Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
TK
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 22:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TK »

No OCF:n jutut koskevat jotain 1.2 -litraista työntötankomoottoria vanhassa Kadetissa, enpä jaksa uskoa että kannattaa NG900:sta kauheasti edes huumorisävytteisesti puhua moisessa yhteydessä.

Ja NG900 / OG9-3 -bensakoneethan ovat Saabin omaa tavaraa siinä missä tonnareidenkin.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minulla ei huumorintaju juuri nyt riitä tuollaisiin juttuihin.

EPC ilmoittaa ng900:ssa ja tonnarissa olevan saman kannen vuosimalleissa 1994-1998, ja mulla on vuosimalli 1993, eikä tuossa eritellä koneen kokoa, saanko ng900:n kannen sopimaan tuohon 2.3:een??
Edit: tonnarini on siis trionic5:llä varustettu jos se auttaa selvittämään tuota sopivuutta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kumma juttu...minulla ei ole vielä ikinä ollut autoa jota en olisi joutunut
korjaamaan..???

Kaikista minulla olleista satkuista olen joutunut avaamaan vaihdelaatikon.
Ja tonnariin on jo vaihdettu vaikka mitä...mm kansipahvi, ja kohta vaihde
laatikko, ja pari vetoakselia, vesipumppu, laturin säädin, DI-kasetti,
IMMU...ja vaikka ties mitä vielä joudutaan vaihtamaan.
( mutta eihän auto olekkaan mikään uusi )

Mutta..mutta..minä pidän SAABista ja sillä on kiva ajella, potkua on riittävästi.
Ja tilaa on riittävästi edessä ja takana ( siis tonnarissa )
Ja seuraavakin auto on SAAB.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei siitä olekaan kysymys ettenkö minäkin merkissä pysy, jatkuva korjaaminen vaan nakertaa hermoja ja lompakkoa. Tiedän saabin vahvat puolet ja siksi näistä kulkineista pidänkin, mutta täytyy vaan rehellisesti todeta etteivät ole maailman laadukkaimpia kulkupelejä, vikoja riittää.

Kertokaapas nyt sen kannen sopivuus jotta pääsisin asiassa vähän eteenpäin..palotiloilla ei ole suurta merkitystä mutta sopiiko kansi fyysisesti paikalleen, mm. öljy-ja vesikanavien puolesta??
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kansista....
B212 vm..1990-1993 ( 9115346 )
B234 vm..1990-1993 ( 9115346 )

Tämän mukaan B212:ssa on sama kansi kuin B234 koneessa
vuosimalleissa 1990-1993.

Tuo 1994 kansi ei käy..1993 lohkoon.


Muistaakseni NG900:ssa taitaa olla muutoksia huohotin järjestelmän
osalta..( olenko oikeassa..? )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olen sovittamassa vm 1995 b204:n kantta vm 1993 b234 lohkoon, aika outoa olisi jossei kävisi, itse lohko on melko varmasti täysin samanlainen, ja männät tasapäiset molemmissa.
Olettaisin että ero noissa b234 -kansissa tuli vasta trionicin myötä??

Noissa b204-kansissa en ole kuullut olevan samanlaista halkeamisongelmaa joten saattaisi tulla parempikin noin.
No saa nyt ns. verstaantua tuo projekti vapun yli kun ei ole varaosia saatavissa pyhinä.. harmi kun menin ottamaan sen 3kk:n ajoluvan, vaativat 110 euroa sen peruuttamisesta, mitään veroa ei tarvinnut luojan kiitos maksaa, ja sain liikennevakuutuksen poikki myöskin, tuon kanssa menee kumminkin viikkotolkulla iltaisin askarrellessa, täytyy kumminkin napata lohko pois ja rakentaa uusiksi koko moottori.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tuon kannen osanumero oli 911535 eli b234 1990-1993, epc oli taas oikeassa :)
Onko mitään syytä miksei tuo uudempi kansi sopisi tähän vanhempaan moottoriversioon, olisi yksi 120tkm ajettu kansi tiedossa jossa on venttiilit ym romut valmiiksi kiinni?

Edit: löytyykö mitään linkkejä kuviin joissa näkyisi tuon uudemman kannen kanavat, siis kannen alapuolelta, niin että venttiilit näkyisivät, voisi verrata palotiloja ja vesi/öljykanavia?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
knif
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2004 19:48
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja knif »

täällä: http://tinyurl.com/b3ha7 selvitetään mitä pitää tehdä jotta saisi "lyhytmoottorin" (esim NG900) kannen sopimaan "pitkään" (-93) b234:seen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

knif kirjoitti:täällä: http://tinyurl.com/b3ha7 selvitetään mitä pitää tehdä jotta saisi "lyhytmoottorin" (esim NG900) kannen sopimaan "pitkään" (-93) b234:seen
Meinaako tuo hemmo kemiallisen metallin kestävän tuolla, mulla on huonoja kokemuksia kyseisestä aineesta?
Entä jos pistäisi b204:n lohkon kansineen tuohon, ja käyttäisi vanhasta vain kampuran ja kiertokanget? Männät tietysti menisivät uusiksi? Tarkoitan jos löytäisi jostain vähänajetun lohkonkin joka ei ole ehtinyt väljistyä ettei tarvitsisi alkaa metsästämään ylikokomäntiä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

http://www.thesaabsite.com/9000/9000eng ... ternal.htm


Onkohan tolta kukaan tilannut mitään? Käykö tulli kimppuun kuinka pahasti? Näyttää noi romuttamoitten hinnat ainakin karanneen käsistä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

JouniCSE kirjoitti:http://www.thesaabsite.com/9000/9000eng ... ternal.htm


Onkohan tolta kukaan tilannut mitään? Käykö tulli kimppuun kuinka pahasti? Näyttää noi romuttamoitten hinnat ainakin karanneen käsistä.
Oho 8O olihan halpoja, kansi 403 euroa 8O jos tilaisi enemmän kerralla niin rahdin puolesta menisi halvemmalla.. eikö noiden osien hinnaksi voi merkitä vaikkapa 50 euroa, tullausta varten?
äsh, siinä olikin 200 taalan panttimaksu vanhasta kannesta, tuskin ottavat halkinaista :x

Pahus, tuolla olisi paljon mielenkiintoiista tavaraa myynnissä, mm. mäntäsarjat, tasapainoketjusysteemin korjaussarja, 9-5:n sivupeilin sisäosa jota ei mukamasti saa erikseen ostettuna Suomesta, luukkujen kaasujouset pilkkahinnalla, hiilikuituinen kojelauta, moottorintuet jne.
mahtavatko olla laadukkaita osia?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mistä kannattaisi kysellä vaihtokoneita? Ruotsiin asti en lähde ja suomalaiset purkaamot pyytävät täysin järjettömiä summia, 1200-1500 euroa jostain 250tkm ajetusta moottorista, voi hyvää päivää, korkeintaan muutaman satasen arvoinen, pahimmillaan huonompikuntoinen kuin nykyinen.
Pitäisi löytää siis maks 120tkm ajettu 2.3 turbokone.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko kokemuksia tilaamisesta tuolta Neobrothersilta? Heiltä löytyisi alle 100tkm ajettu kone hintaan 300 puntaa + verot + rahdit, ketääköhän rahti viikkotolkulla ja maksaa järjettömästi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

ng900aero kirjoitti:Viimeisin hankintani on musta cse -93, ajettu 240tkm, 1 omistaja, täydellinen huoltokirja ja liioitellun pedanttinen huoltokirjanpito (kuitit ja laskut kansiossa, siististi eritelty aikajärjestykseen, kuitteja korjauksista ja huolloista yhteensä 24138, 64 euron edestä).

Autoon on vaihdettu kaikki kuviteltavissa oleva ja paljon muutakin, mm vaihteisto, turbo, sylinterikansi, tasapainoakselit, jäähdytin, kompressori, vesipumppu, sytytyskasetti, jakoketju, abs-pumppu, moniurahihna rullineen kahdesti, ilmastointi läpikäyty, jne jne, eli kalliiksi on tonnari sakemannille tullut.

Siltikin pientä korjailua se kaipaa:
- Apukuskin penkin selkänoja ei käänny eteen/taakse (siitä pikkunapista) kuin toiselta puoleltaan (ovenpuolelta), se menee siis ikäänkuin vinoon säädettäessä. Olisiko jokin vaijeri, tms poikki?

- Kone heilahtaa aina kun veto tulee päälle, koneen ylätuennan kumit ovat repeytyneet, aiheuttavatko ne yksistään tuollaisen ikävän nykäyksen vai pitääkö lähteä etsimään syytä muistakin moottorinkannattimista?

- Edun näyttö on himmeä, sen vieressä oleva vaihdeindikaattori loistaa iloisesti mutta tämä heikommin, eikä se tottele himmentimen säädintäkään :?:

- Autossa oleva Bosch Blocktronic IM -hälytinjärjestelmä pitäisi saada disabloitua ja korvattua nykyaikaisemmalla hälyttimellä, nykyisellään laite virittää itsensä omia aikojaan vaikka ovet ovat auki, ja istuu kuskinpenkillä, eikä laite tottele kunnolla kaukosäädintä -> 10 kertaa päivässä saan kirota sen kanssa.
Vinkkejä, kytkentäkaavioita ym. tähän esihistorialliseen hälyyn vastaanottaisin mielelläni

- Kuuluuko takavakaajan olla täysin suora (tietääkseni kyllä), tuo näyttäisi olevan keskiosastaan 2-3cm päitään alempana, mikähän ihme sen olisi noin päin vääntänyt :?:

- Apukuskille asennan airbagin tuohon, kiinnostaisi tietää täytyykö silloin vaihtaa koko johtosarja vai olisiko noin vanhassa jo piuhat valmiina.

- Ratti vaihtuu myöskin uudempaan mutta käsittääkseni se käy heittämällä paikallen myös uudemmista malleista.

- Vinkkejä kaivataan koskien kattoluukun päivitystä peltisestä lasiseksi.

Tulihan paljon kysymyksiä mutta eipä tarvitse jatkuvasti kysellä ;)

Edit:
Pakko heti kysellä lisää :D
Tuo mokoma kun kuluttaa aivan liian vähän, menisikö laihalla ja kulkisi silti 240, vai onko tuolla seoksella vaikutusta huippunopeuteen? Tuo kun haluaa viedä jatkuvasti reippaasti vähemmän kuin edellinen yksilö, normaaliajoillani tuo vie nyt semmoista 7.9-8.2l, ja jos könötän rauhallisesti niin maantiellä vie 7.2 :?:
Bensatankilla olen ajanut nyt 762km ja valo on palanut 20km:n ajan, eli jokin on pielessä mutta mikä, seosko?
Aihetta käsitelty 6 sivua :!: :?: Lienee jo unohtunut mitä täällä etsitään :!:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Niin on :oops: mutta kun kyseltävää on paljon eikä ole oikein soveliasta aloittaa uutta threadia joka asiastakaan. Eikös tämä ole keskustelupalsta, joten avoin tonnareihin liittyvä jutustelu on käsittääkseni täysin suotavaa? Tämän palstan henkilöillä on niin paljon kokeumusta ja tietoa Saabeista etten voi kuin nöyrästi kiittää ja kumartaa jo tähänastisista neuvoista ja ohjeista :!:
Vältyy monelta harmilta kun hankkii etukäteistietoa, tämän huomasin jo talonrakennusaikana, silloinkin tuli pommitettua keskustelupalstoja turhankin tiheään :oops:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin