Nokkaketjusta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Nokkaketjusta

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin uteliaisuuttani tempasin venttiilikopan irti, katselin nokkaketjun
kiristäjää ja mielestäni se oli melko paljon tullut ulos.
Arviolta n.20mm ainakin, tarkemmin katseltuani huomasin siinä
kiristäjän akselilla sellaisen "merkin" tai siltä se ainakin näytti.
Kiristäjä oli tullut siitää merkistä n.3-4mm ulos.
Ja kun tuo pata tuntuu pitävän pientä ääntä ( varsinkin kun kone on kuuma ) arvelenkin tuon nokkaketjun tulleen tiensä päähän.

Ja nyt itse kysymys..?
Ajattelin vetää uuden ketjun vanhan tilalle, millainen työkalu siihen
ketjun liittämiseen tarvitaan..?
Ja onko jollakin lainata ko..työkalua..?
Ja onko noissa ketjuissa eroja ( lähinnä kestossa )..?
Ja paljonko sellainen ns..avoketju maksaa..?
Ja saako niitä muualta kuin Rikulta..?

*paljon kysymyksiä, mutta niin vähän vastauksia.. 8O *
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei siinä kiristäjässä pitäisi olla mitään merkkejä. Jos se kiristäjän "lätkä" (joka työntää laahainta ulos kiristäessään ketjua) on tullut ulos 11mm, on ketju vaihtokunnossa. Tuo 20mm tarkoittaa jo loppuunkulunutta ketjua.

Hae ketju vaan PCS:ltä, miksi laittaa tarvikeketjua? Kiristäjä pitää (tietenkin) ottaa pois uutta ketjua laitettaessa ja painaa kasaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Olitko ottanut kiristysjousen ensin pois ennen kuin otit koko kiristäjän irti?

Jos ei jousta ota ensin pois, niin silloin kiristäjä on ääriasennossa kun sen irroittaa.
Ja takaisin laitto niin että jousi irti, kiristäjä painetaan sisään, ruuvataan paikalleen ja sitten jousi kiinni.

15mm on kait maksimi mitä saisi olla, ja silloin täytyy vaihtaa.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

hasha kirjoitti:Olitko ottanut kiristysjousen ensin pois ennen kuin otit koko kiristäjän irti?

Jos ei jousta ota ensin pois, niin silloin kiristäjä on ääriasennossa kun sen irroittaa.
Ja takaisin laitto niin että jousi irti, kiristäjä painetaan sisään, ruuvataan paikalleen ja sitten jousi kiinni.

15mm on kait maksimi mitä saisi olla, ja silloin täytyy vaihtaa.
Tottakait otin jousen ensin irti. Käsittääkseni tuo 9-5:lle ilmoitettu 11mm pätee myös tonnariin ja kaikkiin muihinkin 16v-koneisiin, hyvin pitkälle samanlainen jakopää kun niissä on. Mun 9-5:ssä oli kiristin tullut ulos luokkaa 14-15mm, ja jako alkoi olla jo pielessä, eli uskon sen 11mm:n olevan oikea vaihtokohta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

ng900aero kirjoitti:Ei siinä kiristäjässä pitäisi olla mitään merkkejä. Jos se kiristäjän "lätkä" (joka työntää laahainta ulos kiristäessään ketjua) on tullut ulos 11mm, on ketju vaihtokunnossa. Tuo 20mm tarkoittaa jo loppuunkulunutta ketjua.

Hae ketju vaan PCS:ltä, miksi laittaa tarvikeketjua? Kiristäjä pitää (tietenkin) ottaa pois uutta ketjua laitettaessa ja painaa kasaan.
Tämähän oli selvä juttu, tottakai kiristäjä pitää irroittaa.
-mutta mistäköhän tuollaisen työkalun saisi lainaksi.
Rikulla sitä ei ole..!!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Täällä hahmotellaan polkupyörän ketjun katkaisutyökalusta nokkaketjutyökalua:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18736

Sen lopullisen kiinniniittaamisen kai saa hoidettua vasaralla ja meisselillä tms.

Mitään kokemustahan minulla ei ketjun vaihdosta ole. Kerro jos saat vaihdettua, niin saat vaihtaa minullekin, tai ainakin lainata työkalua :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minullakaan ei ole mitään kokemusta katkaistun jakoketjun vaihdosta, mutta ainakaan moottoripyörän ketjuja niitatessa ei tuo vasara/meisselitekniikka ollut oikein hyvä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin, tällainen on hakusessa..!!
Mistä näitä saa..?

Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ainakin varovainen saa olla, ettei jää "jäykkää lenkkiä" siihen kohtaan, mistä ketju on katkaistu ja uudelleen puristettu.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jope kirjoitti:Ainakin varovainen saa olla, ettei jää "jäykkää lenkkiä" siihen kohtaan, mistä ketju on katkaistu ja uudelleen puristettu.
Eihän siihen mitään jäykkää lenkkiä jää jos se liitetään mukana tulevalla
ketju lukolla... :o

93 21 845.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

9000CD23T kirjoitti:Eihän siihen mitään jäykkää lenkkiä jää jos se liitetään mukana tulevalla
ketju lukolla... :o
Totta. Mun huomioni koski vaan tuota townsendin ohjetta, kun siinä näytti siltä, että tehtiin "päättymätön ketju".
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Homman tehneenä olettaisin jotta siihen käy ihan bilteman http://tinyurl.com/9bwdp työkalu. Katkaistua ketjuahan saa tietysti Saabilta 80e hintaan.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Nokkaketju löytyi,
http://www.kskoneistamo.com/

Hintaa tälle avoimelle ketjulle tuli ketjulenkin kanssa n. 39,- euroa.
Kun Laakkonen pyytää 99,- euroa.

Nyt konetta duunaamaan..... :P
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9000CD23T kirjoitti:Nokkaketju löytyi,
http://www.kskoneistamo.com/

Hintaa tälle avoimelle ketjulle tuli ketjulenkin kanssa n. 39,- euroa.
Kun Laakkonen pyytää 99,- euroa.

Nyt konetta duunaamaan..... :P
Hienoa! Et sattuisi tietämään saako umpinaista ketjua muualta kuin Saabin varaosatiskiltä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin