APC-modaus??????????

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Se joka saa APC+DI järjestelmällisen apc-boksin modattua toimivaksi noilla ohjeilla jotka on tarkoitettu jakaja-malliseen ja og900:iin saa mielellään antaa vinkkejä mitä teki 8O

Ensinnäkin F ja P potikat ovat suurempi-ohmiset kuin normiboksissa ja kun ns. hyppylangan tinaa kiinni alkaa mankku nakuttaa.

Ainoa modaus joka näillä tehdyillä testauksilla onnistuu tekemään on säätää potikoita jolloin ahdot piikkaa n. 1.2baria potikka tapissa ja laskee siitä äkkiä alas joka johtuu siitä että "säätö"-potikalla (oliko nyt sitten f tai p, k-potikkaa ei sitten kosketa :lol: ) niin täytyy säätää todellakin oikeaan kohtaan ettei ahdot heittele miten sattuu. Tätä oikeaa kohtaa en ole vieläkään löytänyt. Tällä hetkellä piikkaa n.1.2baria ja ahdot "värisee" vimmatusti eli mankku säätää niin perkeleesti ja sitten parin sekunnin kuluttua laskee salamana n 0.7bariin ja jää siihen. Ja näin tekee ajaa sitten 95 ta 98 oktaanisella niin epäilen että nakutuksesta ei johdu.

Seuraava askel onkin sitten vääntää se nakuledi, eli tähän EI tarvitse vastusta väliin. Ledille syötetään 12v ja miinus-jalka kytketään pinniin 19 joka maadoittuu kun nakuttaa ja siellä on vastukset välissä valmiina joten ledi ei rikkoudu, näin ainakin ruotsin sivuilla kerrottiin, en ole vielä kokeillut.

Tähän boksiin ei välttämättä tarvitse vaihtaa potikoita kun ahtoja näyttäisi saavan noinkin paljon mutta tuo ahtojen laskeminen on vielä ihmetyksen alla. Tosin APC on tehty niin että ahdot laskisi ja tuo hyppylanka-viritys pitäisi pienentää tuota ilmiötä, mutta se ei aina toimi halutulla tavalla. Ruotsin foorumeilta kannattaa lukea juttuja jos ymmärtää kieltä. APC-systeemi on periaatteessa simppeli mutta käytännössä helevetin hankala.

Esim jos laitan normiboksin minun APC+DI autoon niin mankku alkaa nakuttaa, eli tämä viittaa siihen että APC-järjestelmän muut komponentit eivät ole täysin samoja kuin esim og900:ssa.

Nakutusantureitakin on monta erilaista riippuen koneesta. EPC:n mukaan esim mun autoon on saatavilla nakuanturi katilliseen ja ilman kattia. Eroja siis on, kuinka paljon ja mitä vaikuttaa on toinen asia.

EDIT:
Ruotsalaísten testaukset kertovat että apc-järjestelmä toimii usein parhaiten silloin kun peruspaineet ovat puolet maksimipaineista. Kuulemma suunniteltu niin. Ja jos peruspaineet eivät ole kohdallaan eli ainakin se 0.4-0.45 niin hommasta ei tule mitään nimimerkillä kokemusta on. Peruspaineet oli 0.3 ja kun lähdettiin testaamaan niin ei saatu paineita nousemaan juuri 0.8 yläpuolelle säädöt tapissa. Kun säädettiin peruspaineet sinne missä pitääkin olla niin naps alkoi piikkaamaan tuonne 1.2bar. Eli perushommat ensin kuntoon ennenkuin alkaa ihmettelään APC:n sielunelämää.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Siis voisko joku viel selventää et mistä vuodesta mihin on APC/DI ja APC+DI... Ja samalla kertoo et jos o APC + DI ja siitä APC modattu nii tarvitaanko lastua tai voiko sitä ees laittaa? Ja eikö APC/DI:tä voi modata vastuksilla ollenkaan?
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

Eli tähän tonttuun allekirjoitetussa.. Jos meinaan lastua tähän -92:seen ja boksi=modattu.

Ja eikös tämä ole DI + APC 8O
Saab 9-5 Aero -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tero kirjoitti:Eli tähän tonttuun allekirjoitetussa.. Jos meinaan lastua tähän -92:seen ja boksi=modattu.

Ja eikös tämä ole DI + APC 8O
Ei ole DI+APC.

Kaikki 2.3 litraiset turbot vm 1992 asti ovat DI/APC, 1993 Aero on jo varmasti Trionic. Siitä en ole varma, onko vm. 1993 2.3T jo Trionic, ilmeisesti on?
DI/APC tuli turbokoneisiin vm. 1989, sitä edeltävät suorasytkällä olevat on DI+APC. Jos on jakajalla sytkä, niin on pelkkä APC (käytännössä 1985-1987 turbot), jonka ropaaminen onnistuu vastuksilla ja kolvilla 900aero.com:in ohjeiden mukaan. DI/APC:lle ainut minun tiedossa oleva vaihtoehto on lastu. DI/APC:lle ei pysty tavallinen kuolevainen kytkemään myöskään nakutuslediä. DI+APC:n tuunaamisesta tässä threadissa olikin jo juttua.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

mistäs sit tähän DI/APC:lle saa lastuja ku esim maptun.comissa, staget alko -93 ja ylöspäin. Saako tähän sit edes stageja?
Saab 9-5 Aero -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tero kirjoitti:mistäs sit tähän DI/APC:lle saa lastuja ku esim maptun.comissa, staget alko -93 ja ylöspäin. Saako tähän sit edes stageja?
http://www.speedparts.se

