Automaattivaihteisto? Uskallanko ostaa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Diego
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 15:56

Automaattivaihteisto? Uskallanko ostaa?

Viesti Kirjoittaja Diego »

Nyt olisi mahdollisuutena ostaa ysitonnari, mutta se on automaatti.

Tuolla maailmalla tuomitaan ysitonnisen automaatti alimpaan helvettiin. Onko näin? Kannattaako välttää ihan varmuuden vuoksi?

Tää on aika raakaa:
The automatic transmission has to be the most vexing, heartbreaking, wallet-busting component of a Saab 9000. If you must have an automatic transmission, you might do well to look at some other car.
http://quasimotors.com/autotrans_warn.htm

Kokemuksia?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vähän liioittelua. Ei siinä tonnarin automaatissa ole sen enempää ongelmia kuin yleensäkkään samanikäisissä eurooppalaisissa autoissa. Totuushan kuitenkin on että 300-400tkm (niinkuin tonnarit usein on) ajettu automaattilaatikko kaipaa huoltoa jos sitä ei ole erityisen hyvin pidetty.

Ehkä siellä ameriikassa jossa automaattivaihteet ovat lähestulkoon standardi saattaa tuntua kamalalta jos siihen tulee jotain vikaa. Luultavasti sikäläiset laatikot on kehitetty kestämään vaikka minkälaista väärinkäyttöä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
elde
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja elde »

ainahan automaatissa on omat riskinsä mutta kokeile esim että toimiiko kickdown toiminto ettei nykäise varsinkin kun vaihtaa 4-3 väliä. mutta ei tonnarin laatikot varmasti sen huonomipia oo ku muutkaa.esim jossain vuoden malleissa V70 volvoissa kestää automaatti lähes poikkeuksetta 350tkm ja sitten vaihtoon.
Diego
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 15:56

Onpa eloisa foorumi!

Viesti Kirjoittaja Diego »

Ohos, nopeita ja hyviä vastauksia, kiitos!

Tätä menoa minusta tulee saabisti :-)
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

tomaatti

Viesti Kirjoittaja hatami »

itsellä on automaatti ollut kohta 5vuotta ja ei mitään vikaa ja mittarissa on 330tkm ja vaimon veljellä yli 400tkm ja hyvin toimii.Öljyt ja suodatin 40-50tkm välein niin pelaa.Tiedän yhden n.700tkm ajetun automaatin ja toimii vielä paitsi pellit hukkuu auton ympäriltä. :D
RoopeA
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 09:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RoopeA »

Mulla on -95 aut. tonnarin mittarissa vasta 202tkm, ja varmaan pitäisi puuta koputtaa, mutta auton rikkoutuminen ei ole ollenkaan huolen aiheena. Jos auto olisi manuaali, niin se menisi myyntiin per heti.

Mulla oli eilen 9-5 (vm 2005 aut) huollossa ja sijaisautona vm 2005 9-5 manuaali (2,3t), ja täytyy kyllä sanoa että en vaihtaisi automaattia manuaaliin kovin pienestä summasta. Automaatti on kuitenkin niin paljon mukavampi ajella. Minusta ajamisen ilo tulee parhaiten esille hyvin toimivalla automaatilla autossa, jossa on riittävästi vääntöä ja kulkua.
9-5 2,0t Wagon Sentronic -05
9000CDE 2,3T Aut. -95
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

elde kirjoitti:ainahan automaatissa on omat riskinsä mutta kokeile esim että toimiiko kickdown toiminto ettei nykäise varsinkin kun vaihtaa 4-3 väliä. mutta ei tonnarin laatikot varmasti sen huonomipia oo ku muutkaa.esim jossain vuoden malleissa V70 volvoissa kestää automaatti lähes poikkeuksetta 350tkm ja sitten vaihtoon.
Edes toi nykäisykään ei välttämättä todista vikaa laatikossa, ennen kuin moottorin tukigummit on todettu virheettömäksi...

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Juu, monesti tuntuu täällä suomenmaalla olevan sellainen käsitys, ettei vaihdelaatikkoa tarvi koskaan huoltaa. Sitten kun sillä huoltamattomalla ja vielä mahdollisesti väärinkäytetyllä automaatilla on se 300-400 tkm ajettu, niin onhan se ihan varmasti lopussa. Mutta säännöllisesti huollettu (öljyt!) ja oikein käytetty automaatti kestää IHAN varmasti kauemmin kuin vaikkapa moottori.
Toinen pelko joka tuntuu olevan, on että automaatin korjaaminen maksaa jotenkin uskomattoman paljon. Toki tekijöitä on vähemmän ja samaten käytettyjä osia, mutta kyllä jos manuaaliaskiinkin lähtee jotain hammasratasta uutena ostamaan, niin maksaa se sekin. Yleensä automaattiin vaan sitten isomman remontin yhteydessä laitetaan koko master kitti, joka pitää sisällään mm. kitkat yms. (vertaa manuaalin kytkin, montako kertaa se pitää huoltaa 400 tkm aikana!!!)
Eli ei muuta kuin ostat sen tonnarin pois, kyllä se kasassa pidetään :D .
andalucia
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Loka 24, 2003 10:53
Paikkakunta: Tampere

