cs:n vaihteistojen yhteen sopivuus?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
vtp9k
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Joskus varmaan tulee tuo laatikko kuskattua jonnekin pajalle (kunhan hajoaa) ja on tullut leikittyä ajatuksella, olisiko järkevää/mahdollista/haittaa, että välityksen muuttaisi tuohon pitempään?
Järkevästä en tiedä, mahdollista se on ja ainoa haitta mikä tulee mieleen on mahdollinen Trionic-purkin sekoilu joillakin vaihteilla.

Se kun haluaa tiedon käytetystä vaihteesta ja saa sen nopeusanturin ja moottorin kierrosnopeus-anturin avulla. Ilmeisesti tuon tiedon avulla sitten valkataan sopivaa sytyskarttaa.

Elikkä moottori, vaihteisto ja T5-purkki ovat yhteensovitettu paketti.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

[quote="tevisu"]Tuossa aikaisemmin on kattavasti tonnarin laatikoiden välityksiä kerrottu.

Käytännössä huomasin, että omassani (2.0t -98 LPT) on melko lyhyet välitykset. Tämän huomaa kun ajoin siskon -98 2.3T Jubileeta jolla nelonen ainakin oli todella pitkä. Omallani pystyy helposti rullailemaan 60 km/h, mutta tuo siskon pirssi ei ole enää vetoalueen lähelläkään. Osaltaan välitykset vaikuttavat myös 2.3T koneen pienempään kulutukseen, väännön ohella.

toi 2.3 on aika harvaan välitetty laatikko ei ihan hirveästi huuda kone vaik ajelis kolmosvaihteella 80km/h. 50km/h menee viel kolmosella mutta kaupungin 40km/h:n rajoituksilla vaatii jo kakkosta et pystyy joustavasti matelemaan tosi turhauttavaa menoa kyllä silloin.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
tevisu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tevisu »

vtp9k kirjoitti: Järkevästä en tiedä, mahdollista se on ja ainoa haitta mikä tulee mieleen on mahdollinen Trionic-purkin sekoilu joillakin vaihteilla.

Se kun haluaa tiedon käytetystä vaihteesta ja saa sen nopeusanturin ja moottorin kierrosnopeus-anturin avulla. Ilmeisesti tuon tiedon avulla sitten valkataan sopivaa sytyskarttaa.

Elikkä moottori, vaihteisto ja T5-purkki ovat yhteensovitettu paketti.
Jaaha... eipä ole moinen tullut mieleen. Kai sen joku Freetu ruotsissa osaisi purkin rakentaa, jossa kaikki olisi huomioitu.
mipeti
"Koeajolla"

Viesti Kirjoittaja mipeti »

Minä taas olen sitä mieltä, että 3.61 -välitys ei ole mukava. Omaan aeroon vaihdoin kokeilumielessä 4.05 54"1"03 laatikon on paljon mukavampi normaaliajossa!
vtp9k
"Turbo"

mipeti kirjoitti:Minä taas olen sitä mieltä, että 3.61 -välitys ei ole mukava. Omaan aeroon vaihdoin kokeilumielessä 4.05 54"1"03 laatikon on paljon mukavampi normaaliajossa!
Sinulla on Miska varmaan ollut aikaisemmassa autossasi todella tiheät välitykset. Itse olen ajellut tuolla B204E+FM54003 yhdistelmällä jo pitkään ja vasta kokeilin B234R+FM57101 -yhdistelmää.

Kaupunkipyörityksessä tuo 3.61 välitys toimii ihan yhtälailla kuin 4:05:kin, tosin kolmosta suurempaa vaihdetta ei pahemmin tarvitse käyttää eikä kyllä kaipaakkaan.

Maantiellä sen sijaan 3.61 on ihan hyvä yli satasen vauhdissa jolloin voi käyttää viitosta vakionopeussäätimen kanssa. Sen sijaan noin 80 vauhdilla on käytännössä pakko tiputtaa neloselle, muuten menee tarpeettomaksi koneen rääkkäämiseksi.

Ajelin tänään Helsingistä Jyväskylään tuolla 3.61 välityksellä eikä 80 vauhdissa nelosen käyttämisestä ollut mitään haittaa. Laitoin kierrokset 2500:aan ja vakkarin päälle ja hyvin meni Heinola - Vaajakoski välillä.

Kulutukseenkaan moinen ei tuntunut vaikuttavan lähes mitenkään koko matkalla, ehkä jopa hieman pienensi sitä (n. 7.7 litraa / 100km tuolle matkalle keskikulutus ajotietsikan mukaan). Yhdistelmä oli siis B234R+FM57101.
mipeti
"Koeajolla"

Viesti Kirjoittaja mipeti »

No makuasia? Taitaa tietenkin rengaskokokin vaikuttaa 205/65 15. Täytyy taas kesäksi vaihtaa 57 takas,jos kuoret löytää(ei pysynyt kooli paikallaan!)
vtp9k
"Turbo"

Joo, makuasia taitaa olla.

Mikäs niille kuorille tuli kun koolit tipahtelee? No, jos se vaihteiston koppa meni siitä 57:stä rikki niin minulle voisi kelvata se tyyppikilpi jos vaan joutaa?
Vastaa Viestiin