Mikä kytkin
Muistaakseni
Muistaaksen moottorin takaa termarikotelon läheltä. Voi olla, että muistan väärin
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Auton käyttöohjekirja väittäisi valmistenumeron ja moottorinumeron löytyvän näin:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... ero_95.gif
Korjaamokirjan 85-93 mukaan taas näin:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... numero.gif
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... ero_95.gif
Korjaamokirjan 85-93 mukaan taas näin:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... numero.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Nyt olisi isompi kytkin
Nyt olisi isompi kytkin paikallaan ja jopa toimii.
Vauhtipyörissä oli aika iso paino ero asetelmien ja levyjen kanssa (9.6 <-> 12.7), tosin on punnittu henkilövaakalla, joten ei mitään tarkkoja lukuja. Käynti tuntui tasottuvan ja kytkin pitää .
Eli paketti oli 2.3T:n vauhtipyörä ja Aeron kytkin. Samalla tuli vaihdettua kampiakselin stefa, parempikuntoinen pääsylinteri ja työsylinteri korjaussarjoilla varustettuna. Lisäksi samalla vaihtui pääsylinteriltä lähtevä putki/letku vaikka ei ollutkaaan vielä puhki ruostunut.
Kytkin on jopa kevyempi käyttää kuin alkuperäinen.
Aikaisemmin mainitsin vakiokytkimen kestävän viritettynä ajoa, niin riski on myös rikkoa sillä jotakin lisää. Pois otetusta levystä oli vaimennusjouset aivan löysät ja muutenkin oli hieman siipeensä saaneen oloinen 105tkm ajettuna.
Vauhtipyörissä oli aika iso paino ero asetelmien ja levyjen kanssa (9.6 <-> 12.7), tosin on punnittu henkilövaakalla, joten ei mitään tarkkoja lukuja. Käynti tuntui tasottuvan ja kytkin pitää .
Eli paketti oli 2.3T:n vauhtipyörä ja Aeron kytkin. Samalla tuli vaihdettua kampiakselin stefa, parempikuntoinen pääsylinteri ja työsylinteri korjaussarjoilla varustettuna. Lisäksi samalla vaihtui pääsylinteriltä lähtevä putki/letku vaikka ei ollutkaaan vielä puhki ruostunut.
Kytkin on jopa kevyempi käyttää kuin alkuperäinen.
Aikaisemmin mainitsin vakiokytkimen kestävän viritettynä ajoa, niin riski on myös rikkoa sillä jotakin lisää. Pois otetusta levystä oli vaimennusjouset aivan löysät ja muutenkin oli hieman siipeensä saaneen oloinen 105tkm ajettuna.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Voit vapaasti jatkaa unen näkemistä sen numeron esiin saamisesta ilman teräsharjaa.Lobo_Earthworm kirjoitti:Juu. Ei löydy mitään. Onko se merkkihuoltoon ajettava että moottorin numero selviää... V*ttu...
Kokeilin etsiä numeroa peilin ja lampun kans,onko se miten näkyvällä paikalla?
Kolmesta lohkosta olen tuon numeron kaivanut esiin ja vain yhdessä se oli pitkäkön ruosteenpoistokäsittelyn jälkeen nipin napin tunnistettavassa kunnossa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
kydkin
9000LPT, vaihdoitko tuohon -96 2,0t CS:n sen aeron kytkimen? Tuttu vaihto samaan pirssiin mutta -97 mallia olevaan ja sama puljailu... Mulla sama rassi ku kaverilla, mutta valmistenumeroltaan tuoreempi motti. Heitin kytkimen paikalleen "käden käänteessä" eli ei vauhtipyörän vaihtohässäkkää. Kaverilla oli mutua että jossain vaiheessa vuotta -97 vauhtipyörän koko muuttui ko. koneessa? Siis 2,0t koneissa? 2,3t ei hajuu! Onko perää? Voi ollakin, ainakin mulle sopi ja sille ei. Mulla vaan menee pian taas vaihtoon, ei oo pitoa vaikka ajattelinkin että olisi riittävästi....ja kertaalleen kajahtanut myös pääsylinteriltä lähtevä letku/putki halki. Oli varmaan orkkis?
Yamaha FZ1-N -08
Jos kurkistat konepellin alle niin se löytyy moottorin lohkon etummaisesta ja vasemmanpuoleisesta (oikeanpuoleinen näkökulmastasi) ja alimmaisesta ulkonemasta johon myös tulee vaihteistoa moottoriin kiinnittävä pultti. Tuosta pultin kannasta oikealle pari senttiä ja siinä se on kaiverrettuna lohkon ulkoneman päällä olevaan tasaiseen pintaan. Siinä numeron päällä lohkossa on kampiakselin asentoanturi.Lobo_Earthworm kirjoitti:Ei kellään olis kuvaa lohkosta, jossa näkys numeron paikka.... ei ole niinku aavistusta vielälään mistä kohdasta alkas jynssäämään...
Numero on kaksirivinen ja ylimmällä rivillä on moottorin tyyppi ja vaihteiston tyyppi ja alemmalla varsinainen sarjanumero. Esim:
B204E...M... tai sinnepäin
T100xxx jossa T on vuosi 1996.
Ja tuo numero on sitten ruostekerroksen alla piilossa ja ruosteenpoistonkin jälkeen näkyvyys voi olla aika heikkoa. Parhaiten siitä saa selvää valaisemalla sitä sivusta jolloin numeron pienet urat ovat varjossa ja silmä saattaa siitä jotain tunnistaakin.
Itse olen myös vaihtanut B204E CS:ään tuon tasaisen vauhtipyörän ja aeron kytkimen. Osat menivät heittämällä paikalleen. Jostakin vuoden 1997 tienoilta vauhtipyörä ja kytkin ovat muuttuneet myös kaikissa 2 litraisissa tuohon 228 milliseen versioon jonka paikalle voi pistää 240 mm levyn ja asetelman. 215 milliselle kytkimelle tarkoitettu vauhtipyörä on paksuimmasta kohdasta mitattuna 21 mm paksuinen. 228/240 milliselle kytkimelle vauhtipyörä on puolestaan samalla tavalla mitattuna 26 mm paksuinen. Tuon saattaa pystyä tarkistamaan irroittamalla moottorin ja vaihteiston välissä olevan alimman pellinpalan ja vänkäämällä jotenkin mitan vauhtipyörän päälle.
Kytkinletkusta sen verran että se ruostuu puhki hieman letkuosan jälkeen letkua kabiiniin päin seurattaessa konetilassa. Tuolla kohtaa on pieni kiinnitysklipsi apurungon pystytukeen. Jos jollakin sattuu orkkis vielä olemaan paikallaan niin kannattaisi ehkä tarkistaa tuon kunto, muuten saattaa matka katketa äkisti.
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: kydkin
Kyllä vaihdoin. Vanha oli 215mm ja uusi 240mm. Toistaiseksi kytkin riittää, mutta katsotaan tulevaisuudessa, jos vaikka sais tehtyä koneen pidemmällä iskunpituudellaapi kirjoitti:9000LPT, vaihdoitko tuohon -96 2,0t CS:n sen aeron kytkimen? Tuttu vaihto samaan pirssiin mutta -97 mallia olevaan ja sama puljailu... Mulla sama rassi ku kaverilla, mutta valmistenumeroltaan tuoreempi motti. Heitin kytkimen paikalleen "käden käänteessä" eli ei vauhtipyörän vaihtohässäkkää. Kaverilla oli mutua että jossain vaiheessa vuotta -97 vauhtipyörän koko muuttui ko. koneessa? Siis 2,0t koneissa? 2,3t ei hajuu! Onko perää? Voi ollakin, ainakin mulle sopi ja sille ei. Mulla vaan menee pian taas vaihtoon, ei oo pitoa vaikka ajattelinkin että olisi riittävästi....ja kertaalleen kajahtanut myös pääsylinteriltä lähtevä letku/putki halki. Oli varmaan orkkis?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Turbo"
- Viestit: 233
- Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
- Paikkakunta: Nastola/finland
- Viesti:
mikä kytkin
400€ maksaisi kytkimen vaihto,eikä tahdo löytyä vaihtajia
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
jäsen:2815
Nastola
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
En ymmärrä, miten 228mm vauhtipyörään voi laittaa 240mm levyn??!!vtp9k kirjoitti: Itse olen myös vaihtanut B204E CS:ään tuon tasaisen vauhtipyörän ja aeron kytkimen. Osat menivät heittämällä paikalleen. Jostakin vuoden 1997 tienoilta vauhtipyörä ja kytkin ovat muuttuneet myös kaikissa 2 litraisissa tuohon 228 milliseen versioon jonka paikalle voi pistää 240 mm levyn ja asetelman. 215 milliselle kytkimelle tarkoitettu vauhtipyörä on paksuimmasta kohdasta mitattuna 21 mm paksuinen. 228/240 milliselle kytkimelle vauhtipyörä on puolestaan samalla tavalla mitattuna 26 mm paksuinen. Tuon saattaa pystyä tarkistamaan irroittamalla moottorin ja vaihteiston välissä olevan alimman pellinpalan ja vänkäämällä jotenkin mitan vauhtipyörän päälle.
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000