Tero kirjoitti:Tunkilla auto ilmaan vaihdelaatikon etupuolella olevasta mutterista. (12mm mutteri). Ainakin -95 9000i tonnarissa otettiin siitä vanhan saabistin mukaan. Kuitenkin öljytikku oli täysin kuiva, ennen öljyjen laittoa.
Olispa kiva ku olisi noin yksinkertainen, että se kumi on revennyt. Onko vaikee homma, että pitäiskö huoltamolla tarkistuttaa?
5 Vaihde toimii sittenkin en saanut sitä vaan päällä paikallaan, mutta vauhdissa.
No vikaan menitte siinä tapauksessa, tyhjennysmutteri (jos semmoista edes on) on just eikä melkeen vaihdelootan pohjassa. Tuo 12mm lootan etupuolella oleva mutteri on mitä ilmeisimmin laatikon öljypinnan tarkistuskolo (*), eli jos loota on ylitäytetty, niin tuolta _pitäisi_ tulla liikaöljyt pihalle. Öljyjenvaihtoon ei ole muuta konstia kun kääntää auto katolleen ja laskea mittatikun reiästä pihalle (tai sitten laatikko irti ja loota ylös alas
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
) tai imeä samaisesta reiästä. Tämä siis pätee lootayypille:
Kumin ehjyyden voi helposti todeta, kun pyytää apumiehen veivaamaan keppiä ja vahtaa itse konehuoneen puolella siirrintangon ja kumin toimintaa tulipellin läheisyydessä. Vaihtoon menee n. 5min, kun on tarpeeksi pitkä jatkovarsi ja 10mm hylsy (vasen kulma ylös, pyörä irti ja siirtimen kumin mutterit on "kuin tarjottimella" puolen metrin jatkovarrelliselle 10mm räikälle).
*: en saanut tuosta reiästä tipan tippaa pihalle, vaikka kuinka yritin kallistella irtolaatikosta öljyt pihalle tuosta reiästä. Sen sijaan mittatikun reiästä tuli parisen litraa tavaraa...