Onko koolla väliä? (koneen siis)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jakuvaari
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 12:59
Paikkakunta: Helsinki

Onko koolla väliä? (koneen siis)

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Tervehdys kaikille saabistitovereille ja toivon ettei tämä vilpitön kysely johda mihinkään sisällissotaan tonnareiden kesken. (on huonoja kokemuksia toisen merkin eri mallien vertailujen kanssa 8) )

Mitä merkittäviä kestävyys-, vääntö-, kulutus- yms. käyttöeroja on tonnarin eri (teho-)koneiden välillä? 2.0t<->2.3t<->3.0

Kysyn lähinnä siksi, että olen aivan vahingossa vihkiytynyt tonnarin saloihin, vaimoni isän ex-työsuhdeauto ikäänkuin jäi meille kymmenen vuotta sitten ja on tullut vuosi vuodelta paremmin tutuksi. Aluksi sillä vaan ajettiin, sitten sitä on korjailtu ja laitettu eri syistä, viimeiset kaksi kesää enemmän kuin oli ollut järkeä, mutta kun johonkin oli ryhtynyt, ei sitä voinnut jättää keskenkään! 8O

Viimeisin naula auton arkkuun oli ilkivaltaa rikottu takalasi, minkä hinnan kysely merkkiliikkeestä sai verenpaineen nousemaan :evil:

Noh, onneksi (valitettavasti?) tonnari on tullut siihen ikään, että hyviä purkuosia saa ja satasella hoitui takaluukku. Tosin sitten seurasi taas hieman askartelua jotta piuhat ja lukot sai taas asialliseen kuntoon.

Kuitenkin bytbil.se, mobile.de, autoscout ja classic driver ovat sen verran tuttuja, että Ruotsin ja Saksan markkinat piti tarkistaa. Eli haen varmaan vielä tänä syksynä Suomeen 9000 cs-mallin, ehkä Aero, ehkä 3.0 V6, mutta jotenkin tuo 2.0 Turbo 16 kone on saanut allekirjoittaneen vakuutetuksi laadullaan ja ominaisuuksillaan. Lisäksi jokunen suomalainen "asiantuntija" on sanonut, että 2.3 litraisissa turboissa olisi ollut enemmän teknisiä ongelmia kuin 2.0 litraisissa. Harrasteautostani tiedän, että mielipiteitä on monia, mutta oikeata tietoa vähän. Siksi mieluiten tehtaan/ammattilaisten vahvistamia ja harrastajien vuosien saatossa keräämiä tiedonjyviä tässä pyydän, ei autolehtien selailuun ja renkaiden potkiskeluun perustuvia "kakslitranen turpo on paras!" viisauksia.

3.0 V6 kiinnostaa myös hieman ihan vaan sen takia, että manuaalivaihteisena 2-litrainen on kyllä varsin pirteä menopeli, mutta vääntöä on ehkä hieman vähänpuoleisesti auton kokoon nähden alemmilla kierroksilla, mikä taas helposti johtaa nykimiseen ja koneen sammuiluun vaimon kaupunkiajossa ja taskuparkeissa mäkisillä kaduilla.

Automaattivaihteet olisi tietysti yksi ratkaisu, mutta jotenkin harrastajaa vähän pelottaa teknisyydellään vaikka menoa automaattilaatikko varmaan tasaisi tehokkaasti. Siksipä pitkien tuumailujen jälkeen arvelin, että isompi mylly vieläpä useammalla sylinterillä saattaisi antaa enemmän vääntöä ja käydä tasaisemmin myös matalilla kierroksilla.

Onko jollain omakohtaisia kokemuksia 3.0 V6:sta ja mahdollisesti vielä noista tavallisemmista 2.0/2.3 turboista manuaalilaatikon kanssa? Onko se V6 muuten vapaaastihengittävä vai ahdettu sekin? Ei kai sentään?

Eniten tykkäisin ihan samanlaisesta autosta kuin mikä meillä on nyt kymmenen vuotta (ja n.110 tkm) ollut, mutta runsaat 400 tkm Suomen suolatuilla teillä, vandaalit ja luonnollinen kuluminen ovat jättäneet jälkensä ja entisöintiin ei ainakaan nyt ole oikein mahdollisuuksia:
Lähetystönsininen vm. 1988 9000 cc 2.0 Turbo 16 5-v, ilmastointi
Tumman harmaa nahkasisutus ja lasinen sähkökattoluukku, tehty Uudessakaupungissa

Tonnarin kokoista (sisätiloiltaan) autoa ei kaupoista löydy, ja varustelu sekä ajomukavuus pitää olla kohdallaan nekin joten parhaaksi vaihtoehdoksi olen todennnut hyvin pidetyn 150-200 tkm ajetun 5-ovisen nahkaverhoillun ja ilmastoidun tonnarin hakemisen sieltä, missä niitä on tarjolla. Saksa ja ruotsi sujuu hyvin ja autoilusta ja maahantuonnistakin on kokemusta, joten vaikeus on lähinnä oikean mallin ja yksilön valinnassa :D

Tumma väri ja kattoluukku saisi olla, musta ei ole suosikki mutta kelpaa jos kaikki muuten natsaa. Toisin uusimman mahdollisen jos ei meikäläinen verottaja ja tulli jaksaisi kiusata tavallisia autoharrastajia ihan silmittömästi. Tosin silloin ehkä toisin vm. 1993-96 Aeron tai V6:sen sijaan ihan toisen merkkisen auton. :lol:
9000 Turbo cc 1988
E-type 4.2L 2+2 1966
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Tuosta ihan alkuun vähän teknistä..
http://home.swipnet.se/danny/9000engines.htm
Ihan vaparihan se 3-litranen on, jos vauhtia kaipaat niin - kuten jonkun sigussa olikin - ahdin määrää tahdin 8)
e: nyt tais mennä vähä linssit huuruu :roll:
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Haksu
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Re: Onko koolla väliä? (koneen siis)

Viesti Kirjoittaja Haksu »

jakuvaari kirjoitti:
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia 3.0 V6:sta ja mahdollisesti vielä noista tavallisemmista 2.0/2.3 turboista manuaalilaatikon kanssa? Onko se V6 muuten vapaaastihengittävä vai ahdettu sekin? Ei kai sentään?

:lol:

On kokemusta noin 20tkm osalta ja toimii kuin unelma ja vääntöäkin riittää.
Ahdettukkin on eli turbokoneella on toi mun 3.0 V6 + automaatti.

Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
iikoo
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 12:20

Re: Onko koolla väliä? (koneen siis)

Viesti Kirjoittaja iikoo »

jakuvaari kirjoitti:
Kuitenkin bytbil.se, mobile.de, autoscout ja classic driver ovat sen verran tuttuja, että Ruotsin ja Saksan markkinat piti tarkistaa. Eli haen varmaan vielä tänä syksynä Suomeen 9000 cs-mallin, ehkä Aero, ehkä 3.0 V6, mutta jotenkin tuo 2.0 Turbo 16 kone on saanut allekirjoittaneen vakuutetuksi laadullaan ja ominaisuuksillaan. Lisäksi jokunen suomalainen "asiantuntija" on sanonut, että 2.3 litraisissa turboissa olisi ollut enemmän teknisiä ongelmia kuin 2.0 litraisissa. Harrasteautostani tiedän, että mielipiteitä on monia, mutta oikeata tietoa vähän. Siksi mieluiten tehtaan/ammattilaisten vahvistamia ja harrastajien vuosien saatossa keräämiä tiedonjyviä tässä pyydän, ei autolehtien selailuun ja renkaiden potkiskeluun perustuvia "kakslitranen turpo on paras!" viisauksia.
Itselläni on ollut kaksi tonnaria: 2-litrainen turbo vuosimallia -89 ja 2,3-litrainen vapaastihengittävä vuosimallia -95. Jälkimmäisessä oli vääntöä ihan toisella lailla kuin tuossa 2-litraisessa turbossa. Sitäpaitsi minusta se kulki ja kiihtyikin kohtuullisen hyvin, tietty nyt kun omistaa 9-5 2,3t:n niin tajuaa, ettei se sittenkään niin ripeä ollut. ;-)

2,3:n ensimmäisissä malleissa oli jakoketjuongelmia, siitä ilmeisesti 2,3-litraisen ongemat kertautuivat. V6 on Opelilta, siksi olen siitä hieman skeptinen.

2,3-litrainen oli selkeästi janoisempi kuin kaksilitrainen, tosin nyt taas 9-5 tuntuu vievän oman kulutusmittarinsa mukaan n. litran verran vähemmän polttoainetta maantiellä kuin 9000.

Oma suosikkini on 2,3-litrainen turbo. Jos nykyisen autoni jälkeen vielä Saabissa pysyn, niin tuota konetta tulen käyttäään.
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Onko koolla väliä? (koneen siis)

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

iikoo kirjoitti:
Itselläni on ollut kaksi tonnaria: 2-litrainen turbo vuosimallia -89 ja 2,3-litrainen vapaastihengittävä vuosimallia -95. Jälkimmäisessä oli vääntöä ihan toisella lailla kuin tuossa 2-litraisessa turbossa.
2.0T=~275 Nm/3000 rpm
2.3i=~215 Nm/3800 rpm

Juu on vääntöä ihan toisella lailla :lol:

Onhan se tietysti 2-litrainen turbo aika hengetön härveli alle 2500 rpm, mutta automaatti kun on niin ei haittaa...
jakuvaari
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 12:59
Paikkakunta: Helsinki

Koneiden tiedot

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

jyrmy kirjoitti:Tuosta ihan alkuun vähän teknistä..
http://home.swipnet.se/danny/9000engines.htm
Ihan vaparihan se 3-litranen on, jos vauhtia kaipaat niin - kuten jonkun sigussa olikin - ahdin määrää tahdin 8)
e: nyt tais mennä vähä linssit huuruu :roll:
Toi oli ihan hyvä yhteenveto, ilmeisesti ainakin oleellisimmat tiedot ovat oikein. Eli "normaalisti" kolmelitrainen on vapari, kone on siis Opelin (GM yhteistyö, tosin jo 1988 5-lovinen oli GM:n laatikko) Kolmelitraisetko on siis aina mallinimeltään "Griffin"?

Pelkät huippuväännöt ja tehot ei paljon kerro, jossain on tietysti nähtävillä testien käyrätkin, mutta enemmän toivoin käytännön tietoa, jota jo täällä tulikin. Eli:

2.3L epäluotettavuushuhut voinevat perustua alkupään jakoketjuvaurioihin. (Missä vm. tätä esiintyi siis? Kaiketi juuri 93-94 joita olen ollut ostamassa :( ) Onko näihin jokin tehtaan ohje ketjunvaihdon suhteen? Määräväli? Tietyn numeroisille koneille jokatapauksessa? (tulipa nyt mieleen, etten edes tiedä onko meidän 2.0 turboon ikinä vaihdettu tuota. Ei mutta eikös niissä ole hihna? Kai sekin joskus pitää vaihtaa?)

2.0L on enemmän huippuvääntöä, mutta alhaalla ei ole manuaalivaihteiselle "riittävästi".

2.3L vääntää enemmän alhaalta, sen takia tuo kone varmaan alunperin tehtiinkin.

Omastakin mielestäni tuon CC turbon ainoa ikävä puoli on ollut kaupunkiajo kierrosalueilla 1000-2000rpm, sitten menoa kyllä riittää.

Juu, arvelen kovasti että ahdin on hyvä vekotin, sen verran hyvä tasapaino on tähänkin asti ollut vauhdin ja kulutuksen kanssa. Ajotietokone muistuttaa mukavasti kulutuksesta (>20L/100km) kun oikeaa jalkaa innostuu painelemaan.

Eli voipi olla että uskallan kuitenkin ostaa 2.3L cse:n tai Aeron, paitsi jos osuisi aivan loistava V6 kohdalle. Taitaa olla niin, että Aeron on uutenakin ostanut Saab-harrastaja, joka on arvostanut autoaan ja pitänyt sitä hyvin. Kuka siten lie ostanut uutena V6:sen? Aika harva...

