Vaihdelaatikko jumittaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Vaihdelaatikko jumittaa

Viesti Kirjoittaja Tero »

Tere.

Vaihdettiin tänään tonnariin vaihteistoöljyt ku rupes jumittaa vaihteet(ei mene silmään)... Kas kas. tyhjennettiin entiset, eikä sieltä tullut edes yhtä tippaa. Uudet öljyt on lootassa. Vaihteet jumittaa varsinkin 1,2 sekä 5 vaihde ei toimi. Vaihteet menee jotenkuten silmään ku hankaa niitä vähän edestakaisin.

Eli siis ilmeisesti oma vika kun olen ajanut laatikolla jossa öljymäärä on olematon, mutta en osannut odottaa tätä kun aiemmin toiminut kuitenkin hyvin.

Mutta anyway. Onko nyt loota paskana kenties vai auttasko joku huolto/osien vaihto? Kiitos vastauksista. :(
Saab 9-5 Aero -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Miten tyhjensitte? Mulla ei ainakaan vm. -92 2.3T lootassa ole tyhjennysproppua...Sen sijaan öljytikku löytyy, mitäs se nytten sielläpäin näyttää?

Vika voi olla niinkin kovin yksinkertainen, että vaihteensiirtotangon yhdyskumi on revennyt. Jos näin, niin kumi vaihtoon, ekstraöljyt pois lootasta (imemällä) ja kovaa ajoa...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

Tunkilla auto ilmaan vaihdelaatikon etupuolella olevasta mutterista. (12mm mutteri). Ainakin -95 9000i tonnarissa otettiin siitä vanhan saabistin mukaan. Kuitenkin öljytikku oli täysin kuiva, ennen öljyjen laittoa.

Olispa kiva ku olisi noin yksinkertainen, että se kumi on revennyt. Onko vaikee homma, että pitäiskö huoltamolla tarkistuttaa?

5 Vaihde toimii sittenkin en saanut sitä vaan päällä paikallaan, mutta vauhdissa.
Saab 9-5 Aero -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tero kirjoitti:Tunkilla auto ilmaan vaihdelaatikon etupuolella olevasta mutterista. (12mm mutteri). Ainakin -95 9000i tonnarissa otettiin siitä vanhan saabistin mukaan. Kuitenkin öljytikku oli täysin kuiva, ennen öljyjen laittoa.

Olispa kiva ku olisi noin yksinkertainen, että se kumi on revennyt. Onko vaikee homma, että pitäiskö huoltamolla tarkistuttaa?

5 Vaihde toimii sittenkin en saanut sitä vaan päällä paikallaan, mutta vauhdissa.
No vikaan menitte siinä tapauksessa, tyhjennysmutteri (jos semmoista edes on) on just eikä melkeen vaihdelootan pohjassa. Tuo 12mm lootan etupuolella oleva mutteri on mitä ilmeisimmin laatikon öljypinnan tarkistuskolo (*), eli jos loota on ylitäytetty, niin tuolta _pitäisi_ tulla liikaöljyt pihalle. Öljyjenvaihtoon ei ole muuta konstia kun kääntää auto katolleen ja laskea mittatikun reiästä pihalle (tai sitten laatikko irti ja loota ylös alas :wink: ) tai imeä samaisesta reiästä. Tämä siis pätee lootayypille:

Kuva

Kumin ehjyyden voi helposti todeta, kun pyytää apumiehen veivaamaan keppiä ja vahtaa itse konehuoneen puolella siirrintangon ja kumin toimintaa tulipellin läheisyydessä. Vaihtoon menee n. 5min, kun on tarpeeksi pitkä jatkovarsi ja 10mm hylsy (vasen kulma ylös, pyörä irti ja siirtimen kumin mutterit on "kuin tarjottimella" puolen metrin jatkovarrelliselle 10mm räikälle).

*: en saanut tuosta reiästä tipan tippaa pihalle, vaikka kuinka yritin kallistella irtolaatikosta öljyt pihalle tuosta reiästä. Sen sijaan mittatikun reiästä tuli parisen litraa tavaraa...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Joka tapauksessa mittatikku ei edes kastunut, ja laatikko on ihan öljynen ulkoapäin... Persiist.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

Joo se pitää kait pajalle viiä jos ei tuo kumijuttu oo paskana. Mitenkähän ku se laatikkoo näkyyän vuotaakin (ihan märkä öljystä) ja onhan ne öljyt jonnekin sieltä hävinnytkin ku mittatikku on kuiva.

Kannattaskohan ostaa suosiolla jostain käytetty loota ja kunnostaa ja laitattaa se, samalla vaikka aaron kytkin. Kytkinkin välillä ulisee.. :o

Just ku haaveilin potusta yms.. ni rahat meneeki tämmöseen :x
Saab 9-5 Aero -00
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

Mitenkähän tuon lootan kanssa kannattais tehdä, ku vuotaa öljyä jonnekin (märkä öljystä kun alta katsoo) Näkyvää vuotoa ei kuitenkaan ole vaikka kuinka oon yrittäny tutkia, pieni tippa ilmestyy joskus siihen liitos kohtaan keskelle.

tiivisteet vai halkeama siellä kummittelee.. Onko kokemuksia kannattasko suosiolla hankkia toinen loota ku pajalle vientä maksaa kuitenkin paljon kun ne sen irroittaa ja katsoo mikä vikana.
Saab 9-5 Aero -00
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Ne osat laatikkoon maksaavat niin pirusti et kannattee kysellä millä hintaa saisit laatikon trolli.nu kautta http://www.carwaxzaino.fi/trolli/shop/
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

Asia selvis huoltamolla. vaihteen siirtäjän nivel kuulema rikki, auto kunnossa. Hyvä palvelu, torstaina vein perjantaina jo oli valmis, mut en voinu hakea ku olin jo nauttinu hieman alkomahollia :P
Saab 9-5 Aero -00
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Eli se kymmenen euron kumilipare siitä nivelestä oli menny, kuten tuossa aiemmin jo ounastelivat?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

Niinpä vissiin, minä jo rupesin epäilemään suurta remonttia, ihme ku ei oo paikatkaan hajonnut kait vaikka öljyä ei ollut juuri ollenkaan laatikossa. Enpä minä siitä ite saanu mitään selvää oliko kunnossa vai ei, vaikka kateltiin.
Saab 9-5 Aero -00
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Kantsii muuten vaihtaa vielä ne lootaöljyt toistamiseen... tuo uusi ööli on saanu askista paskat seinämiltä liikkeelle ja alkavat sitten helposti syömään lagereita vinhaan tahtiin. Ittekin vaihoin tuossa kuukausi sitten ja käytin huuhteluöljyt välissä 350km. Mukavasti oli menny mustiksi tuossa ajassa...
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

Noniin kävinpäs hakemassa autoni huoltamolta, ei tullutkaan ihan halpa lasku. Tämmöset osat laitettu
Tappi 8,70e
Lukkomutteri 3,80e
Nivel 140,30e !!!

+ työt (104,00)

Lopputulos 250,00e :!: :?
Saab 9-5 Aero -00
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Toi nivel on kyl kummallisen suolasen hintanen...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

No joo minäku olin varautunu n. 100e laskuun. Makuhan siinä meni!!!! :?
Saab 9-5 Aero -00
Vastaa Viestiin