-96 CSE Takajousi, laturi ja lämppärikennoremppa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

-96 CSE Takajousi, laturi ja lämppärikennoremppa

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Elikkäs isipapan ~220tkm ajettu tonnari olisi lähdössä varmaan pajalle kohta ennakoivaa huoltoa nauttimaan

1. Auton takajouset ovat aika kulahtaneen oloisia, mitkähän jouset ja mistä kannattaisi hankkia tilalle? Autolla vedetään kärryä ajoittain. Iskunvaimentimet kannattaisi vaihtaa ilmeisesti samalla, onko suosituksia?

2. Autosta varmaan vaihdetaan lämppärin kenno, puhaltimen moottori ja laturi samalla. Tulisiko kellään mitään korjauskohdetta mieleen mikä kannattaisi laittaa ennakoivasti kuntoon samalla kun autoa räjäytetään suht paljon?
sewe-HKI
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2004 13:51
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja sewe-HKI »

Viikko sitten vaihdoin tuon takapään jouset ja iskarit (etupään 3 viikkoa sitten). Kannattaa varautua hikiseen urakkaan! Jousen vaihto oli pala kakkua, mutta iskarin alapään kiinnityspultti voi olla...hiukan tiukassa :-) Pulttia repiessä muljahti kallistuksenvakaaja irti puslastaan, joten vaihdoinpa samalla nekin! ja samalla menee myös vakaajan runkokumet, ne tilasin powerflexeinä Futurezilta (eivät ole vielä tulleet).
Mulla ei mennyt noihin pultteihin kun about tunti/puoli ja sain ne kokonaisina ulos ...CRC:n liuotus ja irroitus öljyjä meni muutama suihkaus!

Yhtä tuoreessa muistissa on jäähdyttimen vaihto, tosin automaattilaatikon kanssa integroitu malli. Jäähdyttimen ostin täältä http://www.jaahdytinhuoltokinanen.fi/ ja oli melkein puolet edullisempi kuin Laakkosella! Ja selvästi edullisempi kuin ProCar:ssakin!
Tässä ei ollut mitään mystistä, Kinaselta ostaessa kysyin ja sanoivat että integroitu malli on helpompi. jos automaatin lauhdutin on erillisenä alapuolella, on ilmeisesti hiukan hankalampi!

Jotta noin...minulla on nyt -40mm Lesjöforsit ja Sachsit

t.Sewe
"kitkat"
9000 CSE 2.3t Aut. -95
laatikkohuolia...edelleen

# jäsen 2221#
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Sitä lämppärin kennoa vaihtaessa kannattaa huolehtia sinne Nissensin täyskuparikenno, eikä alkuperäisenkaltaista muovipäätyistä. Ei tarvitse sitten uusia enää sitäkään operaatiota... :D
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Kenno tulee tosiaan olemaan nissensiä. Iskarin alapään pultista on tosiaan kuulunut kauhutarinoita aiemminkin, mutta eiköhän se siitä. Vesipumppu on jo vaihdettu, bensapumppu vaihtunee lähempänä 300tkm.

Jousien/iskareiden merkistä ei ole vielä kukaan kommentoinut, jos sanotaan, että tuuninkialusta unohdetaan. Motonetin jousi ja iskarivalikoimaa voisi sanoa vähintäänkin epäselväksi. Esim. luettelossa on jotain viittauksia nivomattiin, mutta onko sellaisia muka ollut jossain tonnarissa? Jousia ei tähän malliin näyttäisi motosta saavan ollenkaan...
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Hei,

Ainakin osoitteesta http://webcat.zf-trading.com/ pääset etsimään sopivimpia Sachs/Boge (alkuperäismerkki) iskareita Saabiisi laittamalla merkin ja mallin. Noilla tuotenumeroilla voi käydä tilaamassa oikean mallin täältä Suomesta. En tiedä miten suuria eroja noissa on, mutta mulle yrittivät myydä CSE:n aluksi eri koodilla varustettua Bogea eteen kuin tuo sivusto näyttää. Tilasivat sitten toki pyydettäessä halutut. Kalliihkot olivat, hintaa tuli 300e koko sarjalle :?
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Motonetin kuormajouset on ainakin edukkaat..laadusta en osaa sanoa. Omaan tonnariin ajattelin hommata sellaiset ja lyhentää hiukan..madallussarjojen takajouset tuntuu olevan lähes poikkeuksetta mallia löpöttävät :( .

