Tyhjäkäynti 1500rpm, miksi?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Tyhjäkäynti 1500rpm, miksi?

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Eli tänään kaikki oli hyvin ennen kuin menin autolle ja aloitin työmatkani. Tyhjäkäynti oli se 1500rom ja ei laskenut edes moottorin lämmettyä. Mikä tuon voi saada aikaan?. Mietin että joku ilmavuoto imupuolella tai tms. mutta en löytänyt mitään sellaista pikaisesti selatessani letkuja pellin alla tuossa pimeässä ja pakkasessa.

Linkit tervetulleita ja en löytänyt haku toiminnolla sopivaa vastausta.
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
dieselmies
"Aero"
Viestit: 458
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Re: Tyhjäkäynti 1500rpm, miksi?

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

Tyhjäkäyntimoottori likainen.
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turussa, #1629, 0504821897 wa
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Mullakin sama vika eikä poistunut tyhjäkäyntimoottorin putsauksella eikä edes vaihdolla.
Epäilen lämpötila-anturi vikaa...
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

jblgti1200 kirjoitti:Mullakin sama vika eikä poistunut tyhjäkäyntimoottorin putsauksella eikä edes vaihdolla.
Epäilen lämpötila-anturi vikaa...
Omassa -93:ssa ainakin huus kyllä check enginee kun imuilman lämpötila-anturi alko kettuilemaan..
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

89:ssä ei ole imuilman lämpöanturia.

Epäilen ruiskun vedenlämpöanturivikaa imusarjan juuressa minäkin, omani oireili ihan samalla tavalla.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 568#136568
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

jus kirjoitti:89:ssä ei ole imuilman lämpöanturia.
Jotain tollasta pelkäsinki :lol:
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kannatan jus:ia tai sitten läppäakseli vuotaa.
Toki jos vika tuli kerralla niin tuo moottorinohjauksen lämpöanturi kannattaa kokeilla. Ja eihän nuo esim tuolla moto*** maksa paljonkaan.

LÄMPÖTILA-ANTURI SAAB 9000 --98
Anturi on vedenlämpömittarille jolei toisin mainita!
9000 (ei V6-3,0). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37-3014 4.50 ???
i-moott valvonta jos SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . . 37-3128 9.50 ???
i-moott valvonta jos SININEN Bosch-tuote. . . . . . . . . . 37-3584 20.50 ???
i-"TCS" 90-- moott valvonta jos MUSTA (M12x1.5). . . . . . 37-3309 9.90 ???
i-"TCS" 90-- moott valvonta jos VALKEA (M12x1,5). . . . . . 37-3339 10.90 ???
i-Automatic --88 valvonta jos VIHREÄ (M12x1.5). . . . . . . 37-3312 10.90 ???
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Nyt laskee 1500sta hitaaaaaasti tuohon normilukemaansa välillä ja jonkin aikaa käynnistämisen jälkeen toimii normaalisti.
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Ahlqvist
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 06:36
Paikkakunta: helsinki

Liekkö sitten...

Viesti Kirjoittaja Ahlqvist »

Niin... Liekkö sitten vika "kaasutin-läppä-kotelossa"??? Olen itse saanut tuon "diaggnoosin", kun käytn Saabiani (9000i-89) merkkikorjaamossa tutkittavana. Maksaa kuulemma auton verran sen korjaaminen uusilla osila, ja merkkiliikkeessä.

"kaasutin-läppä-kotelo" ei lienee oikea termi, mutta, en nyt muista ihan tarkkaan mikä se on se nimi, missä kyseinen ohivuoto tapahtuu.

Älä vie saabille tarkistettavaksi, sillä se maksaa 40€, kun se tarkistetaan. Kestää jopa 10 minuuttia???
Saapihan sitä autoksi kutsuu...
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Eikös 89:ssä tuo tyhjänäkäynnin säätömoottori ole vielä näppärästi imusarjan päällä.
ELi letku ruttuun ja tukkoon, vaikka pienellä viilaimella ja auton pitäisi käydä noin 4-700rpm. Ja jos ei kierrokset putoa tolla ohivirtauksen tukkimisella on ilmavuoto jossain, tai läppä on liikaa auki.
sepeteus
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:31
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Minulla on varmaan tämän kylän kovin tyhjäkäynti, mutta vain kuumalla koneella. Kylmänä tuo tonnari toimii oikein. 1400 rpm on "normaalia" vaihde vapaalla, mutta tänään tuli ennätys: 1800 rpm.
En enää viitsinyt sammuttaa turboa noin kovilta kierroksilta, vaan kävin piruuttani koputtelemassa tyhjäkäyntimoottoria lumiharjalla. Ja sehän toimi, vika on löydetty.

Nyt pitää äkkiä kerätä motivaatiota putsaushommaan, tuollainen tyhjäkäynti ei taatusti ole hyväksi automaattivaihteistolle.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minun autoni kävi kovaa lämpöanturivikaisena, vaikka tyhjäkäyntimoottorin letkun lytistikin. Toisinaan tosin käynti rauhoittui suunnilleen samaan aikaan kun lytistelin letkua. Joskus rauhoittui vasta kun konepellin paukautti kiinni. Joskus ei edes silloin. Lopullisen rauhan toi uusi lämpöanturi. Automaattivaihteistolle tulee nopeasti tuho, jos yrittää ajaa lämpöanturivika päällä ruuhkaliikenteessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin