mipeti kirjoitti:Minä taas olen sitä mieltä, että 3.61 -välitys ei ole mukava. Omaan aeroon vaihdoin kokeilumielessä 4.05 54"1"03 laatikon on paljon mukavampi normaaliajossa!
Sinulla on Miska varmaan ollut aikaisemmassa autossasi todella tiheät välitykset. Itse olen ajellut tuolla B204E+FM54003 yhdistelmällä jo pitkään ja vasta kokeilin B234R+FM57101 -yhdistelmää.
Kaupunkipyörityksessä tuo 3.61 välitys toimii ihan yhtälailla kuin 4:05:kin, tosin kolmosta suurempaa vaihdetta ei pahemmin tarvitse käyttää eikä kyllä kaipaakkaan.
Maantiellä sen sijaan 3.61 on ihan hyvä yli satasen vauhdissa jolloin voi käyttää viitosta vakionopeussäätimen kanssa. Sen sijaan noin 80 vauhdilla on käytännössä pakko tiputtaa neloselle, muuten menee tarpeettomaksi koneen rääkkäämiseksi.
Ajelin tänään Helsingistä Jyväskylään tuolla 3.61 välityksellä eikä 80 vauhdissa nelosen käyttämisestä ollut mitään haittaa. Laitoin kierrokset 2500:aan ja vakkarin päälle ja hyvin meni Heinola - Vaajakoski välillä.
Kulutukseenkaan moinen ei tuntunut vaikuttavan lähes mitenkään koko matkalla, ehkä jopa hieman pienensi sitä (n. 7.7 litraa / 100km tuolle matkalle keskikulutus ajotietsikan mukaan). Yhdistelmä oli siis B234R+FM57101.