hyvin pelaa

Viesti Kirjoittaja andalucia »

mulla -88 turbo automaatti, mittarissa 435tkm ja hienosti toimii, sekä kone, turbo että laatikko. Ainoa huono puoli on kulutus....
aukka
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Onko siinä ZF laatikko ? jos on , se kestää se alkuperäinen mikä oli ekoissa 9000 T autoissa on vähän sii ja soo
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tomi9000T kirjoitti:Onko siinä ZF laatikko ? jos on , se kestää se alkuperäinen mikä oli ekoissa 9000 T autoissa on vähän sii ja soo
Tonnarin automaattilaatikko on kaikissa vuosimalleissa ollut ZF 4 HP 18. Toki vuosien varrella on pieniä parannuksia tehty, mutta peruskonstruktio on sama ensimmäisestä viimeiseen.

Välimerkkien käyttäminen edesauttaisi kirjoittamasi tekstin ymmärtämistä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Edellisellä ilman puhallinta olevalla ajoin lähes 400t itse. Loota rupesi 300t jälkeen hiukan potkimaan 4-3 kickdownissa joka loppui jousien vaihdolla siihen venttiilipesään. Ja taas oli kuin vuonna 90. :D

No saa nähdä kuin tää fööniversio kuluttaa lootaa, kun tota tehoakin on nyt melkein tuplat entiseen nähden. :?:

Eli saas nähdä miten tuo ZF käyttytyy sisäänajettuna kun vääntöä on yli 300Nm. (Pidetään alle ton maakisen 400:dan).

Tarkoitus olisi kuitenkin itse saada tohon mittariin 5:lla alkava luku.
Ja siihen kuluisi noin 4-5 vuotta jos tuo ei 3:tta kertaa tässäkuussa jätä välille.
(Onneks kuu loppuu tänään tai huomenna :D )

Eli itse noin 400t tonnarin tomaatilla ajaneena sanoisin ettei se mikään ihan paska konstruktio ole toki hieman vanhoillinen ja epätaloudellinen verrattuna nykypäivän sähköohjattuihin, vaan on ollut hiton varmatoiminen ainakin munkäytössä.
1tumppi
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 17:16
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Kurko kirjoitti:Edellisellä ilman puhallinta olevalla ajoin lähes 400t itse. Loota rupesi 300t jälkeen hiukan potkimaan 4-3 kickdownissa joka loppui jousien vaihdolla siihen venttiilipesään. Ja taas oli kuin vuonna 90. :D

No saa nähdä kuin tää fööniversio kuluttaa lootaa, kun tota tehoakin on nyt melkein tuplat entiseen nähden. :?:

Eli saas nähdä miten tuo ZF käyttytyy sisäänajettuna kun vääntöä on yli 300Nm. (Pidetään alle ton maakisen 400:dan).

Tarkoitus olisi kuitenkin itse saada tohon mittariin 5:lla alkava luku.
Ja siihen kuluisi noin 4-5 vuotta jos tuo ei 3:tta kertaa tässäkuussa jätä välille.
(Onneks kuu loppuu tänään tai huomenna :D )

Eli itse noin 400t tonnarin tomaatilla ajaneena sanoisin ettei se mikään ihan paska konstruktio ole toki hieman vanhoillinen ja epätaloudellinen verrattuna nykypäivän sähköohjattuihin, vaan on ollut hiton varmatoiminen ainakin munkäytössä.

Onko jousien vaihto hankalaa? Voiko tehä ihan ite? :D Osat kalliita? Voiko olla sama vika jos nykäsee D:lle siirrettäessä? Mitähän vielä kysyis? :D :D
Saab 9000 2.0CC Turbo aut. -90 Volvo V70tdi aut. -97
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

1tumppi kirjoitti:Onko jousien vaihto hankalaa? Voiko tehä ihan ite? :D Osat kalliita? Voiko olla sama vika jos nykäsee D:lle siirrettäessä?
Ei. Joo. Ei. Joo. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 530#163530
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
1tumppi
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 17:16
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

jus kirjoitti:
1tumppi kirjoitti:Onko jousien vaihto hankalaa? Voiko tehä ihan ite? :D Osat kalliita? Voiko olla sama vika jos nykäsee D:lle siirrettäessä?
Ei. Joo. Ei. Joo. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 530#163530

Kiitän! :D

Olin muuten just lukemassa ko. juttua, aika hyvä tuo haku!! :wink:
Saab 9000 2.0CC Turbo aut. -90 Volvo V70tdi aut. -97
Vastaa Viestiin