loota ei vedä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

loota ei vedä

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

seuraa kysymys sarjassamme tumpelo asentaja...

mistähän mahtaa johtua että lootan vaihdon jälkeen kun koittaa päästä eteen tai taakse niin mitään ei tapahdu? Onkelma ei taida olla mikään niistä yleisistä o-rankaista ja matolaatikon jousista. Asennuksesta oon varma että vetolevy laitettiin kiinni momenttimuuntimeen. Liittyyko ongelma jotenkin siihenkin että vaikka valitsin on p- asennossa akseli pyörii silti (siis lootan akseli, irtonaiset vetarit ei vaikuta tähän) Öljyä taitaa olla vähän liikaa, mutta mahtaako olla merkitystä?

Muistaako toi vehje että ei liikuttu edellisellä lootallakaan niin ei tarvi tälläkään :?:

PS. sori näistä jatkuvista kyselyistä
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tasauspyörästöhän on sellainen jännä laite, että jos pyörität oikeanpuoleista myötäpäivään, niin vasen pyörii vastapäivään, jos vaihteisto ei pyöri mukana, kuten esim. P-asennossa.

Kyllähän ne säätimen O-renkaat perinteisesti aiheuttaa nimenomaan tuollaisia ei vetoa tilanteita.

Ilmeisesti valitsinvipu ei voi olla niin väärin säädetty, että vetoa ei löytyisi millään asennoista D-3-2-1. Keppi kuitenkin liikkuu ykköselle asti ja samoin P:lle, ja välykset kepissä ovat "normaalit" ääriasennoissa molempiin suuntiin?
Viimeksi muokannut jus, Pe Syys 16, 2005 19:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

luulen hämärästi ymmärtäneeni ton jutun tasauspyörästöstä :D

jos ne o-rankaat on mennyt, niin kai se edes nytkähtäis (esim. vaihtaessa r:ltä d:lle)
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

ottaako momenttimuunnin (turbiini) ite öljyä vai olisiko sinne pitänyt lorauttaa erikseen öljyä? (turbiini oli irti)
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

eka9000 kirjoitti:ottaako momenttimuunnin (turbiini) ite öljyä vai olisiko sinne pitänyt lorauttaa erikseen öljyä? (turbiini oli irti)
Kyl ite ottaa öljynsä öljypumpulta, rakenteessa vielä paineentasaus ja virtaus laatikolle moottoriakselin läpi, jossa takaiskuventtiilli.

Ite tosin oon aina lirauttanu muuntimeen öljyy ennenku oon sen laittanu kiinni...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Oletko miten kauan sitä käyttänyt? Sehän voi kuulemma ottaa oman aikansa, että turbiini täyttyy öljyllä. Eli ilmeisesti tuollainen 10-15 minuuttia, ja välillä tarkastaa öljyn määrän.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

tiedä nyt sitten, vähän kaikkee on testailtu mutta ei toimi.

kumma juttu, että kun nostaa etupään ilmaan ja ottaa renkaat pois ja vaihtaa "vaihdetta" niin pyörät pyörii hitaasti n. 20s mutta lakkaa sitten. oli mikä tahansa asento päällä.

tänään otin matolootan irti ja puri sitä niin paljon kuin uskalsin (toivottavasti en liikaa :? ) liejua oli todella paljon, mutta en oikeen jaksa uskoo että vika olisi tosta. täytyy huomenna koittaa.

keskipakoakselin o-rankaatkin piti kattoa mutta ei ollut tarpeeks isoa avainta
onko kellään vielä ehdotuksia mitä vois tehdä ennen laatikon irroitusta

näyttää vähän siltä että tarttis ottaa laatikko pois ja koittaa väsätä noista 3 lootasta edes yks ehjä.


:arrow: taitaa tulla tosta vehkeestä manuaali :x
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

no niin. matolaatikko purettu, putsattu, kasattu uusilla tiivisteillä.
:arrow: Ei toimi

O-renkaita en ole vielä katsonut, kun ei sieltä mitään irti lähtenyt laakeri kehän irroittamisen jälkeen, tarvitaanko väkivaltaa?

