Nokkaketjusta
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Nokkaketjusta
No niin uteliaisuuttani tempasin venttiilikopan irti, katselin nokkaketjun
kiristäjää ja mielestäni se oli melko paljon tullut ulos.
Arviolta n.20mm ainakin, tarkemmin katseltuani huomasin siinä
kiristäjän akselilla sellaisen "merkin" tai siltä se ainakin näytti.
Kiristäjä oli tullut siitää merkistä n.3-4mm ulos.
Ja kun tuo pata tuntuu pitävän pientä ääntä ( varsinkin kun kone on kuuma ) arvelenkin tuon nokkaketjun tulleen tiensä päähän.
Ja nyt itse kysymys..?
Ajattelin vetää uuden ketjun vanhan tilalle, millainen työkalu siihen
ketjun liittämiseen tarvitaan..?
Ja onko jollakin lainata ko..työkalua..?
Ja onko noissa ketjuissa eroja ( lähinnä kestossa )..?
Ja paljonko sellainen ns..avoketju maksaa..?
Ja saako niitä muualta kuin Rikulta..?
*paljon kysymyksiä, mutta niin vähän vastauksia.. *
kiristäjää ja mielestäni se oli melko paljon tullut ulos.
Arviolta n.20mm ainakin, tarkemmin katseltuani huomasin siinä
kiristäjän akselilla sellaisen "merkin" tai siltä se ainakin näytti.
Kiristäjä oli tullut siitää merkistä n.3-4mm ulos.
Ja kun tuo pata tuntuu pitävän pientä ääntä ( varsinkin kun kone on kuuma ) arvelenkin tuon nokkaketjun tulleen tiensä päähän.
Ja nyt itse kysymys..?
Ajattelin vetää uuden ketjun vanhan tilalle, millainen työkalu siihen
ketjun liittämiseen tarvitaan..?
Ja onko jollakin lainata ko..työkalua..?
Ja onko noissa ketjuissa eroja ( lähinnä kestossa )..?
Ja paljonko sellainen ns..avoketju maksaa..?
Ja saako niitä muualta kuin Rikulta..?
*paljon kysymyksiä, mutta niin vähän vastauksia.. *
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Ei siinä kiristäjässä pitäisi olla mitään merkkejä. Jos se kiristäjän "lätkä" (joka työntää laahainta ulos kiristäessään ketjua) on tullut ulos 11mm, on ketju vaihtokunnossa. Tuo 20mm tarkoittaa jo loppuunkulunutta ketjua.
Hae ketju vaan PCS:ltä, miksi laittaa tarvikeketjua? Kiristäjä pitää (tietenkin) ottaa pois uutta ketjua laitettaessa ja painaa kasaan.
Hae ketju vaan PCS:ltä, miksi laittaa tarvikeketjua? Kiristäjä pitää (tietenkin) ottaa pois uutta ketjua laitettaessa ja painaa kasaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Olitko ottanut kiristysjousen ensin pois ennen kuin otit koko kiristäjän irti?
Jos ei jousta ota ensin pois, niin silloin kiristäjä on ääriasennossa kun sen irroittaa.
Ja takaisin laitto niin että jousi irti, kiristäjä painetaan sisään, ruuvataan paikalleen ja sitten jousi kiinni.
15mm on kait maksimi mitä saisi olla, ja silloin täytyy vaihtaa.
Jos ei jousta ota ensin pois, niin silloin kiristäjä on ääriasennossa kun sen irroittaa.
Ja takaisin laitto niin että jousi irti, kiristäjä painetaan sisään, ruuvataan paikalleen ja sitten jousi kiinni.