Öljynpaineanturin vuodot kannattaa ainakin tarkistaa samalla, on hiukan hankalahko vaihtaa ylhäältä päin.
Corvette C5
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Hmm, katselin, että motonetin nissensin kennossa oli muovipäädyt, onko se silti toimivaksi todettu ratkaisu? PCS:ltä saisi täysalumiinista hintaan 245e, mikä on kyllä hinnan puolesta aika suolainen.

Mites latureiden laita, onko -96 2.3T:ssä 2,0 91--97 90A SISÄtuuletettu
laturi? Näitä ei ainakaan motonetista saa, pitänee sitten tutkia muista liikkeistä... Ajattelin vaan, jotta hyvä olisi vaihtaa samantien uuteen kun yhden 160tkm ajetun tonnarin tiedän, jonka laturi osoittautui olevan loppu kun hiilien vaihdon yhteydessä tarkistettiin.

Kuormajouset tulevat näillä näkymin PCS:ltä, iskareiksi bogea motosta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

mcfeast kirjoitti:Hmm, katselin, että motonetin nissensin kennossa oli muovipäädyt, onko se silti toimivaksi todettu ratkaisu?
Jotain aiempaa keskustelua lämmityslaitteen kennoihin liittyen:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2977
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11466
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

No nyt alkaa kaikki muut paikat olemaan kunnossa mutta vielä pitäisi tietää onko tämän auton laturi 90A vai 110A -mallia, tietääkö joku vai pystyykö sitä jotenkin näkemään?

On muuten pirun kalliita nuo vaihtolatureina, n. 240e. Laturikorjaamosta ainakin vahvistettiin jotta laturi on 250tkm kohdalla periaatteessa vaihtokunnossa, mutta ampeerimäärä tarvittaisiin. Tuota ei kai sisätuuletuksen tms. takia voi oikein kovin helposti itse huoltamaankaan...
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

mcfeast kirjoitti:No nyt alkaa kaikki muut paikat olemaan kunnossa mutta vielä pitäisi tietää onko tämän auton laturi 90A vai 110A -mallia, tietääkö joku vai pystyykö sitä jotenkin näkemään?

On muuten pirun kalliita nuo vaihtolatureina, n. 240e. Laturikorjaamosta ainakin vahvistettiin jotta laturi on 250tkm kohdalla periaatteessa vaihtokunnossa, mutta ampeerimäärä tarvittaisiin. Tuota ei kai sisätuuletuksen tms. takia voi oikein kovin helposti itse huoltamaankaan...
Eikös tuossa ole lätkä lyljessä, eli onko 90 vai 110A värkki.
Ja eikai tuolla pitäisi hiilien, liukurenkaiden ja laakereiden suhteen olla mitään merkitystä.
Ja tekeekö ne tuolla "laturikorjaamossa" muuta, kun vaihtaa nuo (osat 30€) ja korkeintaan pesee (tuskin lakkaa) uudelleen.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Kurko kirjoitti: Eikös tuossa ole lätkä lyljessä, eli onko 90 vai 110A värkki.
Ja eikai tuolla pitäisi hiilien, liukurenkaiden ja laakereiden suhteen olla mitään merkitystä.
Ja tekeekö ne tuolla "laturikorjaamossa" muuta, kun vaihtaa nuo (osat 30€) ja korkeintaan pesee (tuskin lakkaa) uudelleen.
Kummalla puolella tarra on, näenkö ilman peiliä? Nojoo täytynee tietysti nolona myöntää, että itse olisi pitänyt yrittää katsoa ennen kyselyjä :)

Paikallisessa laturikorjaamossa siis tuota kyseistä peliä ei pysty sisätuuletuksen takia huoltamaan, joten kunnostettu vaihtolaturi on ainoa vaihtoehto.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ompas huono korjaamo :?: .

Kyllä ainakin meidän firma (tai siis tuo missä työpanostani jaan) tuollaiset pikku genut huoltaa, ja ammattitaidolla, (välillä hiukan isommatkin :D ).
Vastaa Viestiin