Jos vika ei ole noissa o-renkaissa niin seuraavaksi seuraa seuraavaa:

laitan vanhan lootan kunnostettuna tilalle. Se sentään veti kylmänä mutta lämmettyään ykkönen alkoi luistamaan. Melko yleinen ongelma onko kukaan keksinyt tuohon vielä ratkaisua? jotain lamelleja palanut...?

Joku joskus essonbaarissa puhui että johtuis viallisesta turbiinista. Onko teoriassa mahdollista, miten tuo turbiini toimii? Palasia irti, ei "muuta momenttia" :) ???

Korjaako joku noita?

editti: Tukee tota turbiini teoriaa, että tuohon "ehjään" laatikkoon on vaihdettu tuosta "lämpimänä ei toimi" laatikosta turbiini. Ja kumpikaan ei toimi
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Tuli purettua täänää mielenkiinnosta tota lootaa joka ei lämpimänä toiminu.
Jotain mielenkiintoista mutta ehkä ei niin ratkaisevaa löytyi...

http://koti.mbnet.fi/eelias/uudet3/IMG_1581.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudet3/IMG_1583.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudet3/IMG_1585.JPG
http://koti.mbnet.fi/eelias/uudet3/IMG_1587.JPG

eli tommoinen "bearing set" oli räjähtänyt tonne ja nuo kikkareet pyöriny pitki lootaa ja hieronu noita osia.

http://koti.mbnet.fi/eelias/uudet3/skannaa.jpg
vähän epäselvä kuva

Ei tolla taida olla merkitystä tohon että lämmettyään loppuu veto. Eikä tuolta taida päästä noita paloja muuallekkaan?

Kukaan ei tunnu osaavan valaista mistä vedon loppuminen johtuu. Tietäis edes että mitä osia tarttis vaihtaa ja mistä niitä saa.

Entä tiedä onko multa loppunu viimeisekki voimat vai muistanko väärin, mutta tuo jarrupannan säätö pultti oli hiukan tiukassa. Aukes vasta kun antoi puhaltimella lämpöä ja 35 cm varrella väänsi! Eikös sen pitäisi olla 8 nm :roll:
Mimmostahan merkitystä tolla?

Jotain tarvis keksii, loppuu tallipaikka tän kuun lopussa
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Janza
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

eka9000 kirjoitti: Entä tiedä onko multa loppunu viimeisekki voimat vai muistanko väärin, mutta tuo jarrupannan säätö pultti oli hiukan tiukassa. Aukes vasta kun antoi puhaltimella lämpöä ja 35 cm varrella väänsi! Eikös sen pitäisi olla 8 nm :roll:
Mimmostahan merkitystä tolla?
Kyllähän ne kaikki pultit tuppaa vanhemmiten olemaan jumissa, omasta piti kanssa vääntää isommalla vääntimellä ensin säätöpultti liikkeelle (lukkomutteri taas ei ollu tiukassa) ja herkistellä sitä crc:llä yms ennen kuin tarkisti momentin, lopulta jäi lähes alkuperäiseen asentoon. Eli ei sillä jumissa olleella pultilla varmaan mitään tekemistä ongelmien kanssa ollu, mutta säädettäessä pitää liikkua "vapaasti" että tulee oikealle tiukkuudelle.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jarrupanta säädetään 10Nm:n tiukkuuteen ja tämän jälkeen KAKSI
kierrosta auki.
Olisiko paha rasti vaihtaa siitä toisesta lootasta nuo hajonneet osat..?
*on tainnut tosiaan hiukan metallia kulkea tuossa lämpimänä ei vedä
laatikosta*
Millaisessa kunnossa tässä irtonaisessa laatikossa on tuo keskipakosäätäjä..?


Tuo mitä puhuit jatkovarren käytöstä, ehdottomasti liian tiukassa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

9000CD23T kirjoitti: Olisiko paha rasti vaihtaa siitä toisesta lootasta nuo hajonneet osat..?

Millaisessa kunnossa tässä irtonaisessa laatikossa on tuo keskipakosäätäjä..?
En oikein uskalla vaihtaa tosta toisesta lootasta noita osia, kun sitä ei sitten tiedä onko nekään toimivia. Näkeekö/ pytstyykö niitä koittaan jotenkin?

Keskipako säätäjä (o-renkaat) oli ihan ok
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

eka9000 kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti: Olisiko paha rasti vaihtaa siitä toisesta lootasta nuo hajonneet osat..?

Millaisessa kunnossa tässä irtonaisessa laatikossa on tuo keskipakosäätäjä..?
En oikein uskalla vaihtaa tosta toisesta lootasta noita osia, kun sitä ei sitten tiedä onko nekään toimivia. Näkeekö/ pytstyykö niitä koittaan jotenkin?

Keskipako säätäjä (o-renkaat) oli ihan ok
Silmämääräinen tarkistus kyllä riittää. Naarmut, hiertymät, lohkeilut ja karstat ovat pahasta. Kytkinten tapauksessa ne olisi hyvä avata prässillä, jotta pääsisi näkemään mäntien ja tiivisteiden kunnon.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
sewe-HKI
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2004 13:51
Paikkakunta: HKI

Tomaatti

Viesti Kirjoittaja sewe-HKI »

Hiukan samanlaisen oireen kanssa olen taistellut heinäkuusta asti ja kaksi kertaa on laatikko purettu ja kasattu. Kaikki kuluneet osat, levyt, lamellit, helat ja tiivisteet on vaihdettu. Matolaatikko on purettu ja puhdistettu. Erotuksena se, että minulla on selkeästi vikani yhden pakan palaminen laatikosta, veto eteenpäin loppuu, mutta pakki toimii!

useamman asiantuntijan arvio on, että ongelma on öljyn lauhduttimessa ja ongelam oireilu näkyy laatikossa. Öljyn jäähdytys ei toimi kunnolla tai sitten sen kierto häiriintyy tietyllä paineella ja lämpötilalla?? Ens sunnuntaina pitäisi ottaa laatikko irti kolmannen kerran ja tutkia tilanne. Viimeisimmän korjauksen jälkeen autolla pääsi 100km ongelmitta, kunnes veto loppui!

Nyt siis todennäköisesti oletuksena vaihdan jäähdyttimen ja korjaan palaneen pakan laatikossa. Ja kun pakka on kärähtänyt löytyy lamellin pinnoitusmateriaalia laatikon joka puolelta niin täytyy laatikko taas pestä läpikotaisin!

Se ettei mitään lupaa kuullostaa hiukan oudolta?

Multa löytyy automaattilaatikon korjaamokäsikirja sähköisenä sekä kuvia omasta projektistani mm. matolaatikon eri kerrosten kuvat helmet ja prikat paikoillaan- jos tarvetta on!!

Ruotsista jo hiukan katselin, että josko saisi jäähdyttimen ja vähemmän ajetun laatikon kohtuuhintaan!

Veikkolassa CARMATIC on aika pätevä automaattiasioissa!!

t.Sewe
"kitkat"
9000 CSE 2.3t Aut. -95
laatikkohuolia...edelleen

# jäsen 2221#
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

itse oon nyt avannut nyt ton loootan joka lämmettyään ei vedä eteenpäin, mutta pakki toimii. Silmämääräisesti tarkisteltuna on huomannut minkään pakan (onko sama kuin nuo "clutch diskit") palaneen mutta mulla onkin ne vielä kiinni ja kun niitä on "muutama" niin voi olla että jotain on jäänyt huomaamatta.

Joo tosta korjaamokäsikirjasta oon kiinnostunut, mulla on kyllä jo tuo "spare parts catalogue" Jos viittit lähettää sähköpostiin eelias@mbnet.fi Kiitos!
Samoin mulla on nuo matolaatikon kuvat

Lähestyin taannoin tuota CARMATICia sähköpostilla, mutta en ole saanut vielä vastausta.
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Vastaa Viestiin