Nostokohdat ja pukkien asetus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Nostokohdat ja pukkien asetus

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Hei, mistä kohdasta hallitunkilla nostetaan tonnaria? Mihinkäs kohtaa laitetaan noi pukit jotta pääsee turvallisesti alle ryömimään?

Kiitos :oops:
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Takapäästä olen nostanut normipaikoista, etupäästä alatukivarsien alta "kuppien" kohdilta.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Jaape on myös aina lisännyt auton alle vanteilla olevia renkaita, jos joku pukki pettää, ei sitten litisty alle.

Renkaat ovat sellasissa kohdissa, missä ei tehdä silloin töitä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Valmistin vesivanerilapuista oivan "adapterin" joka sopii vakioon tunkinpaikkaan napakasti, ei tarvitse hallitunkin tassulla murjoa paikkoja fituiksi. Myös etu- poikittaispalkissa koneen etupuolella on hallitunkin paikka alfamerin mukaan keskellä, siinä missä on reunoiltaan koholle prässätty reikä. Kunhan katsoo sitten että on kanssa etupalkki mistä nostaa, ettei pumppaile autoa syyläristä ylös :lol:
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Ostin tunkin jonka maksimi nostokorkeus on n385mm, saa nähdä riittääkö vai valmistanko kans adapterin, tosin pikkase paksun version.. :P
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Minuteman kirjoitti:Valmistin vesivanerilapuista oivan "adapterin" joka sopii vakioon tunkinpaikkaan napakasti, ei tarvitse hallitunkin tassulla murjoa paikkoja fituiksi.
Tällänen on hyvä välikappele tohon tunkin ja nostopaikan väliin:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ote=158200
Ei pääse lipsahtaan ja muotoutuu hyvin.

Itse olen nostanu tonttusta koko etupään apurunkon keskeltä edessä tai takapään vastaavasti koukusta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

P*skoja ne pienet "hallinosturit". Niillä ei saa madallettua autoa ylös, kun eivät mahdu alle. Niillä ei myöskään saa renkaita ilmaan keulaa nostamalla, kun tunkki nouse tarpeeksi korkealle :(
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ässä kirjoitti:P*skoja ne pienet "hallinosturit". Niillä ei saa madallettua autoa ylös, kun eivät mahdu alle. Niillä ei myöskään saa renkaita ilmaan keulaa nostamalla, kun tunkki nouse tarpeeksi korkealle :(
On tullut nähtyä jossakin myynnissä liekkikuvioin maalattu, ja matalaksi rakennettu "tuning"-nosturi juuri tuohon tarkoitukseen, piru kun ei nyt muistu mieleen missä...

Edit: Tuossahan on yksi: http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=80-7511
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mä oon käyttänyt vanhaa jääkiekkoa välikappaleena. Satuin löytämään sellaisen, joka sopi kooltaan tiiviisti Bilteman pienen hallinosturin nostopyörylään - se on kiinteästi painettuna siihen, ei kieri pois ja katoa.
Hyvin myötää ja hyvin kestää, sama kiekko lienee ollut kohta jo 10 vuotta tuossa käytössä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei tuollainen biltema-pehmustekaan hassummalta vaikuta:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ote=158200

Pikkutunkkini ei enää jaksanut nostaa tonnarin pyörää ilmaan. Vaiva parani lisäämällä öljyä.

Öljyn lisääminen ei auttanut isompaan kolmen tonnin tunkkiini, siinä on jotain häikkää venttiileissä tai tiivisteissä. Tuntuu että pumppaaminen toimii vain jos varren nostaa joka pumppauskerralla täysin pystyasentoon. Ja sehän ei onnistu kun tunkki on niin lyhytrunkoinen, että keulasta nostaessa puskuri ottaa vastaan. Yhdellä pumppauksella nousee siis hyvin vähän, vivun liikeradan yläpäässä on liikaa tyhjää. Tuon kanssa tulee toimeen kun nostaa pumpatessa varren niin ylös kuin saa ja lisäksi erikseen kädellä nostaa kädellä sen männän vielä vähän ylöspäin (reilun millin välys hahlossa). Tällöin kertapainalluksella saa tunkin nostamaan enemmän. Ominaisuus ilmestynyt pikkuhiljaa muutaman vuoden kuluessa, uutena ei ollut tuollaista ongelmaa. Voikohan tuolle tehdä mitään?

Öljyä lisäsin sylinterin päällä olevasta tulpasta niin paljon kuin sinne sain menemään. Ei kai tuohon lisäämiseen muita rituaaleja liity? Selailin kaupassa uuden vastaavantyyppisen tunkin ohjetta ja siinä mainittiin ilmaamisesta (venttiili auki pumpaten tms). Tuotakin olen kokeillut, mutta ei vaikutusta.

Tuonnäköinen tunkki:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/tunkki.jpg

Nostaa kyllä tarpeeksi korkealle ja olisi muutenkin ominaisuuksiltaan melko tyydyttävä, tosin venttiilin ohjaus vartta pyörittämällä on kehnohko, ja pikanosto-ominaisuuskin puuttuu. Maksoi Motonetissä 70 eur reilut kolme vuotta sitten, vielä saisi mielellään toimia...

Onko vinkkejä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin