Tasapainoketjusta (taas)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mitäs Pevi, siis pitääkö viestisi paikkansa eli öljypohjaa todellakin vain raotettiin, miksei sitä otettu pois, koneen hydraulituet irti (tai niiden yläpultit) ja konetta 5cm ylös, DP pois ja öljypohja mäelle?? Nuohan ovat ainakin uudemmissa kiinni liimalla, eli voi arvata millainen tiivistyspinta sinne jää "raottamisen" seurauksena" 8O Ja vaikka siellä olisikin ollut alunalkaen tiiviste niin ei sekään kovin hyvässä hapessa mahda olla tuollaisen operaation jälkeen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mulla hikoilee jakopäästä kansipahvi hieman, öljyn kulutus n.1dl/10000km. Ketju otettu pois kantta nostamatta, jakopään koppa irti ja öljypohjaa raottamalla, eikä öljypohja huokaa laisinkaan.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

ng900aero kirjoitti:Mitäs Pevi, siis pitääkö viestisi paikkansa eli öljypohjaa todellakin vain raotettiin, miksei sitä otettu pois, koneen hydraulituet irti (tai niiden yläpultit) ja konetta 5cm ylös, DP pois ja öljypohja mäelle?? Nuohan ovat ainakin uudemmissa kiinni liimalla, eli voi arvata millainen tiivistyspinta sinne jää "raottamisen" seurauksena" 8O Ja vaikka siellä olisikin ollut alunalkaen tiiviste niin ei sekään kovin hyvässä hapessa mahda olla tuollaisen operaation jälkeen.
Jep itse tekemällä saisi parhaan työn :roll:
MikAero
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 06:39
Paikkakunta: Jyväskylä

5 cents

Viesti Kirjoittaja MikAero »

En poistaisi muuta kuin ketjun ilman suurempia modeja, perusteluita riittävästi edellä.
--------
Öljypohjan raottaminen kuulostaa turhan pahalta, käytännössä se irroitetaan. En näe eroa tiivistämisen suhteen millä metodilla ketju poistetaan, oleellista oikea liima ja "osien" liimaaminen kohtisuorassa toisiinsa. Öljypohjan tiivistämisessä lohkon, jakopään ja ö-pohjan nurkka tarkka paikka, oli järjestys mikä hyvänsä.
- Iso vaan ei aikuinen -
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Archie »

Onko ketään, joka ei ole poistanut tasapainoakselin ketjua ????

Voiko olla mahdollista, että ketju kestäisi koko auton iän...

Entä jos vain hampaat kuluvat sileiksi, silloinhan ketju saa olla siellä, se ei vain pyöri :roll:
Huomaako ajossa, siis täristääkö mitenkään...

Vai pitäskö vaihtaa automerkkiä
:oops:
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

En ole poistanut ja täristää niin että paikat irtoo hampaista ja kuullostaa betonimyllylle ;)
Toi merkin vaihto on ollut mielessä itselläkin... kyllä näiden kanssa pärjäis jos olis työtön lottovoittaja :lol:
Tavan duunarilla ei riitä aika eikä raha.
9000 CD 2.3 -90
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Archie kirjoitti:Onko ketään, joka ei ole poistanut tasapainoakselin ketjua ????

Voiko olla mahdollista, että ketju kestäisi koko auton iän...

Entä jos vain hampaat kuluvat sileiksi, silloinhan ketju saa olla siellä, se ei vain pyöri :roll:
Huomaako ajossa, siis täristääkö mitenkään...

Vai pitäskö vaihtaa automerkkiä
:oops:
Tuolloin tavallaan käy niin että ketju kestää koko moottorin iän, eli hampaista irronnut metalli tekee tehtävänsä. Mulla pyöri vain toinene akseli eli periaatteessa tärinän olisi luullut olevan häiritsevämpi kuin täysin ilman ketjua.. en huomannut minkäänlaista tärinää edes liikennevaloissa d-asennolla jarru pohjassa tyhjäkäyntiä käyttäen.

Ei noiden pitkälohkoisten rattaat kestä, ja ketjun poisto on niin lapsellisen pieni ja helppo operaatio että siihen kykenee jokainen joka on öljyt vaihtanut.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Maukka9
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ma Marras 10, 2003 13:19

Ketju paikallaan

Viesti Kirjoittaja Maukka9 »

Moro!

Täällä on myös tasapainoketju paikallaan.

2,3i vm. -91:ssä, kilometrejä takana 192tkm!!!! Auto mulla reilut kolme vuotta, jonka aikana meillä tullut 110tkm. Joka toisessa öljyn vaihdossa käytän Forte'a, kymppitonnin välein.

Ainut selvä naputus minkä kuulen on se toinen mahdollisuus, venttiilien hydr. nostimet. Sekin vain ajoittain ja sopivasti kylmällä koneella.

Miten tuon tasapainoräpellyksen kunnon voi todeta ilman että konetta tarvitsisi avata :?:

Olisiko jollain läpivalaisulaitetta, jolla näkisi suoraan tasapainosysteemin kunnon :lol: Meillä olisi lähellä tullin läpivalaisulaitteet, olisikohan ne tarpeeksi tehokkaat. Pääsisköhän sinne klubialennuksella :wink:
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mulla on myös paikallaan, ja ainakin avatessa tuossa 168tkm kohdalla (eli kun tuon koneen vaihdoin) oli rattaat hyvässä kuosissa. Jos suodattimeen alkaa kerääntymään metallia (avaan aina suodattimen kun sen vaihdan, sen vaihdan joka öljyn vaihtoon) niin ketju lähtee.

EDIT: Eli nyt on kilsoja koneella reilut 20tkm lisää tuohon 168tkm.

V-M
Viimeksi muokannut V-M, Ke Marras 02, 2005 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Meikäläisen -98 tonnari varautuu ensi kesänä tehtävään tasapainoketjun poistoon. Kilometrejä 170t.
Ketju elämöi kun kierrättää konetta tyhjäkäynnillä ja kun kierrokset laskee, niin ketju "rämisee". Saab-laatua.
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Oliskohan kellään heittää mittoja noihin öljypohjan stefoihin. Siis 9138009 ja 9238017. Täällä susirajalla Saab (op*l) liikkeen tiskillä kuuluu sama kulunut sanonta: 'Tilataan ruottista, tulee joskus'
9000 CD 2.3 -90
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Turun metroautolle ne tuli kolmessa päivässä. Muutaman euron maksoivat. Varsinaiseen kysymykseen en voi vastata.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

riisipussi kirjoitti:Oliskohan kellään heittää mittoja noihin öljypohjan stefoihin. Siis 9138009 ja 9238017. Täällä susirajalla Saab (op*l) liikkeen tiskillä kuuluu sama kulunut sanonta: 'Tilataan ruottista, tulee joskus'
Mäkelän Autosta kun olen tilannut niin tulevat seuraavaksi aamuksi lentopostitse Ruotsista :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

vm 1991 B234 ( pitkälohko )
Ajettu n. 219t
Ketju on paikallaan ja rattaissa vielä kaikki hampaat ehjän näköisiä.
*katsottu ns..tähystimellä*

Lämpöisenä pitää "helinää* todennäköisesti hydrauliset nostimet
valskaavat, kylmänä ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Maukka9
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ma Marras 10, 2003 13:19

Tähystin

Viesti Kirjoittaja Maukka9 »

9000CD23T kirjoitti:vm 1991 B234 ( pitkälohko )
*katsottu ns..tähystimellä*
Mikä tuo "tähystin" on?
Vastaa Viestiin