
Mitä merkittäviä kestävyys-, vääntö-, kulutus- yms. käyttöeroja on tonnarin eri (teho-)koneiden välillä? 2.0t<->2.3t<->3.0
Kysyn lähinnä siksi, että olen aivan vahingossa vihkiytynyt tonnarin saloihin, vaimoni isän ex-työsuhdeauto ikäänkuin jäi meille kymmenen vuotta sitten ja on tullut vuosi vuodelta paremmin tutuksi. Aluksi sillä vaan ajettiin, sitten sitä on korjailtu ja laitettu eri syistä, viimeiset kaksi kesää enemmän kuin oli ollut järkeä, mutta kun johonkin oli ryhtynyt, ei sitä voinnut jättää keskenkään!

Viimeisin naula auton arkkuun oli ilkivaltaa rikottu takalasi, minkä hinnan kysely merkkiliikkeestä sai verenpaineen nousemaan

Noh, onneksi (valitettavasti?) tonnari on tullut siihen ikään, että hyviä purkuosia saa ja satasella hoitui takaluukku. Tosin sitten seurasi taas hieman askartelua jotta piuhat ja lukot sai taas asialliseen kuntoon.
Kuitenkin bytbil.se, mobile.de, autoscout ja classic driver ovat sen verran tuttuja, että Ruotsin ja Saksan markkinat piti tarkistaa. Eli haen varmaan vielä tänä syksynä Suomeen 9000 cs-mallin, ehkä Aero, ehkä 3.0 V6, mutta jotenkin tuo 2.0 Turbo 16 kone on saanut allekirjoittaneen vakuutetuksi laadullaan ja ominaisuuksillaan. Lisäksi jokunen suomalainen "asiantuntija" on sanonut, että 2.3 litraisissa turboissa olisi ollut enemmän teknisiä ongelmia kuin 2.0 litraisissa. Harrasteautostani tiedän, että mielipiteitä on monia, mutta oikeata tietoa vähän. Siksi mieluiten tehtaan/ammattilaisten vahvistamia ja harrastajien vuosien saatossa keräämiä tiedonjyviä tässä pyydän, ei autolehtien selailuun ja renkaiden potkiskeluun perustuvia "kakslitranen turpo on paras!" viisauksia.
3.0 V6 kiinnostaa myös hieman ihan vaan sen takia, että manuaalivaihteisena 2-litrainen on kyllä varsin pirteä menopeli, mutta vääntöä on ehkä hieman vähänpuoleisesti auton kokoon nähden alemmilla kierroksilla, mikä taas helposti johtaa nykimiseen ja koneen sammuiluun vaimon kaupunkiajossa ja taskuparkeissa mäkisillä kaduilla.
Automaattivaihteet olisi tietysti yksi ratkaisu, mutta jotenkin harrastajaa vähän pelottaa teknisyydellään vaikka menoa automaattilaatikko varmaan tasaisi tehokkaasti. Siksipä pitkien tuumailujen jälkeen arvelin, että isompi mylly vieläpä useammalla sylinterillä saattaisi antaa enemmän vääntöä ja käydä tasaisemmin myös matalilla kierroksilla.
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia 3.0 V6:sta ja mahdollisesti vielä noista tavallisemmista 2.0/2.3 turboista manuaalilaatikon kanssa? Onko se V6 muuten vapaaastihengittävä vai ahdettu sekin? Ei kai sentään?
Eniten tykkäisin ihan samanlaisesta autosta kuin mikä meillä on nyt kymmenen vuotta (ja n.110 tkm) ollut, mutta runsaat 400 tkm Suomen suolatuilla teillä, vandaalit ja luonnollinen kuluminen ovat jättäneet jälkensä ja entisöintiin ei ainakaan nyt ole oikein mahdollisuuksia:
Lähetystönsininen vm. 1988 9000 cc 2.0 Turbo 16 5-v, ilmastointi
Tumman harmaa nahkasisutus ja lasinen sähkökattoluukku, tehty Uudessakaupungissa
Tonnarin kokoista (sisätiloiltaan) autoa ei kaupoista löydy, ja varustelu sekä ajomukavuus pitää olla kohdallaan nekin joten parhaaksi vaihtoehdoksi olen todennnut hyvin pidetyn 150-200 tkm ajetun 5-ovisen nahkaverhoillun ja ilmastoidun tonnarin hakemisen sieltä, missä niitä on tarjolla. Saksa ja ruotsi sujuu hyvin ja autoilusta ja maahantuonnistakin on kokemusta, joten vaikeus on lähinnä oikean mallin ja yksilön valinnassa

Tumma väri ja kattoluukku saisi olla, musta ei ole suosikki mutta kelpaa jos kaikki muuten natsaa. Toisin uusimman mahdollisen jos ei meikäläinen verottaja ja tulli jaksaisi kiusata tavallisia autoharrastajia ihan silmittömästi. Tosin silloin ehkä toisin vm. 1993-96 Aeron tai V6:sen sijaan ihan toisen merkkisen auton.
