Tarina etupään puslien vaihdosta (kuvia)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Tarina etupään puslien vaihdosta (kuvia)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jep, eli alustaprojekti eteni eilen tukivarsien ja etuvakaajan puslien vaihdolla. Periaatteessa perin simppeli homma, josta kaikkien yhteensattumien summana ja päämekaanikon tunaroinneista johtuen tulikin lähes koko päivän taistelu...

Nämä siis meni vaihtoon:

Kuva

Ensimmäinen vastoinkäyminen tulikin jo pyöriä irroitettaessa. Olivat pallonivelen vaihdossa talvella pultanneet isolla kädellä kiekot kiinni, ja Bilteman halpishylsyllä jäi yksi pultti aukaisematta...

Kuva

Siitä sitten etsimään jotain lauantaina auki olevaa pajaa auttamaan pultin kanssa...Tatti otsassa alkoi kasvaa, tosin pienenä ilona retkellä oli hemaisevan blondi-tyttönsä kanssa kiiltävän punaisella Alfa 156 2.5V6:lla ajelulla ollut kuraki*keli pitsankääntäjä, joka tuli "nöyryytettyä" Vihdintielle Rajatorpan valoista lähdettäessä :twisted:

Noniin, vasta puoltoista tuntia mennyt, ja auton keula on jo nostettu ilmaan ja etupyörät irroitettu (huomaa roikkuva etuspoileri...):

Kuva

Noniin, sitten sainkin jo tukivarren irti autosta. Tässä kohtaa mutkana matkassa olikin takapuslan tukivarteen kiinnittävä mutteri, jonka avainkoko oli 18mm...Sellaista ei tietenkään löytynyt kaverin duunipaikan varastoista (eli siis korjaamofasiliteeteistani), siispä soitin kaikki ystävät ja kylänmiehet, ja tunnin soittoruletin jälkeen sainkin jo tarvittavat työkalut apajille. Fiksuna poikana olin huomannut, että etupään alumiinivaluista yksi oli lohjennut, joten ostin pari uutta etukäteen. Ylläri olikin melkoinen, kun irroitin "ehjinä" pitämiäni valuja, ja ne kirjaimellisesti hajosi atomeiksi kosketuksesta (kts. kuva alh). Eli toiselle puolelle ei enää ehjiä valuja sitten ollukkaan...Noh, seuraavalla kerralla homma sujuukin jo kokemuksen tuomalla varmuudella :roll:

Kuva

Tässä kohtaa loppuikin sitten digistä patterit...No, loppuremontti menikin jo ihan OK, vakaajan päätymuttereita en yksinkertaisesti enää jaksanut taistella auki, joten yhdystangot jäi vaihtamatta. Ajettavuuden parantumiseen en vielä ota vankasti kantaa (ajanu n. 20km uusilla puslilla), mutta hyvältä ainakin tuntui parissa kiihautuksessa; ei vedellyt enää urissa juuri lainkaan. Apparin puoli kolkottaa yhä joustoissa (siis se, johon ei ollut ehjiä aluvaluja), syypää on joko tukivarren etukiinnitys tai uuvahtanut iskari/iskarin yläpään laakerointi. "Projekti" jatkuu iskareiden vaihdolla joku päivä jahka edellisestä olen toipunut (meni kaikkineen n. 6 tuntia tuohon operaatioon...). Lisäksi PCS:llä käyn asennuttamassa 3" downpipen, kuhan se ja takavakaajan polypuslat saapuu Sveduista :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

:D Justiinsa taiteilin kesägummit alle, iltaohjelmassa asunnonkyttäys Hyvinkään likellä. Voip olla että pitää ajella noita Tuusulan pikkuteitä puslien toimintaa testaten 8) :) Harmi vaan kun tuo nopeudenrajoitin (=emäntä) tulee mukaan :? :wink:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

jep

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

No ei muuta kun kova testi päälle..varo varjopaikkoja ettei vaan lipsahda mettähallisuksen puolelle..
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tarina etupään puslien vaihdosta (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

V.J.S kirjoitti:Jep, eli alustaprojekti eteni eilen tukivarsien ja etuvakaajan puslien vaihdolla. Periaatteessa perin simppeli homma, josta kaikkien yhteensattumien summana ja päämekaanikon tunaroinneista johtuen tulikin lähes koko päivän taistelu...