Toivon mukaan meidän autossa kuski määrää tahdin, jos ei sittenkin apukuski...(kumpi tätä autoa oikein ohjaa, sinä vai äitisi?) mutta kiva olisi myös ahdin! :D Vauhtia on ollut riittävästi, mikä kai on aina hieman enemmän kuin tarpeeksi... 8)
9000 Turbo cc 1988
E-type 4.2L 2+2 1966
jakuvaari
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 12:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koneiden tiedot

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

9-5T kirjoitti:
jakuvaari kirjoitti:Eli "normaalisti" kolmelitrainen on vapari, kone on siis Opelin (GM yhteistyö, tosin jo 1988 5-lovinen oli GM:n laatikko) Kolmelitraisetko on siis aina mallinimeltään "Griffin"?
Tonnarin 3.0 on aina vapari (Haksulla on 9-5 joka on aina turbo) 3.0 9000 ei ole aina Griffin.
Suomessa 3.0 on aina ollut sedan.
Vau! Hienoa, että tietoa löytyy näin nopeasti.

Saksassa on näköjään myös 3.0 CSE, CD ei meille lastausteknisistä syistä käy.
Onko 3.0 Griffinissä mitään erikoista, hyvää taikka pahaa?

Ja kiitos ketjukommentista, kyllä ne yleensä kestää ihan ihmeesti, mutta hihnat käsittääkseni on tietyissä autoissa todella syytä vaihtaa huolto-ohjelman mukaisesti, ettei mene männät, venttiilit ja kansi uusiksi.

3.0 on varmasti manuaalina ihan kiva ajaa kaupungissakin, 2.3t ehkä kivempi kuin 2.0t (185hv) jolla on ajeltu jo kymmenen vuotta, joten ei voi mennä vikaan! :D

(automaatit jätän vielä toistaiseksi väliin)
9000 Turbo cc 1988
E-type 4.2L 2+2 1966
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Briteissä on kai ollut enemmänkin noita V6-CS:iä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Alkuperäiselle kyselijälle, jos haet CSE tai Aero, mallia mahdollisia moottori
huolia suurempana ongelmana pitäisin TCS - luistonestoa.
Siitä nyt suurimpiirtein kaikki ovat samaa mieltä, että ilman ois parempi.
Itsellä pari vuotta sitten oli Aeroa hakiessa kriteerinä sen puuttuminen.
Valitettavasti mahdollisesti osittain tästä syystä, myös kattoluukku jäi
saamatta. Ne kun tuntuivat kuuluvan "samaan pakettiin" aika usein.

Mun mielipide moottoreista, ehdottomasti joko 2,3t tai 2,3T.
Sopii tonnariin kuin nenä päähän. Jopa 2,3i on ehkä parempi kuin
2,0t nimenomaan kaupunkiajossa tarvittava vääntöalue osuu paremmin.
2,0t:n ominaisuudet tulee sitten maantiellä parempana ohituskykynä.
Jos mahdollista, niin kannattaa tutustua koeajon merkeissä useimpiin
moottorityyppeihin. Oma perstuntuma on lopulta tärkein.
Jotenkin itsellä on aina nuo 3,0V6 koneet hieman hylkineet Opel perustansa
ja suorituskyky/taloudellisuus ominaisuuksien vuoksi.
Vanha 2,3T on vielä tänä päivänä ihan vertailukelpoinen uusiin 9-5 mallien
koneisiin. Käytännön suorituskyky uudella 260hp/350Nm koneella
on lähes identtinen ´91 vuoden 220hp/330Nm koneen kanssa. Vanhempi
auto vain on kevyempi, joten...

Itse en osaa huolestua tuosta tasapainoakseli jutusta. Nehän saa
vaihdettua tai poistettua halutessaan, ja kyllä ne äänellään
ensin kertoo milloin alkaa olla ajankohtaista.

