Ei leimaan: Bensaputki ja päästöt

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ollih
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 17:42
Paikkakunta: hki

Ei leimaan: Bensaputki ja päästöt

Viesti Kirjoittaja ollih »

Elikkäs leima jäi saamatta. Kele.

Bensaputkessa oli pieni vuoto kun oli ruostunut puhki. Mistäs tuollaista kannattaisi kysellä kun ei motonetistä näyttänyt löytyvän?



Ja sitten ne päästöt. Voihan nenä. Oli näet aika poskellaan. CO-arvot oli pahimmat, eli reeeeeeeiiiiiiippaaaasti yli sallitun. Täytyypä käyttää huollossa, mutta mielenrauhan takia kiinnostaisi kuulla, että mitkä asiat CO-arvoihin vaikuttaa? Lambda-anturin kunto? Seossuhde? Mulla on pieni vuoto pakoputkessa takapöntön putken ja putken etuosan laippaliitoksessa. Voikohan sellanen vaikuttaa?


Olli
ollih
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 17:42
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja ollih »

Jep, katti on, ja kone on 2.0 ltr 16V i. Saab 9000 CC vm 1989. Pahus kun kaikki oleellinen yleensä unohtuu... :D
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Jos saisi ruutuun kaikki ne arvot niin voidaan todeta onko se putki vuoto kuinka merkittävä esim. Happihan "saa" olla 5prossaa
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kun irroitat vanhat bensaputken liittimet, liota niitä liittimiä hetki CRC:n Penetration öljyllä.
Toi kama irroittaa myös alustamassan rippeet liittimen päältä. Näin tehden ei tule lisävaurioita.

kannatta kysästä Hesan Hyttitieltä . oxfoti on kaverin nimimerkki täällä. Pistä hänelle yksityisviestiä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ollih
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 17:42
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja ollih »

Kiitoksia kiitoksia. Pistetäänpä huomenna yksityiskohtia kun haen karsastuspöytäkirjan autosta.
ollih
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 17:42
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja ollih »

Tässä näitä yksityiskohtia:


CO: joutokäynnillä 3,85 (sallittu 0,50)
CO: 2000 rpm 1,09 (sallittu 0,30)
HC:joutokäynnillä 323 (sallittu 100)
HC: 2000 rpm 69 (sallittu 100)
lambda-arvo 0,96 (sallittu 0,97-1,03)

CO2:ssa ei ollut ongelmia ja O2-pitoisuus oli tasan 0%.


Lambda-anturi vaihdettiin 9 kk sitten. Ei jaksais uskoa sen olevan jo nyt särki. Koneella on ajettu jo 400tkm, joten kait siellä voi olla mikä vaan pielessä. Ilmamassamittari?


Jos nyt hyviä puolia hakee niin just duunatut jarrut oli niin tasan kuin ne vaan olla voi :D
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Hmm. 89LH ja kissa. :evil:
No, Kannattaisi nuo LH:n paksulla käymishuolet tutkielmat aloittaa niistä paljonpuhutuista bensanpaineista, eli (alipaine, kun kerran i )letku irti regulaattorista ja tukkoon, painemittari johonkinväliin bensan syöttöputkeen (vaikka filtterin banjoon). Auto käyntiin ja mittari näyttää just 2,8bar. Jos näyttää yli 3bar, niin vika on siinä bensanpainesäätimessä.
Jos näyttää 2,7-2,9bar, niin vika on vuotavassa suuttimessa tai LH:ssa tai lambaadassa/kissassa.
Ja vuosimalliin (ja noihin arvoihin) viitaten veikkaisin sitä kissaa. :(
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Sanoisin että jos katti totaalisen paska niin menee varmasti yli sadan HC kierroksilla. Vaikea sanoo mutta Lambadaa kääntyisin..
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Voihan se olla, jotta vain suutin vuotaa, tai on lanka paskanen immusta, vaan tuo lambdan jännite näyttää hiukan liian hyvältä noihin päästöihin nähden. :(
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Itellä LH ja kattiversio mutta ei kattia eli lambda on jne.

Viime katsastuksessa todettu:
HC joutokäynnillä oli n. 200-250
2000 rpm HC 60-70, luuli että on vähäpäästöinen kun mittasi 2000rpm.

eli veikkaan että katti on melko varmasti sökö.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Vastaa Viestiin