Automaatin öljynlauhdutin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
osku
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 16:12
Paikkakunta: Oulu

Automaatin öljynlauhdutin

Viesti Kirjoittaja osku »

Aika reilusti alkanu vuotaa allensa. Voiskohan tuota korjata
jäähdyttimen paikkausaineella? Onko joku vaihtanu moista
vekotinta? onko siinä mitään huomioitavaa asiaa. Mistä lie
yleensä löytää uuden lauhduttimen, ei kellään olis jemmassa?
SAAB on nautinto tien päällä
ZomBiE
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 19:01
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ZomBiE »

Ei hemmetissä. Jäähdyttäjän paikkausaineet ei kestä, edes öljynlauhduttimeen tarkoitetut ja aina ko. mömmöt tukkii hieman lauhdutinta heikentäen jopa paljon jäähdytystehoa, ja vesisyylariin tarkoitetut aineet eivät todellakaan kestä vaihteistoöljyä.
Kyllä noita pajoja löytyy mutta hintoja en uskalla arvailla.
Netistä löysin lauhduttajia kyllä helposti, mutta en uskaltaisi itse tilata osia jos sattuu käymään niin ettei olekkaan sitten oikea osa.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kyllä sillä voi muutaman päivän (vaikka vuodenkin) ajella ilman lootan cuuleriakin.
(kunhan et asuntovaunua rupee kiskomaan).
Letkut vaan yhteen ja cooleri korjaamolle niin ne kertoo tarvitko uuden.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaatin öljynlauhdutin

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

osku kirjoitti:Aika reilusti alkanu vuotaa allensa. Voiskohan tuota korjata
jäähdyttimen paikkausaineella? Onko joku vaihtanu moista
vekotinta? onko siinä mitään huomioitavaa asiaa. Mistä lie
yleensä löytää uuden lauhduttimen, ei kellään olis jemmassa?
siis sehän on integroituna syylärin kanssa, joten koko hoito menee vaihtoon, muistaakseni reilut parisataa maksaa. Vai onko sulla vielä lisäks se erillinen öljynjäähdytin siinä syylärin alapuolella?
osku
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 16:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja osku »

No erilliseltä se kyllä näyttäis alla olevan, syylärin levyinen
ja 5-10 cm korkea, lootalta menee siihen letkut.

Jaa että sen vois sitte ohittaa pois käytöstä?, tuskinpa vaunua
perään ku ei ole edes koukkua.
SAAB on nautinto tien päällä
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Riippuu hiukan mallista onko tuo lootan "jäähytin" syylärin sisällä vaiko alapuolella erillään.
Mutta ilman sitä tulee toimeen jos ei "kärryä" vedä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Siis joka tapauksessahan ne automaattivaihteistoöljyt kiertää syylärissä, samassa kennossa missä moottorin jäähdytysnestekin, eri kanavissa vaan. Vaihteistoöljyn lämpö siirtyy jäähdytysnesteeseen.

Joissain malleissa on sitten lisänä syylärin alapuolelle asennettu erillinen jäähdytin automaattivaihteistoöljyä varten. Tässä öljyssä jäljellä olevaa lämpöä pyritään siirtämään ilmaan.

Nämä kaksi eri jäähdytysyksikköä on kytketty peräkkäin, öljy kulkee molempien läpi. Tuohon öljy/ilma-jäähdyttimen asennukseen liittyy myös termostaatti joka voi ohjata kierron takaisin vaihteistoon kulkematta kummankaan kennon läpi kun öljyn lämpötila on alhainen (alle 90C).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

jus kirjoitti:Siis joka tapauksessahan ne automaattivaihteistoöljyt kiertää syylärissä, samassa kennossa missä moottorin jäähdytysnestekin, eri kanavissa vaan. Vaihteistoöljyn lämpö siirtyy jäähdytysnesteeseen.

Joissain malleissa on sitten lisänä syylärin alapuolelle asennettu erillinen jäähdytin automaattivaihteistoöljyä varten. Tässä öljyssä jäljellä olevaa lämpöä pyritään siirtämään ilmaan.

Nämä kaksi eri jäähdytysyksikköä on kytketty peräkkäin, öljy kulkee molempien läpi. Tuohon öljy/ilma-jäähdyttimen asennukseen liittyy myös termostaatti joka voi ohjata kierron takaisin vaihteistoon kulkematta kummankaan kennon läpi kun öljyn lämpötila on alhainen (alle 90C).
Joo näin oon kans ymmärtäny, ja että toi lisäjäähdytin olis vaan etelän maiden varuste.
osku
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 16:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja osku »

Mun auto on alussa ollu valtion auto, että eiköhän ole
ihan pohjolaan varustettu. ja siinä on se lauhdutin!
tuntuu kyllä ihan lämpimältä ku kokeilee, että kai siellä
kiertää. klubilainen ecopower taas auttoi miestä mäessä
ja lähetti pikaisesti toimivan, mutta pitää kai ostaa uudet
tiivisterikat ku näyttää molempien letkujen päistä tippasevan.
kun aina yrittää säästää.
on siellä aika paljo öljyä ku 4l varasin ja kaik on menny ja
vähä vaan tikku kastuu. samalla käytin suodattimen pois,
oli aika siisti, magneetissa vähä töhnää.
SAAB on nautinto tien päällä
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

osku kirjoitti:Mun auto on alussa ollu valtion auto, että eiköhän ole
ihan pohjolaan varustettu. ja siinä on se lauhdutin!
tuntuu kyllä ihan lämpimältä ku kokeilee, että kai siellä
kiertää. klubilainen ecopower taas auttoi miestä mäessä
ja lähetti pikaisesti toimivan, mutta pitää kai ostaa uudet
tiivisterikat ku näyttää molempien letkujen päistä tippasevan.
kun aina yrittää säästää.
on siellä aika paljo öljyä ku 4l varasin ja kaik on menny ja
vähä vaan tikku kastuu. samalla käytin suodattimen pois,
oli aika siisti, magneetissa vähä töhnää.
Katsoithan öljyn pinnan moottorin ollessa KÄYNNISSÄ.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
trkk
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Marras 27, 2003 14:18
Paikkakunta: Tampere

Öljynlauhdutin

Viesti Kirjoittaja trkk »

Omassa 93 vuoden 2.3 Aut Griffinissä tuo pieni (n 6-7 cm korkea)öljynlauhdutin alkoi vuotamaan. Korjaamossa vaihtoivat uuden tilalle,
Saabin lauhduttimen hinta muistaakseni n. 150 Eur. Työtä en osaa
arvioida kun tekivät 220 tkm huollon samalla, mutta lasku yhteensä muistaaksin 240 Eur.

Tuomo
Bismiä
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Elo 24, 2005 11:50

Automaatin öljynlauhdutin

Viesti Kirjoittaja Bismiä »

Turunpuolessa yksi kaveri tekee niitä lauhduttimia. Hinta muistaakseni 130 eur. On tehnyt paljon niitä ja kestävyys taitaa olla parempi kuin alkuperäisessä.
iita
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 19:25
Paikkakunta: lapinlahti

jäähdytin

Viesti Kirjoittaja iita »

itsellä meni nokkakolarin seurauksena -91 cd :stä vaihteiston öljylauhdutin rikki.oli muuten varsinaisen syylärin alla irtonainen osa.kolarista on nyt 3 vuotta ja sen ajan olen ilman lauhdutinta ajellut.letkut yhdistettynä.peräkärriäkin on vedetty ihan reilusti,tosin ei isoja kuormia.ei ole mitään oireita ilmennyt. :?:
osku
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 16:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja osku »

Joo käynnissä ollessa lämpimänä vaihdekeppi kaikissa
kohden liikuteltuna. Huomasin kirjasta nyt että onhan
näköjään sen mukaan öljytilavuus 7.2 l
SAAB on nautinto tien päällä
queque
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 14:28
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja queque »

Saattaa kuullostaa snilleilyltä, mutta kun toiset puhuu öljynlauhduttajista ja toiset oikeaoppisesti jäähdyttäjistä, niin täytyy vaan lisätä, että nolo
on se tilanne kun öljyä tarvii lauhduttaa...On sitten kai jo lohkokin sulanut! :lol:
Vastaa Viestiin