Ei muuta kuin tonnari - 2,3T & punainen DI kasetti peräkonttiin varalle, niin ollaan
melko hyvällä pohjalla liikkeellä :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Niin, 2,3:n moottorin kohdalla on puhuttu noista tasapainoakselin ketjuongelmista eikä siis jakoketjusta. Haulla löytyy paljon tietoa, kun pistää hakusanaksi tasapainoakseli tms.
9-5 2,3t -03
#2514
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mmm-m.. :!:
Vanha kunnon 2,3T pitkälohko, pienellä ja herkästi heräävällä T25:lla, ja vielä Saabin orgis punaboksilla= :mrgreen:
Siinä Saabin ehdotonta huippua. Sellaisia moottoreita ei tulla valitettavasti koskaan enää tekemään.. :(
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9407
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tri-Lo kirjoitti:Mmm-m.. :!:
Vanha kunnon 2,3T pitkälohko, pienellä ja herkästi heräävällä T25:lla, ja vielä Saabin orgis punaboksilla= :mrgreen:
Siinä Saabin ehdotonta huippua. Sellaisia moottoreita ei tulla valitettavasti koskaan enää tekemään.. :(
Luojan kiitos :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ng900aero kirjoitti:Luojan kiitos :D
Noh-noh... :lol:
Asianmukaisesti huollettuina kestävätkin yli puoli miljoonaa kilometriä.. :wink:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9407
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tri-Lo kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Luojan kiitos :D
Noh-noh... :lol:
Asianmukaisesti huollettuina kestävätkin yli puoli miljoonaa kilometriä.. :wink:
Tai sitten eivät :wink:
Tai no ei kait noissa pitkälohkoisisssa ole muita vikoja kuin että tasapainoketjuhässäkkä on aika prototyyppiversio, ei kestä kauaa, samoin jakoketju tuntuu kuluvan loppuun about 200tkm:n kohdalla, ja sylinterikansi on turhan heikko, ilmeisesti DI-kasetti huonontaa lämmön poistumista siinä määrin että kansi tuppaa vanhemmiten halkeilemaan, tuo kansi kun kestää hienosti esim. 2.1-vaparikoneissa joissa on virranjakaja.
Muuten ihan mainio moottori :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jakuvaari
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 12:59
Paikkakunta: Helsinki

Luistellaan kuten ennenkin

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Marko A kirjoitti:Alkuperäiselle kyselijälle, jos haet CSE tai Aero, mallia mahdollisia moottori
huolia suurempana ongelmana pitäisin TCS - luistonestoa.
Siitä nyt suurimpiirtein kaikki ovat samaa mieltä, että ilman ois parempi.
Itsellä pari vuotta sitten oli Aeroa hakiessa kriteerinä sen puuttuminen.
Valitettavasti mahdollisesti osittain tästä syystä, myös kattoluukku jäi
saamatta. Ne kun tuntuivat kuuluvan "samaan pakettiin" aika usein.
Erittäin hyvää tietoa, joo mistäs sen TCS:n tunnistaa, jokin nappula kojetaulussa? (Ja varoitusvalo) Harmi jos kattoluukku jää siinä samalla pois, on ollut mukavaa kun meidän tonnarissa on ollut sekä ilmastointi, että kattoluukku, mutta mielummin toimiva auto ilmastoinnilla, kuin kattoluukku, josta pitää nauttia korjaamon pihalla...

Viimeisissä kommenteissa ilmeisesti paljastuu se 2.0t ja 2.3t:n ero, jota alunperin kyselinkin. 2.0t kestää asiallisesti sen puoli miljoonaa (meidän tonnarilla on nyt 410tkm, vetoakselit vaihdettu 295tkm, kytkin 190tkm ja 390 tkm, turbo kuulemma kerran 150tkm, muttei muuta) ja 2.3t tarvitsee huomiota mahdollisesti hieman enemmän. Todennäköisestihän ne tasapaino systeemit on jo yli 10 vuotta vanhassa autossa vaihdettu, mutta jakoketju voi siis olla listalla... :(
9000 Turbo cc 1988
E-type 4.2L 2+2 1966
Vastaa Viestiin