Ei tuollainen biltema-pehmustekaan hassummalta vaikuta:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ote=158200
Pikkutunkkini ei enää jaksanut nostaa tonnarin pyörää ilmaan. Vaiva parani lisäämällä öljyä.
Öljyn lisääminen ei auttanut isompaan kolmen tonnin tunkkiini, siinä on jotain häikkää venttiileissä tai tiivisteissä. Tuntuu että pumppaaminen toimii vain jos varren nostaa joka pumppauskerralla täysin pystyasentoon. Ja sehän ei onnistu kun tunkki on niin lyhytrunkoinen, että keulasta nostaessa puskuri ottaa vastaan. Yhdellä pumppauksella nousee siis hyvin vähän, vivun liikeradan yläpäässä on liikaa tyhjää. Tuon kanssa tulee toimeen kun nostaa pumpatessa varren niin ylös kuin saa ja lisäksi erikseen kädellä nostaa kädellä sen männän vielä vähän ylöspäin (reilun millin välys hahlossa). Tällöin kertapainalluksella saa tunkin nostamaan enemmän. Ominaisuus ilmestynyt pikkuhiljaa muutaman vuoden kuluessa, uutena ei ollut tuollaista ongelmaa. Voikohan tuolle tehdä mitään?
Öljyä lisäsin sylinterin päällä olevasta tulpasta niin paljon kuin sinne sain menemään. Ei kai tuohon lisäämiseen muita rituaaleja liity? Selailin kaupassa uuden vastaavantyyppisen tunkin ohjetta ja siinä mainittiin ilmaamisesta (venttiili auki pumpaten tms). Tuotakin olen kokeillut, mutta ei vaikutusta.
Tuonnäköinen tunkki:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/tunkki.jpg
Nostaa kyllä tarpeeksi korkealle ja olisi muutenkin ominaisuuksiltaan melko tyydyttävä, tosin venttiilin ohjaus vartta pyörittämällä on kehnohko, ja pikanosto-ominaisuuskin puuttuu. Maksoi Motonetissä 70 eur reilut kolme vuotta sitten, vielä saisi mielellään toimia...
Onko vinkkejä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00