellä edellisen "korjaajan" kommentteja sen polttimon eheydestä
Syy moottorin huonoon käyntiin löytyi ilmamassamittarista. Puhdistus ja säätö 1700 > 380 ohmiin, sai moottorin kehräämään
APC-systeemin en ehtinyt paneutua, mutta ei kai se ole niin tärkeä kun tankkaa ysikasia?

Syy moottorin huonoon käyntiin löytyi ilmamassamittarista. Puhdistus ja säätö 1700 > 380 ohmiin, sai moottorin kehräämään

APC-systeemin en ehtinyt paneutua, mutta ei kai se ole niin tärkeä kun tankkaa ysikasia?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44
Ahaa. Luulin että APC ainoastaan pudottaa ahtopainetta jos moottori alkaa nakuttamaan ja jos sen kytkee pois niin olisi täydet ahtopaineet käytössä.jcarlson kirjoitti:Ilman APC:ta se ei vaan ahda yli peruspaineiden. Mitään vaaraa ei siis ole, mutta tehoja ei myöskään tule niin paljon kuin pitäisi.
Tuleeko siitä ongelmia jos ohittaa sen APC-systeemin niin, että sen ohjaama hukkaportti(?) on aina kiinni? Entäs mikä se toinen ohitusventtiili on siinä välijäähdyttimen jälkeisen putken ja turbon imuputken välissä?
Olen "vähän" ulkona noista turbo-systeemeistä kun itsellä on vapaasti tukehtuva

APC toimii nostamalla ahtopainetta yli peruspaineen. Jos APC ei toimi, ahtopaine ei nouse. Jos nakuttaa, APC nostaa ahtopainetta vähemmän tai ei nosta ollenkaan riippuen nakutuksen voimakkuudesta ja kestosta.
Hukkaportin ranettamista kiinni ehdottomasti en suosittele, ellei halua tuhota moottoriaan. Kyllä se oikea vika kannattaa etsiä ja korjata.
Ohitusventtiilillä takroitat ilmeisesti by-pass venttiiliä. Kun kaasuläppä sulkeutuu, niin tämä venttiili ohjaa sulkeutuneesta kaasuläpästä kimpoavan paineiskun imuputkeen, niin ettei pyörivä turbo joudu ottamaan paineiskua vastaan siivillään. Suojelee turboa sekä pitää ahtopaineet korkeammalla esim. vaihteenvaihdossa, kun paineisku ei hidasta sen pyörimistä.
Hukkaportin ranettamista kiinni ehdottomasti en suosittele, ellei halua tuhota moottoriaan. Kyllä se oikea vika kannattaa etsiä ja korjata.
Ohitusventtiilillä takroitat ilmeisesti by-pass venttiiliä. Kun kaasuläppä sulkeutuu, niin tämä venttiili ohjaa sulkeutuneesta kaasuläpästä kimpoavan paineiskun imuputkeen, niin ettei pyörivä turbo joudu ottamaan paineiskua vastaan siivillään. Suojelee turboa sekä pitää ahtopaineet korkeammalla esim. vaihteenvaihdossa, kun paineisku ei hidasta sen pyörimistä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44
OK Pitää sitten tutkia vielä sitä APC:tä. Sen magneettiventtiilin ehdin mittaamaan ja se oli ehjä (tai ei ainakaan sulaketta polta, 28ohm).jcarlson kirjoitti:APC toimii nostamalla ahtopainetta yli peruspaineen. Jos APC ei toimi, ahtopaine ei nouse. Jos nakuttaa, APC nostaa ahtopainetta vähemmän tai ei nosta ollenkaan riippuen nakutuksen voimakkuudesta ja kestosta.
Hukkaportin ranettamista kiinni ehdottomasti en suosittele, ellei halua tuhota moottoriaan. Kyllä se oikea vika kannattaa etsiä ja korjata.
Ohitusventtiilillä takroitat ilmeisesti by-pass venttiiliä. Kun kaasuläppä sulkeutuu, niin tämä venttiili ohjaa sulkeutuneesta kaasuläpästä kimpoavan paineiskun imuputkeen, niin ettei pyörivä turbo joudu ottamaan paineiskua vastaan siivillään. Suojelee turboa sekä pitää ahtopaineet korkeammalla esim. vaihteenvaihdossa, kun paineisku ei hidasta sen pyörimistä.
Kiitos erittäin valaisevista kommenteista!