15mm on kait maksimi mitä saisi olla, ja silloin täytyy vaihtaa.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Tottakait otin jousen ensin irti. Käsittääkseni tuo 9-5:lle ilmoitettu 11mm pätee myös tonnariin ja kaikkiin muihinkin 16v-koneisiin, hyvin pitkälle samanlainen jakopää kun niissä on. Mun 9-5:ssä oli kiristin tullut ulos luokkaa 14-15mm, ja jako alkoi olla jo pielessä, eli uskon sen 11mm:n olevan oikea vaihtokohta.hasha kirjoitti:Olitko ottanut kiristysjousen ensin pois ennen kuin otit koko kiristäjän irti?
Jos ei jousta ota ensin pois, niin silloin kiristäjä on ääriasennossa kun sen irroittaa.
Ja takaisin laitto niin että jousi irti, kiristäjä painetaan sisään, ruuvataan paikalleen ja sitten jousi kiinni.
15mm on kait maksimi mitä saisi olla, ja silloin täytyy vaihtaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Tämähän oli selvä juttu, tottakai kiristäjä pitää irroittaa.ng900aero kirjoitti:Ei siinä kiristäjässä pitäisi olla mitään merkkejä. Jos se kiristäjän "lätkä" (joka työntää laahainta ulos kiristäessään ketjua) on tullut ulos 11mm, on ketju vaihtokunnossa. Tuo 20mm tarkoittaa jo loppuunkulunutta ketjua.
Hae ketju vaan PCS:ltä, miksi laittaa tarvikeketjua? Kiristäjä pitää (tietenkin) ottaa pois uutta ketjua laitettaessa ja painaa kasaan.
-mutta mistäköhän tuollaisen työkalun saisi lainaksi.
Rikulla sitä ei ole..!!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Täällä hahmotellaan polkupyörän ketjun katkaisutyökalusta nokkaketjutyökalua:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18736
Sen lopullisen kiinniniittaamisen kai saa hoidettua vasaralla ja meisselillä tms.
Mitään kokemustahan minulla ei ketjun vaihdosta ole. Kerro jos saat vaihdettua, niin saat vaihtaa minullekin, tai ainakin lainata työkalua
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18736
Sen lopullisen kiinniniittaamisen kai saa hoidettua vasaralla ja meisselillä tms.
Mitään kokemustahan minulla ei ketjun vaihdosta ole. Kerro jos saat vaihdettua, niin saat vaihtaa minullekin, tai ainakin lainata työkalua
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Eihän siihen mitään jäykkää lenkkiä jää jos se liitetään mukana tulevallaJope kirjoitti:Ainakin varovainen saa olla, ettei jää "jäykkää lenkkiä" siihen kohtaan, mistä ketju on katkaistu ja uudelleen puristettu.
ketju lukolla...
93 21 845.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Totta. Mun huomioni koski vaan tuota townsendin ohjetta, kun siinä näytti siltä, että tehtiin "päättymätön ketju".9000CD23T kirjoitti:Eihän siihen mitään jäykkää lenkkiä jää jos se liitetään mukana tulevalla
ketju lukolla... :o
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Homman tehneenä olettaisin jotta siihen käy ihan bilteman http://tinyurl.com/9bwdp työkalu. Katkaistua ketjuahan saa tietysti Saabilta 80e hintaan.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Nokkaketju löytyi,
http://www.kskoneistamo.com/
Hintaa tälle avoimelle ketjulle tuli ketjulenkin kanssa n. 39,- euroa.
Kun Laakkonen pyytää 99,- euroa.
Nyt konetta duunaamaan.....
http://www.kskoneistamo.com/
Hintaa tälle avoimelle ketjulle tuli ketjulenkin kanssa n. 39,- euroa.
Kun Laakkonen pyytää 99,- euroa.
Nyt konetta duunaamaan.....
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Hienoa! Et sattuisi tietämään saako umpinaista ketjua muualta kuin Saabin varaosatiskiltä?9000CD23T kirjoitti:Nokkaketju löytyi,
http://www.kskoneistamo.com/
Hintaa tälle avoimelle ketjulle tuli ketjulenkin kanssa n. 39,- euroa.
Kun Laakkonen pyytää 99,- euroa.
Nyt konetta duunaamaan.....
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98