Siitä sitten etsimään jotain lauantaina auki olevaa pajaa auttamaan pultin kanssa...Tatti otsassa alkoi kasvaa, tosin pienenä ilona retkellä oli

Noniin, sitten sainkin jo tukivarren irti autosta. Tässä kohtaa mutkana matkassa olikin takapuslan tukivarteen kiinnittävä mutteri, jonka avainkoko oli 18mm...Sellaista ei tietenkään löytynyt kaverin duunipaikan varastoista (eli siis korjaamofasiliteeteistani), siispä soitin kaikki ystävät

:D
Ei tullut, naapuri, mieleen SATU-listan kurkkailu. 8O

Tässä aivan lähelläsi olisi ollut apuja.8)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Viikonlopun aikana on enemmänkin sitten purettu tonnaria, kun eilen tiputin omasta laatikon lattialle kytkimen työsylinterin vaihtoa varten. 9h siinä meni, että päästiin purkamisvaiheesta kokoamisvaiheeseen.

Aika homma se kyllä oli. Kuskinpuolen pyöränkotelo tyhjäksi kaikesta muusta kuin iskarista. Kuskinpuolen apurunko irti, startti irti ja laatikko lattialle. Saapa nähdä kauan kasaamisessa menee. Omakohtaisella kokemuksella kokoaminen on 1,5xpurkuaika, joten vielä on hupia odotettavissa.

Miten on muuten raadin mielipide siitä, että kannattaako vuotamatonta stefaa vaihtaa vauhtipyörän takaa, kun kerran on mahdollisuus siihen? Luonnollisesti kaikki kykimen osat menevät uusiksi.

ainiin, nythän ville sä tulet selkeästi TAKin ratapäiville kun sulla on uudet puslatkin? :lol:

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Stefa

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Hyvä käytäntö on uusia kaikki stefat ja tiivisteet jotka ovat noin kovan purkutyön takana. Siinä alkaa huumori loppua jos kuukauden päästä huomaa että "työmaan" paikkeilla alkaa oleen öljy/neste vuotoja :evil:
Siis kannatta uusia ja vieläpä laittaa hyvä laatuinen stefa :wink:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ei tullut, naapuri, mieleen SATU-listan kurkkailu.

Tässä aivan lähelläsi olisi ollut apuja.
Kuten sanottua, mm. päämekaanikon (=minä) tunaroinneista johtuen homma "hiukan" venähti, tunarointi numero yksi oli jättää SATU-lista kämpille. Yritin kyllä soittaa myös yhdelle lähiseudun aktiivisaabistille jonka numero oli kännyssä, mutta miekkonen ei ollut silloin luurin varressa. No, ensi kerralla taas fiksumpana :)

No ei muuta kun kova testi päälle..varo varjopaikkoja ettei vaan lipsahda mettähallisuksen puolelle..
Tiellä pysyttiin, tosin ei tullut kovin "irroiteltua", kun oli koirat takapenkillä ja emännyys vieressä...Ovat kyllä mukavia teitä ajella nuo kimurantit asfalttipätkät :D
ainiin, nythän ville sä tulet selkeästi TAKin ratapäiville kun sulla on uudet puslatkin?
:D Jepsistä, vielä kun sais uudet iskarit alle ja takajarrut parempaan iskuun, niin olen siellä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

tuomas kirjoitti:Viikonlopun aikana on enemmänkin sitten purettu tonnaria, kun eilen tiputin omasta laatikon lattialle kytkimen työsylinterin vaihtoa varten. 9h siinä meni, että päästiin purkamisvaiheesta kokoamisvaiheeseen.

Aika homma se kyllä oli. Kuskinpuolen pyöränkotelo tyhjäksi kaikesta muusta kuin iskarista. Kuskinpuolen apurunko irti, startti irti ja laatikko lattialle. Saapa nähdä kauan kasaamisessa menee. Omakohtaisella kokemuksella kokoaminen on 1,5xpurkuaika, joten vielä on hupia odotettavissa.

Miten on muuten raadin mielipide siitä, että kannattaako vuotamatonta stefaa vaihtaa vauhtipyörän takaa, kun kerran on mahdollisuus siihen? Luonnollisesti kaikki kykimen osat menevät uusiksi.

ainiin, nythän ville sä tulet selkeästi TAKin ratapäiville kun sulla on uudet puslatkin? :lol:

-tuomas-
Mä vaihdoin tossa pari viikkoa takaperin kytkimen. Tais mennä laatikon irrotukseen viitisen tuntia (startti lähtee helposti irti kun purkaa imusarjan tieltä, ainakin -92 ruiskussa). Irrottelin vielä vauhtipyörän ja kaikista peloitteluista huolimatta sen stefan. Uuden asennus onnistui öljyttynä ilman isompia ongelmia vauhtipyörän ja vanhan stefan avulla, eli käänsin vanhan stefan selälleen uutta vasten, laitoin vauhtipyörän kiinni kolmella pidemmällä pultilla ja näitä kiristelin sitten vaiheittain, kunnes uusi stefa oli paikallaan. Muusta yhteydestä luin jälkeenpäin, että stefan huulien väli kannattaisi täyttää rasvalla. Sitten vaan vauhtipyörä takasin, muista pulttien ruuvilukite ja oikea momentti!

