Öljyvuoto kytkimelle

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Öljyvuoto kytkimelle

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Moro tonnaristit!


Nytpä tuli tossa tänään puotettua tuosta viri-CC:stä aski poies, (mm. nopeusmittarin anturi tippui lootan sisään, sekin vielä pitäisi onkia pois) Mutta lähinnä toinen huolestuttava juttu on. Kytkin oli täydellisesti vuorattu öljyllä. Kampiakselin stefaksi en oikein tätä usko, mutta voisikohan se olla kytkinakselista tuleva vuoto. Ja olisiko kellään vihjeitä sen korjaamiseksi ja onko ylipäätään normaali juttu tuo että ko. stefa menee?

Kiitos! :wink:
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

yhden tapauksen olen nähnyt missä laatikkoöljyt tulee kytkinakselia pitkin ulos. Vuoto oli niin paha että auto piti aina parkkeerata pelkääjänpuolen eturengas reunakivetykselle ettei laatikko tiputtanut alleen.

Laatikko on nyt minulla, mutten ole tutkinut mikä tiiviste siellä vuotaa.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Joo no kyse ei ole tosiaankaan noin pahasta vuodosta nyt :)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kyseessä on todennäköisimmin juuri joku työsylinterin tiivisteistä. Yksi tiivistää työsylinterin laatikkoon ja toinen (akselitiiviste) taas työsylinterin ja kytkinakselin. Jompi kumpi näistä aiheuttaa öljyn pääsyn lootasta kytkinkoteloon ja siitä ulos. Molempien vaihto vaatii laatikon irroituksen(näkyy olevan jo irti) ja jos urakkaan lähtee, niin sitten kaikki välillä oleva uusiksi, niin ei tarvitse vähään aikaan aukoa.
Kuva

Tuossa kuvassa numero 8 on se kytkinakselin tiiviste. Niin ja tuo kuva on 85 -> 89 tonnareihin, mutta saman tyyppinen on uudemmankin työsylinteri.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Kiitos paljon! Kyseessä on juuri vm. 86 tonnari. Eiköhän saada tosta lootasta soiva peli vielä 8)

Vielä jos löytyisi joltakin hajotuskuvaa nopeusmittarin anturista (vaijerikäyttöinen) niin tietäisi mitä osia etsiä lootan sisältä :lol:

Ja jos joku on irrottanut askista kytkinkopan niin voisi valaista kuinka vaikea operaatio se on, tarvitseeko erikoistyökaluja yms? Kun pitäisi se anturin puolikas kaivaa tuolta pois...
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Pelkkää kytkinpäätä ei saa irti vaan aski purkautuu toisesta päästään ja sitä varten laatikko pitää suurinpiirtein purkaa atomeiksi. Eli päätykannen alta vitosen ratas ja muut hilppeet ja parit akselit ym. Parempi antaa ammattilaisen tehtäväksi. Tässä kuitenkin yhdenlainen räjäytykuva laatikosta. Jos jollakulla löytyy kikka kuutonen tuon hajonneen anturin onkimiseksi laatikon sisältä, niin eiköhän sellainen jossain vaiheessa tule ilmi.
Kuva

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Tarkasta akslin välykset

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Muistaakseni vaihdoin laatikon vaihdon yhteydessä uudet tiivisteet kytkimeen (tosin scantech), joten kannattaa tarkistaa vaiheiston päälaakerien kunto. Käsittääksen voimaakin on jo pikkuisen vakiota enemmän ja ensimmäisten tonnarien laatikot eivät ole sieltä kestävimmästä päästä, tosin ei taida kestää tuoreempienkaan tonnareiden laatikot yli 300tkm :roll: .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Joo ja olisiko hyviä vinkkejä kunnon tarkastamiseen?
mejole
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 08:33

Viesti Kirjoittaja mejole »

Varsinaisessa ongelmassa en osaa auttaa, mutta jos otat sen kytkimen työsylinterin irti, niin muista, että se ei itse keskitä itseään paikoilleen, vaan pitää varmistaa, että tiiviste ja sylinteri on keskitettynä laatikkoon, muuten vuotaa nesteet/öljyt sylinterin ja laatikon välistä. Itse olen tuon virheen tehnyt ja voin sanoa, että vit***taa purkaa puoli autoa uudestaan tuollaisen virheen takia.
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja api »

itse onnistuin tekemään joskus saman virheen vanhan donitsin kanssa, ja nopsamittarin anturi meni lootikkoon, kiitos! onnistuin kuitenkin tonkimaan sen takaisin jollain rautalankakoukku-härvelillä, mutta en kirveelläkään muista tarkemmin...ukolla oli siihen joku kikka kutonen ja sille se sit nousi. G-miehen kanssa samoilla linjoilla vuodosta, työsylinterin tiivisteet kimahtanut paskaksi? ehkä?
Yamaha FZ1-N -08
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

api kirjoitti:itse onnistuin tekemään joskus saman virheen vanhan donitsin kanssa, ja nopsamittarin anturi meni lootikkoon, kiitos! onnistuin kuitenkin tonkimaan sen takaisin jollain rautalankakoukku-härvelillä, mutta en kirveelläkään muista tarkemmin...ukolla oli siihen joku kikka kutonen ja sille se sit nousi. G-miehen kanssa samoilla linjoilla vuodosta, työsylinterin tiivisteet kimahtanut paskaksi? ehkä?
Joo uusi työsylinteri tiivisteineen on valmiina hyllyssä ja lootasta poski purettuna, huomenna viitosvaihde pois ja saas nähdä osaako ton vielä kasata...
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja api »

tulita kuvia matkan varrelta törkeesti, jos mahdollista, että osaat väkisin niputtaa lodjun takaisin kasaan! meitsin kikka-G töissä kun saa kaikkee outoa ruuvailla ees taas..? voisko auttaa? en tiiä?
Yamaha FZ1-N -08
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Lootan kasaus ei ole niitä helpoimpia hommia, eikä myöskään purkaminen. Tai no kaikkihan saa halutessaan purettua, mutta se kasaaminen.

Lukaisin tuossa hieman vaihdelaatikkoa käsittelevää korjaamokäsikirjaa ja suosittelen lämpimästi opukseen tutustumista ennen kuin aloitat laatikon purkamisen. Tarvitset erilaisia ulosvetäjiä, jotta saat päätykannen alta viitosen rattaan, välikotelon, ulosmenevän akselin ym poistettua. Vaikka mulla olisi työkalutkin, niin antaisin homman sellaiselle, joka tietää mitä tekee.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Huhu, alkaa hermot mennä. Hyviä vihjeitä kaivataan ulosvetäjän asettamiseen että saa revittyä tuon irti kytkinkopasta :evil: :twisted:
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Elikäs vaihteiston laakereiden kunto osoittautui todella huonoksi, eli syy stefan rikkoutumiseen löytyi. Kytkinakselissa on todella iso käsin tuntuva välys laakeroinnissa. Joten kunnollinen laatikko hakusessa, pistäkäähän yv:tä jos olisi hyväkuntoista askia tallin nurkassa.

Tai soittoa: 040-7648614
Vastaa Viestiin