Ahtopaine vs. kierrosluku vakio-APC:llä?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tomant
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 11:40

Ahtopaine vs. kierrosluku vakio-APC:llä?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Löytyykö jostain käyrän tai taulukon muodossa tietoa siitä, miten ahtopaine muuttuu kierrosluvun myötä, kun nakutus ei rajoita painetta? Kyseessä 1987 tonnarin APC-vakiolaitteet ilman modauksia, mutta muidenkin järjestelmien data voisi olla valaisevaa. Asiasta löytyy keskustelua, mutta en ole löytänyt täsmällistä kuva- tai numerotietoa.

Tiedosta kiittäen.

tomant
tomant
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 11:40

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ei taida löytyä dataa asiasta, kun lähes sadasta lukijasta kukaan ei ole kommentoinut?

tomant
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

En mä näistä mitään ymmärrä, mutta luulisin sen ahtopaineen/kierrosluvun olevan riippuvainen monesta muustakin asiasta kuin apc:sta. Muuttujia on kuitenkin aika paljon, ilman lämpötila, bensan laatu, pakoputkisto, ilmanotto, vaihde...

Ei tuosta varmaan muutenkaan ole mitään taulukkoa edes vakio sabaan, saati sellaista joka jotenkin pätisi tuohon sinun rakennelmaan

(piti nyt jotain kommentoida etten ole se sadas ja ensimmäinen joka vain lukee tämän)
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
tomant
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 11:40

Viesti Kirjoittaja tomant »

JuHem kirjoitti:En mä näistä mitään ymmärrä, mutta luulisin sen ahtopaineen/kierrosluvun olevan riippuvainen monesta muustakin asiasta kuin apc:sta. Muuttujia on kuitenkin aika paljon, ilman lämpötila, bensan laatu, pakoputkisto, ilmanotto, vaihde...
Ymmärtääkseni APC:ssä on jonkinlainen sisäänrakennettu painekäyrä, joka mm. pudottaa painetta kun kierrokset kasvavat.
JuHem kirjoitti:Ei tuosta varmaan muutenkaan ole mitään taulukkoa edes vakio sabaan, saati sellaista joka jotenkin pätisi tuohon sinun rakennelmaan
Vakio-APC:tä tarkoitan juuri
JuHem kirjoitti:(piti nyt jotain kommentoida etten ole se sadas ja ensimmäinen joka vain lukee tämän)
Kiitos ;-)

tomant
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

En minäkään ole tuollaista tietoa nähnyt missään, vaikkakin kohtuullisen kattavat materiaalit olen aiheesta käynyt läpi.
900C -86
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Noinhan noitten kuuluisi käyttäytyä, ainakin tuollaisessa hiukan viilatussa. :)
http://personal.inet.fi/perhe/sirpa.sii ... aahdot.JPG

HMM. Rajoituttu tohon puoleentoista ihan emännän kaasujalankin takia. :D
tomant
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 11:40

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kurko kirjoitti:Noinhan noitten kuuluisi käyttäytyä, ainakin tuollaisessa hiukan viilatussa. :)
http://personal.inet.fi/perhe/sirpa.sii ... aahdot.JPG

HMM. Rajoituttu tohon puoleentoista ihan emännän kaasujalankin takia. :D
Hieno käppyrä! Minulle riittäisi pienempi maksimipaine, mutta haluaisin täyden paineen alueella alle 2000 - 5500 kierrosta.

tomant
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Herääkö APC alle 2300 kierroksen. Luulenpa, ettei maksimiahtoja vakioboxilla saa alle sen, vaikkakin ahdin sen mahdollistaisi (ainoastaan peruspaineet)?

Lähde +mutu:
http://www.900aero.com/

:?:
900C -86
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

tomant kirjoitti: Hieno käppyrä! Minulle riittäisi pienempi maksimipaine, mutta haluaisin täyden paineen alueella alle 2000 - 5500 kierrosta.

tomant
NIIH :!: noinhan ton tulis toimia, vaan kun toimii suurinpiirtein noin:

http://personal.inet.fi/perhe/sirpa.sii ... ahdot1.JPG

Vaan eihän tolla loppuosalla tossa tomaatissa pääse edes normaalilla ajolla ikinä naattimaan. :D
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kurko kirjoitti: NIIH :!: noinhan ton tulis toimia, vaan kun toimii suurinpiirtein noin:

http://personal.inet.fi/perhe/sirpa.sii ... ahdot1.JPG

Vaan eihän tolla loppuosalla tossa tomaatissa pääse edes normaalilla ajolla ikinä naattimaan. :D
Onkos noissa "stageissa" kiekkarajoitinta siirretty ylemmäs, kun pukkaa yli puolta kiloa vielä 6400+rpm? Vakiolla ainakin katkeaa laulu n. 6250rpm...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tomant
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 11:40

Viesti Kirjoittaja tomant »

ASTech kirjoitti:Herääkö APC alle 2300 kierroksen. Luulenpa, ettei maksimiahtoja vakioboxilla saa alle sen, vaikkakin ahdin sen mahdollistaisi (ainoastaan peruspaineet)?

Lähde +mutu:
http://www.900aero.com/

:?:
Voitko täsmentää? Rajoittaako APC ahtopainetta alle 2300 kierroksen? Pitääkö se paineet peruspaineen (0,4 bar?) tasolla?

tomant
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

V.J.S kirjoitti:
Onkos noissa "stageissa" kiekkarajoitinta siirretty ylemmäs, kun pukkaa yli puolta kiloa vielä 6400+rpm? Vakiolla ainakin katkeaa laulu n. 6250rpm...
Toki toki, nätisti pyörii 6800 ennen paukkumista. :D
Toki sieltä ei enään mitään kiinnostavaa löydy. :(
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

tomant kirjoitti:
ASTech kirjoitti:Herääkö APC alle 2300 kierroksen. Luulenpa, ettei maksimiahtoja vakioboxilla saa alle sen, vaikkakin ahdin sen mahdollistaisi (ainoastaan peruspaineet)?

Lähde +mutu:
http://www.900aero.com/

:?:
Voitko täsmentää? Rajoittaako APC ahtopainetta alle 2300 kierroksen? Pitääkö se paineet peruspaineen (0,4 bar?) tasolla?

tomant
Jos olisi rahkeita.

Luin vaan rivien välistä että APC testaa itsensä niillä kierroksilla. Jos nakuanturi pettää ei mennä yli peruspaineiden, kuin korkeintaan hetkellisesti. Lisäksi herkkuna on eri moottoreille tehty boxin K-potikan trimmaus. Magneettiventtiilin toimimattomuus aiheuttaa yleisimmin pelkät peruspaineet.

Samaisesta lähteestä:

". Connect the APC-valve connector and test-drive the car.

Find a long road going uphill and start to drive upwards on the fifth gear and on max 1500 RPMs.
"Floor it" and watch the APC-gauge.
If the APC-gauge rises over the middle of the yellow field when the RPM is lower than 2300 and then at aprox 2300 suddenly "falls" back to the middle of the
yellow field, there's a bad connection to the knock sensor.
The function that checks that the signal from the knock sensor is strong enough, is activated above aprox 2300 RPM. If the signal is to weak the APC-valve is
disconnected above aprox 2300 RPM.
Check the connector to the knock sensor for corrosion/oxidation. Clean the connectors. If the connectors looks like they aren't connecting good to the pins in the
knock sensor, carefully mod the connectors with a fine screwdriver to ensure good connection.
If the fault remains check the cables between the Knock sensor and the APC-box."
900C -86
Vastaa Viestiin