Speedpartsin Suomalainen maahantuoja PCS Jyväskylässä.
http://www.pro-carservice.com/

Myyntipalstalla ostohalujensa huuteluun saattaa myös joku vastata :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

Okei, eli kun tällä hetkellä on semmonen DI/APC mikä on modattu (+45), minulla on kaapissa orkkis boksi, niin ilmeisesti siihen pitäisi laittaa se lastu vai käykö se lastu tohon valmiiksi modattuun, ja jos käy, niin miten käy tolle modatulle? Lähteekö/muuttuuko sen antama tehovaikutus? :)
Saab 9-5 Aero -00
9000 T16
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: To Kesä 09, 2005 20:51
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja 9000 T16 »

vjbremer kirjoitti:
Jokke A kirjoitti:
9000 T16 kirjoitti:HÄH 8O nyt heittää kärrynpyörää :?: :?:.Millä ohjeilla di+apc:lla oleva boksi modataan vai eikö sitä pysty modaamaan :?:
DI+APC:n (9000 vm. -88, 2 erillistä boksia) APC-osio modataan ymmärtääkseni kuin "normaali" APC. DI/APC-boksia (9000 vm. -89-) viritetään lastun vaihdolla.
Joo, muuten kyllä mutta vastusarvot ihan eri kuin jakajamallisessa.
Tais olla paljon suuremmat. Toisin sanoen jos laittaa jakajamallisesta autosta apc boksi di-malliseen, niin ei toimi. Magneettiventtiili vaan naputtaa koko ajan. APC boksia(DI +APC) pystyy kyllä modaamaan, muttei samoilla ohjeilla kuin 900aero.com ohjeilla. Näin ainakin kaverin -88 tonnarissa
8O 8O Mistäs nuo oikeat arvot löytää :?: :?:
*2463*
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tero kirjoitti:Okei, eli kun tällä hetkellä on semmonen DI/APC mikä on modattu (+45), minulla on kaapissa orkkis boksi, niin ilmeisesti siihen pitäisi laittaa se lastu vai käykö se lastu tohon valmiiksi modattuun, ja jos käy, niin miten käy tolle modatulle? Lähteekö/muuttuuko sen antama tehovaikutus? :)
Sulla ei ole 99,5% varmuudella "modattua" DI/APC boksia pirssissäsi, vaan siis tod.näk. +45 hv virilastulla oleva boksi. Spedepartsin tuotteista tuo mainitsemasi +45hv vastaa about steg 2:sta, jonka mukana tulee jo putkistomuutoksia. Onko sulla vakioputki ja katti? Entäs ruiskun (LH-Jetronic 2.4.2) lastu, onko se vakio? Jos merkittävästi lisää tehoa halajat tuon +45hv:n lisäksi, niin joudut tilaamaan vähintään steg nelosen...
Miksi ihmeessä haluaisit tilata kaapissa olevaan vakioboksiin virilastun, jos sulla on jo autossa +45hv lastu :? Ei se boksi kaapissa ollessaan edesauta Saabin liikkumista suuntaan eikä toiseen :lol:
Alla vielä kuvat DI/APC boksista (kansi auki, boksi löytyy akvaariokotelon kannen alta kuskin puolelta konehuonetta vm. 1992 2.3T:stä). Boksi on musta ja muovinen, aukeaa muutaman torx T10 ruuvin avaamalla, muistaakseni. Lastu näkyy keskellä ylhäällä (siinä lukee DI SQR) irtonaisena ja sen paikka boksissa näkyy oik. yläkulmassa.
Kuva

Ja tässä taas LH-Jetin boksi kansi avattuna. Tämäkin loota löytyy akvaariokotelon kannen alta DI/APC boksin vierestä. Lastu näkyy oik. alakulmassa. Mulla oli vakiolastuissa koneella tulostettu numerokooditarra. Vakiolastu näkyy boksin vieressä oik. alakulmassa.
Kuva
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

Elikkä siis: Mats Johansson on tehnyt ne boxit kuulema ja niissä lukee 245 h. Miksiköhän sitä ei ole tehty tähän orkkis ruiskuboksiin, mikä tuli kaupan mukana. Normaaliputkisto on ja katilla. JT'3 olen suunnitellut ostavani, mutta ei kuulemani mukaan istu ongelmitta.
Saab 9-5 Aero -00
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

9000 T16 kirjoitti: 8O 8O Mistäs nuo oikeat arvot löytää :?: :?:
Enpä kuule tiedä :roll: , jos joku on niihin törmännyt jossain niin voinee valoittaa meitä asiassa..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
AMA
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 16:25
Paikkakunta: Ruuhimäki

Viesti Kirjoittaja AMA »

mulla on tämmönen -91 9000cd eli ilmeisesti DI/APC + tcs saako tähän lastua? ( pcs :llä sano että ei saa kun on tcs ) pitääkö paikkaansa?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kyllähän tuohonkin saa lastun. Sytkäboksiin löytyy joka kulmilta, mutta ruiskuboksiin ei välttämättä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
AMA
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 16:25
Paikkakunta: Ruuhimäki

Viesti Kirjoittaja AMA »

minkäslaista tehonlisäystä niillä saa 2.3T koneeseen? onko K-S autosäädön (karalan) lastuista kenelläkään kokemuksia?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Btw. mistäs toi Trionic nimitys tulee?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin