Nakutustunnistimien erot?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tomant
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 11:40

Nakutustunnistimien erot?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Nakutustunnistimia löytyy kahta mallia: malli, joka kiinnitetään erillisellä ruuvilla sekä suora malli, jossa kiinnitysruuvi on osa tunnistimen runkoa. Ymmärtääkseni läpiruuvattava malli on vanhempi ( ainakin vm -85 ) ja suora malli on uudempi ( ainakin vm -88 ). Mallit ovat vaihtokelpoisia ainakin kiinnitystensä osalta.

Onko näistä eri nakutustunnistimista muuta tietoa olemassa? Voiko niitä vaihtaa keskenään? Kumpaa on mielestänne parempi käyttää vm -87 mustan APC-boxin kanssa, kun APC-järjestelmää sovitellaan vieraaseen moottoriin (MB 190E 2.0 8-venttiilinen)?

Vastauksista kiittäen

tomant
Viimeksi muokannut tomant, Su Elo 27, 2006 16:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

kerroppas lisää tuosta projektista? 8O 8)
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
tomant
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 11:40

Viesti Kirjoittaja tomant »

Menee kyllä offtopicciin, mutta lisää tietoa on osoitteessa http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=38637

Projekti on suunnittelu- ja rojunkeruuvaiheessa. Tavoitteena on laittaa pieni KKK K03-turbo mersun takakonttiin (vrt. http://ststurbo.com/racing ). Tarkoitus on saada vääntöä lisää ja erityisesti alarekisteriin, huipputeho ei pääasia. Ahtoputket vedetään kabiinin läpi konehuoneeseen. Ahtoputken osaksi saattaa tulla vesi-ilma-välijäähdytin. Saabin APC suojaa nakutuksen varalta. Ahtopaineet alustavasti vakio-APC:n mukaan. APC-modaukset sitten myöhemmin, jos tarvetta on ja kaikki pelaa. Turbon öljy palautetaan koneeseen sähköisellä öljypumpulla. Automaattilaatikolla on sähkötuulettimella varustettu jäähdytin. Koneelle tulee Saabin tonnarin jäähdytin+tuuletin 80 asteen lämpökytkimellä. Alkuperäinen KE-Jetronic säilytetään samoin auton ulkonäkö. Turbotekniikka tulee pääosin takakonttiin varapyörän koteloon. Moottoriöljyn lisäjäähdytys on harkinnassa, mutta en usko tarvitsevani sitä, kun pidän vedenlämmön kurissa.

Eli tällainen pikku modaus on kiikarissa.

tomant
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

siis oikeasti takakonttiin? 8O Luulisi että siinä olisi paljon miinuspuolia noin ahtopaineiden nousun nopeuta ajatellen. Miten johdat pakokaasut konttiin ahdinta pyörittämään? 8)
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
tomant
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 11:40

Viesti Kirjoittaja tomant »

Pakoputkesta turhat vaimentimet pois ja varapyörän koteloon sisään. Varapyörällä on erillinen kotelo takakontin alla. Sieltä paluuputki ja hukkaportin putket taakse. Viive on kysymysmerkki, mutta Squiresin mukaan se ei ole ongelma, kun pitää putkien mitoituksen järkevänä. Tässä sovelluksessa ei tarvita kolmen tuuman röörejä. Automaatti tasoittaa myös ahtopaineita, kun kaasuläppää ei suljeta vaihdettaessa. Lähtö voi olla ongelmallinen, kun turbiini ottaa melko alhaalla kiinni.

tomant
tomant
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 11:40

Viesti Kirjoittaja tomant »

Aiheeseen palaten: onko jollain tietoa eri nakutustunnistimista?

tomant
tomant
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 11:40

Viesti Kirjoittaja tomant »

Taas lähenee sadan lukijan raja. Eikö kukaan tunne eri vuosimallien nakutunnistimien eroja ja vaihtokelpoisuutta?

tomant
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vastaanpa nyt jotain, vaikken varsinaiseen kysymykseen osaakaan sanoa mitään.

Kirja Saab 9000 CD uutuudet 88 mainitsee nakutusanturista "Käyttöön on otettu APC-järjestelmän uuden mallinen nakutustunnistin. Sijaintipaikka on sama kuin aikaisemmin. Kiristysmomentti 13 +- 2 Nm."

Tuolloinhan DI oli vielä erillään APC:stä, vasta seuraavana mallivuonna nuo yhdistettiin samaan DI/APC-boksiin.

EPC tuntee nakutusanturit 7568801 ja 7585755, joista jälkimmäinen on merkattu DI:n kaveriksi, ja on kuvan perusteella tuollainen ilman erillistä pulttia oleva, suoraan reikään kierrettävä.

Ensimmäisissä tonnareissa 85-86 ollut nakutusanturi 9358037 on korvattu tuolla 7568801:lla ja 8125197:lla.

Tuon läpipultilla olevan anturin kiristysmomentiksi mainitaan 20 +-5 Nm.

Tämännäköinen anturi on minun 87-tontussani, pitäisi olla tuo 7568801:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... anturi.jpg

Väittäisin, että asennus menee todennäköisimmin oikein, kun käyttää sellaista nakutusanturia, joka on ollut alkuperäisasennuksessa käytettävän boksin kanssa. Todennäköisesti siis tuo läpipulttimalli, kun boksi kuitenkin suurella todennäköisyydellä on autosta ilman DI:tä.

Kirjassa -89 korostetaan anturin oikean kiristysmomentin olevan erittäin tärkeä, jotta ohjausyksikön anturilta saama signaali olisi oikeanlainen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tomant
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 11:40

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kiitos tiedoista! Tuosta läpipultattavasta on näköjään eri muunnoksia. Minulla on sellainen malli, jossa ruuvinkannan puoleinen pinta on myös suora eikä kupera kuten kuvassasi. Erilainen kiinnitysmomentti oli myös hyvä tieto.

tomant
Vastaa Viestiin