Kasaukseen meni himpun kauemmin kun purkuun. Ekat lähdöt olikin sitten melkosta ravistusta, tasottu kyllä parissa päivässä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Noniin, on se kumma miten pienen harjoittelun jälkeen hommat sujuu sutjakammin...Tänään sain keulan ilmaan, renkaan irti (ostin voimahylsyn pyörän pulteille) ja toisen puolen tukivarren etupään alumiinivalut vaihdettua ehjiin parissa tunnissa. Niin, ja siinä ajassa tuli autokin jo pestyä :D Ja loppui muuten kolinat etupäästä ehjillä alumiinikikkareilla 8)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

V.J.S kirjoitti:Noniin, on se kumma miten pienen harjoittelun jälkeen hommat sujuu sutjakammin...Tänään sain keulan ilmaan, renkaan irti (ostin voimahylsyn pyörän pulteille) ja toisen puolen tukivarren etupään alumiinivalut vaihdettua ehjiin parissa tunnissa. Niin, ja siinä ajassa tuli autokin jo pestyä :D Ja loppui muuten kolinat etupäästä ehjillä alumiinikikkareilla 8)
Mistä hankit ne alumiinikikkareet ja mihin hintaan? Mulla on oikeapuoleinen syöpynyt tosi heikkoon kuntoon mut vasemmalla on uutta vastaavassa iskussa. Oikea nurkka sit kolahteleekin ajoittain...
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

2,3T sport kirjoitti: Mistä hankit ne alumiinikikkareet ja mihin hintaan? Mulla on oikeapuoleinen syöpynyt tosi heikkoon kuntoon mut vasemmalla on uutta vastaavassa iskussa. Oikea nurkka sit kolahteleekin ajoittain...
Motonetistä, hintaa oli karvan yli 5€/kpl.

Jos meinaat vaihdella puslia tai muuten vaan irroittaa toisenkin puolen tukivarren, kannattaa hommata kaikkiin runkokiinnityksiin uudet alumiinivalut (4kpl). Ainakin mulla hajosi atomeiksi "ehjän" näköiset valut kun niihin erehdyin koskemaan...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Noita palasia saa muuten paljon parjatulta Speedpartsilta ruostumattominakin, ovat hintansa väärti jos aikoo autoa pitää pidempään. Edelliseen sellaiset vaihdoin (vaikka en sitä sitten autokuumeen uhrina voinutkaan pitää kauempaa :D ).

Kyseessä on aika simppelit palikat jos kiinnostuneita olisi riittävästi niiden kotimaistakin valmistusta kannattaisi ehkä ajatella.

-J-
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

V.J.S kirjoitti:Noniin, on se kumma miten pienen harjoittelun jälkeen hommat sujuu sutjakammin...Tänään sain keulan ilmaan, renkaan irti (ostin voimahylsyn pyörän pulteille) ja toisen puolen tukivarren etupään alumiinivalut vaihdettua ehjiin parissa tunnissa. Niin, ja siinä ajassa tuli autokin jo pestyä :D Ja loppui muuten kolinat etupäästä ehjillä alumiinikikkareilla 8)
Itselläni oli myös sama projekti edessä viime talvena edellisen tonnarin kanssa. Hyvien neuvojen ja riittävän työkalumäärän turvin palojen vaihdosta molemmille puolille selvittiin (apumiehen kanssa) reilussa tunnissa kokonaisuudessaan. Tukivarsiahan ei tarvitse irrottaa vaan palojen vaihto onnistuu aivan niiden paikalla ollessa.

Ovat muuten katsastusmiehet tarkkoja huomaamaan alupalojen kuluneisuuden/puuttumisen. Eli jos on katsastus lähellä, kannattaa tarkistaa yli 150 tkm ajetusta tonnarista osien kunto.

Nehän tosiaan aivan murenevat käsiin ja Motonetin uudet alupalat kestänevät muutaman vuoden ennen kuin vaativat jälleen uusimista. Pitkään autoa pitävän kannattaisi tosiaan sijoittaa ruostumattomiin palikoihin.
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tuo rosteripalojen olemassaolo oli ainakin minulle uutta. Kiitoksia Jussille siitä tiedosta, pannaan korvan taakse, kunhan taas parin talven suolaliemikylvyn jälkeen alkaa palat olemaan vaihtokunnossa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pjv »

STCS:n foorumilla sanovat, että niitä ruostumattomia palikoita
ei ole enää viime syksyn jälkeen saanut Speedpartsilta. Harmi.

http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=38146


- Petteri, #507
Vastaa Viestiin