Nytpä tuli tossa tänään puotettua tuosta viri-CC:stä aski poies, (mm. nopeusmittarin anturi tippui lootan sisään, sekin vielä pitäisi onkia pois) Mutta lähinnä toinen huolestuttava juttu on. Kytkin oli täydellisesti vuorattu öljyllä. Kampiakselin stefaksi en oikein tätä usko, mutta voisikohan se olla kytkinakselista tuleva vuoto. Ja olisiko kellään vihjeitä sen korjaamiseksi ja onko ylipäätään normaali juttu tuo että ko. stefa menee?
yhden tapauksen olen nähnyt missä laatikkoöljyt tulee kytkinakselia pitkin ulos. Vuoto oli niin paha että auto piti aina parkkeerata pelkääjänpuolen eturengas reunakivetykselle ettei laatikko tiputtanut alleen.
Laatikko on nyt minulla, mutten ole tutkinut mikä tiiviste siellä vuotaa.
Kyseessä on todennäköisimmin juuri joku työsylinterin tiivisteistä. Yksi tiivistää työsylinterin laatikkoon ja toinen (akselitiiviste) taas työsylinterin ja kytkinakselin. Jompi kumpi näistä aiheuttaa öljyn pääsyn lootasta kytkinkoteloon ja siitä ulos. Molempien vaihto vaatii laatikon irroituksen(näkyy olevan jo irti) ja jos urakkaan lähtee, niin sitten kaikki välillä oleva uusiksi, niin ei tarvitse vähään aikaan aukoa.
Tuossa kuvassa numero 8 on se kytkinakselin tiiviste. Niin ja tuo kuva on 85 -> 89 tonnareihin, mutta saman tyyppinen on uudemmankin työsylinteri.
Kiitos paljon! Kyseessä on juuri vm. 86 tonnari. Eiköhän saada tosta lootasta soiva peli vielä
Vielä jos löytyisi joltakin hajotuskuvaa nopeusmittarin anturista (vaijerikäyttöinen) niin tietäisi mitä osia etsiä lootan sisältä
Ja jos joku on irrottanut askista kytkinkopan niin voisi valaista kuinka vaikea operaatio se on, tarvitseeko erikoistyökaluja yms? Kun pitäisi se anturin puolikas kaivaa tuolta pois...
Pelkkää kytkinpäätä ei saa irti vaan aski purkautuu toisesta päästään ja sitä varten laatikko pitää suurinpiirtein purkaa atomeiksi. Eli päätykannen alta vitosen ratas ja muut hilppeet ja parit akselit ym. Parempi antaa ammattilaisen tehtäväksi. Tässä kuitenkin yhdenlainen räjäytykuva laatikosta. Jos jollakulla löytyy kikka kuutonen tuon hajonneen anturin onkimiseksi laatikon sisältä, niin eiköhän sellainen jossain vaiheessa tule ilmi.
Muistaakseni vaihdoin laatikon vaihdon yhteydessä uudet tiivisteet kytkimeen (tosin scantech), joten kannattaa tarkistaa vaiheiston päälaakerien kunto. Käsittääksen voimaakin on jo pikkuisen vakiota enemmän ja ensimmäisten tonnarien laatikot eivät ole sieltä kestävimmästä päästä, tosin ei taida kestää tuoreempienkaan tonnareiden laatikot yli 300tkm .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Varsinaisessa ongelmassa en osaa auttaa, mutta jos otat sen kytkimen työsylinterin irti, niin muista, että se ei itse keskitä itseään paikoilleen, vaan pitää varmistaa, että tiiviste ja sylinteri on keskitettynä laatikkoon, muuten vuotaa nesteet/öljyt sylinterin ja laatikon välistä. Itse olen tuon virheen tehnyt ja voin sanoa, että vit***taa purkaa puoli autoa uudestaan tuollaisen virheen takia.
itse onnistuin tekemään joskus saman virheen vanhan donitsin kanssa, ja nopsamittarin anturi meni lootikkoon, kiitos! onnistuin kuitenkin tonkimaan sen takaisin jollain rautalankakoukku-härvelillä, mutta en kirveelläkään muista tarkemmin...ukolla oli siihen joku kikka kutonen ja sille se sit nousi. G-miehen kanssa samoilla linjoilla vuodosta, työsylinterin tiivisteet kimahtanut paskaksi? ehkä?
api kirjoitti:itse onnistuin tekemään joskus saman virheen vanhan donitsin kanssa, ja nopsamittarin anturi meni lootikkoon, kiitos! onnistuin kuitenkin tonkimaan sen takaisin jollain rautalankakoukku-härvelillä, mutta en kirveelläkään muista tarkemmin...ukolla oli siihen joku kikka kutonen ja sille se sit nousi. G-miehen kanssa samoilla linjoilla vuodosta, työsylinterin tiivisteet kimahtanut paskaksi? ehkä?
Joo uusi työsylinteri tiivisteineen on valmiina hyllyssä ja lootasta poski purettuna, huomenna viitosvaihde pois ja saas nähdä osaako ton vielä kasata...
tulita kuvia matkan varrelta törkeesti, jos mahdollista, että osaat väkisin niputtaa lodjun takaisin kasaan! meitsin kikka-G töissä kun saa kaikkee outoa ruuvailla ees taas..? voisko auttaa? en tiiä?
Lootan kasaus ei ole niitä helpoimpia hommia, eikä myöskään purkaminen. Tai no kaikkihan saa halutessaan purettua, mutta se kasaaminen.
Lukaisin tuossa hieman vaihdelaatikkoa käsittelevää korjaamokäsikirjaa ja suosittelen lämpimästi opukseen tutustumista ennen kuin aloitat laatikon purkamisen. Tarvitset erilaisia ulosvetäjiä, jotta saat päätykannen alta viitosen rattaan, välikotelon, ulosmenevän akselin ym poistettua. Vaikka mulla olisi työkalutkin, niin antaisin homman sellaiselle, joka tietää mitä tekee.
Elikäs vaihteiston laakereiden kunto osoittautui todella huonoksi, eli syy stefan rikkoutumiseen löytyi. Kytkinakselissa on todella iso käsin tuntuva välys laakeroinnissa. Joten kunnollinen laatikko hakusessa, pistäkäähän yv:tä jos olisi hyväkuntoista askia tallin nurkassa.