Mikä kytkin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Muistaakseni

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Muistaaksen moottorin takaa termarikotelon läheltä. Voi olla, että muistan väärin :oops:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

En löydä sit millään... :(
Olisin tarkastanut mikä kytkin minun saappiini käy kun motonet ilmoittelee että saattas olla iso kytkin.. :)
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Auton käyttöohjekirja väittäisi valmistenumeron ja moottorinumeron löytyvän näin:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... ero_95.gif

Korjaamokirjan 85-93 mukaan taas näin:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... numero.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Juu. Ei löydy mitään. Onko se merkkihuoltoon ajettava että moottorin numero selviää... V*ttu...
Kokeilin etsiä numeroa peilin ja lampun kans,onko se miten näkyvällä paikalla?
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Nyt olisi isompi kytkin

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Nyt olisi isompi kytkin paikallaan ja jopa toimii.

Vauhtipyörissä oli aika iso paino ero asetelmien ja levyjen kanssa (9.6 <-> 12.7), tosin on punnittu henkilövaakalla, joten ei mitään tarkkoja lukuja. Käynti tuntui tasottuvan ja kytkin pitää :lol: .

Eli paketti oli 2.3T:n vauhtipyörä ja Aeron kytkin. Samalla tuli vaihdettua kampiakselin stefa, parempikuntoinen pääsylinteri ja työsylinteri korjaussarjoilla varustettuna. Lisäksi samalla vaihtui pääsylinteriltä lähtevä putki/letku vaikka ei ollutkaaan vielä puhki ruostunut.

Kytkin on jopa kevyempi käyttää kuin alkuperäinen.

Aikaisemmin mainitsin vakiokytkimen kestävän viritettynä ajoa, niin riski on myös rikkoa sillä jotakin lisää. Pois otetusta levystä oli vaimennusjouset aivan löysät ja muutenkin oli hieman siipeensä saaneen oloinen 105tkm ajettuna.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Lobo_Earthworm kirjoitti:Juu. Ei löydy mitään. Onko se merkkihuoltoon ajettava että moottorin numero selviää... V*ttu...
Kokeilin etsiä numeroa peilin ja lampun kans,onko se miten näkyvällä paikalla?
Voit vapaasti jatkaa unen näkemistä sen numeron esiin saamisesta ilman teräsharjaa.

Kolmesta lohkosta olen tuon numeron kaivanut esiin ja vain yhdessä se oli pitkäkön ruosteenpoistokäsittelyn jälkeen nipin napin tunnistettavassa kunnossa.
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Ei kellään olis kuvaa lohkosta, jossa näkys numeron paikka.... ei ole niinku aavistusta vielälään mistä kohdasta alkas jynssäämään...
Termarikotelon läheltä löytäny mitään minne teräsharja mahtuisi.. :P
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

kydkin

Viesti Kirjoittaja api »

9000LPT, vaihdoitko tuohon -96 2,0t CS:n sen aeron kytkimen? Tuttu vaihto samaan pirssiin mutta -97 mallia olevaan ja sama puljailu... Mulla sama rassi ku kaverilla, mutta valmistenumeroltaan tuoreempi motti. Heitin kytkimen paikalleen "käden käänteessä" eli ei vauhtipyörän vaihtohässäkkää. Kaverilla oli mutua että jossain vaiheessa vuotta -97 vauhtipyörän koko muuttui ko. koneessa? Siis 2,0t koneissa? 2,3t ei hajuu! Onko perää? Voi ollakin, ainakin mulle sopi ja sille ei. Mulla vaan menee pian taas vaihtoon, ei oo pitoa vaikka ajattelinkin että olisi riittävästi....ja kertaalleen kajahtanut myös pääsylinteriltä lähtevä letku/putki halki. Oli varmaan orkkis?
Yamaha FZ1-N -08
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Lobo_Earthworm kirjoitti:Ei kellään olis kuvaa lohkosta, jossa näkys numeron paikka.... ei ole niinku aavistusta vielälään mistä kohdasta alkas jynssäämään...
Jos kurkistat konepellin alle niin se löytyy moottorin lohkon etummaisesta ja vasemmanpuoleisesta (oikeanpuoleinen näkökulmastasi) ja alimmaisesta ulkonemasta johon myös tulee vaihteistoa moottoriin kiinnittävä pultti. Tuosta pultin kannasta oikealle pari senttiä ja siinä se on kaiverrettuna lohkon ulkoneman päällä olevaan tasaiseen pintaan. Siinä numeron päällä lohkossa on kampiakselin asentoanturi.

Numero on kaksirivinen ja ylimmällä rivillä on moottorin tyyppi ja vaihteiston tyyppi ja alemmalla varsinainen sarjanumero. Esim:

B204E...M... tai sinnepäin
T100xxx jossa T on vuosi 1996.

Ja tuo numero on sitten ruostekerroksen alla piilossa ja ruosteenpoistonkin jälkeen näkyvyys voi olla aika heikkoa. Parhaiten siitä saa selvää valaisemalla sitä sivusta jolloin numeron pienet urat ovat varjossa ja silmä saattaa siitä jotain tunnistaakin.

Itse olen myös vaihtanut B204E CS:ään tuon tasaisen vauhtipyörän ja aeron kytkimen. Osat menivät heittämällä paikalleen. Jostakin vuoden 1997 tienoilta vauhtipyörä ja kytkin ovat muuttuneet myös kaikissa 2 litraisissa tuohon 228 milliseen versioon jonka paikalle voi pistää 240 mm levyn ja asetelman. 215 milliselle kytkimelle tarkoitettu vauhtipyörä on paksuimmasta kohdasta mitattuna 21 mm paksuinen. 228/240 milliselle kytkimelle vauhtipyörä on puolestaan samalla tavalla mitattuna 26 mm paksuinen. Tuon saattaa pystyä tarkistamaan irroittamalla moottorin ja vaihteiston välissä olevan alimman pellinpalan ja vänkäämällä jotenkin mitan vauhtipyörän päälle.

Kytkinletkusta sen verran että se ruostuu puhki hieman letkuosan jälkeen letkua kabiiniin päin seurattaessa konetilassa. Tuolla kohtaa on pieni kiinnitysklipsi apurungon pystytukeen. Jos jollakin sattuu orkkis vielä olemaan paikallaan niin kannattaisi ehkä tarkistaa tuon kunto, muuten saattaa matka katketa äkisti.
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Kiitos, ruiskuttelin kohteeseen purkillisen vp-jakaria, seuraavaksi rost-offia ja sittel meta-100 liuos päälle.... ;)
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: kydkin

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

api kirjoitti:9000LPT, vaihdoitko tuohon -96 2,0t CS:n sen aeron kytkimen? Tuttu vaihto samaan pirssiin mutta -97 mallia olevaan ja sama puljailu... Mulla sama rassi ku kaverilla, mutta valmistenumeroltaan tuoreempi motti. Heitin kytkimen paikalleen "käden käänteessä" eli ei vauhtipyörän vaihtohässäkkää. Kaverilla oli mutua että jossain vaiheessa vuotta -97 vauhtipyörän koko muuttui ko. koneessa? Siis 2,0t koneissa? 2,3t ei hajuu! Onko perää? Voi ollakin, ainakin mulle sopi ja sille ei. Mulla vaan menee pian taas vaihtoon, ei oo pitoa vaikka ajattelinkin että olisi riittävästi....ja kertaalleen kajahtanut myös pääsylinteriltä lähtevä letku/putki halki. Oli varmaan orkkis?
Kyllä vaihdoin. Vanha oli 215mm ja uusi 240mm. Toistaiseksi kytkin riittää, mutta katsotaan tulevaisuudessa, jos vaikka sais tehtyä koneen pidemmällä iskunpituudella :roll:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Mitenkäs on jos aikoo 2.3T:n (tai Aeron) kytkimen laittaa tuollaiseen vanhempaan 80 luvun tonnariin 2.0 T16 pannulla? Vaatiiko minkä osien vaihtamista vai onnistuuko ylipäätään ollenkaan?

(Nimittäin yksi kytkin vaihdettu jo kesällä...)
ysitonttu
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
Paikkakunta: Nastola/finland
Viesti:

mikä kytkin

Viesti Kirjoittaja ysitonttu »

400€ maksaisi kytkimen vaihto,eikä tahdo löytyä vaihtajia :lol:
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Eli ennen tilausta varmennukset:
1. Onko 2.3t:ssä sama vauhtipyörä kuin 2.3T:ssä?
2. Käykö 2.3t:n vm.95 vauhtipyörä minun vm.96,2.0t:hen?
3. Voinko silloin laittaa aeron levyn ja asetelman?

Jos näihin saisi vielä suomenkieliset vastaukset.. :D
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

vtp9k kirjoitti: Itse olen myös vaihtanut B204E CS:ään tuon tasaisen vauhtipyörän ja aeron kytkimen. Osat menivät heittämällä paikalleen. Jostakin vuoden 1997 tienoilta vauhtipyörä ja kytkin ovat muuttuneet myös kaikissa 2 litraisissa tuohon 228 milliseen versioon jonka paikalle voi pistää 240 mm levyn ja asetelman. 215 milliselle kytkimelle tarkoitettu vauhtipyörä on paksuimmasta kohdasta mitattuna 21 mm paksuinen. 228/240 milliselle kytkimelle vauhtipyörä on puolestaan samalla tavalla mitattuna 26 mm paksuinen. Tuon saattaa pystyä tarkistamaan irroittamalla moottorin ja vaihteiston välissä olevan alimman pellinpalan ja vänkäämällä jotenkin mitan vauhtipyörän päälle.
En ymmärrä, miten 228mm vauhtipyörään voi laittaa 240mm levyn??!! :oops:
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Vastaa Viestiin