savuttaa
savuttaa
auto on 2.3T ja tänään rupes savuttamaan, auto on huohottanut öljyä ilmamäärämittarille asti eli voisko olla että savutus johtuu liiallisesta öljyn huohotuksesta? ennemmin ei tapahtunut näin, mutta laitoin vapaavirtaus suodattimen noin 1000km, voisko tämä lisätä huohotusta?
ennen turbon imupuolen voiteluletku vuoti hieman letkun juuresta (siis letku joka tulee venttiilikopan kannesta) mutta viikko sitten korjasin tuon, eli kaikki huohotus menee imuun.
mikä tuon huohottamisen tekee voimakkaaksi? männän renkaat? turbo? venttiili varren kumit? millä saa testattua mikä olis?
ennen turbon imupuolen voiteluletku vuoti hieman letkun juuresta (siis letku joka tulee venttiilikopan kannesta) mutta viikko sitten korjasin tuon, eli kaikki huohotus menee imuun.
mikä tuon huohottamisen tekee voimakkaaksi? männän renkaat? turbo? venttiili varren kumit? millä saa testattua mikä olis?
vapari ei oo vaihtoehto!
Vapaavirtaus-suttarilla suodattimen jälkeinen alipaine on imuputkistossa(ja huohottimessa) pienempi, joten kampikammioon muodostuva alipaine siten luonnollisestikkin pienempi.
Sitten päästäänkin arvailemaan: Onko ahdin niin väljä että kampikammion ja siten myös öljypaluun pienentynyt alipaine aiheuttaa öljyvuotoa ahtimella, vai onko huohotusjärjestelmä tai joku sen osa puhdistuksen tarpeessa, siis osittain tukkeentunut. Vaihtoehto on myös, että moottori on niin kulunut että pienentynyt kampikammion alipaine(ja siten pienempi huohottimen imu) aiheuttaa vuotoa männänrenkaiden ohi.
Kerrotko vielä, missä tilanteessa savuttaa erityisesti.. tyhjäkäynnillä, vaihdetta vaihtaessa, täysillä ahtopaineilla vai jotain muuta?
Sitten päästäänkin arvailemaan: Onko ahdin niin väljä että kampikammion ja siten myös öljypaluun pienentynyt alipaine aiheuttaa öljyvuotoa ahtimella, vai onko huohotusjärjestelmä tai joku sen osa puhdistuksen tarpeessa, siis osittain tukkeentunut. Vaihtoehto on myös, että moottori on niin kulunut että pienentynyt kampikammion alipaine(ja siten pienempi huohottimen imu) aiheuttaa vuotoa männänrenkaiden ohi.
Kerrotko vielä, missä tilanteessa savuttaa erityisesti.. tyhjäkäynnillä, vaihdetta vaihtaessa, täysillä ahtopaineilla vai jotain muuta?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Sekin on mahdollista, jos suttari on öljyttävää mallia ja öljyä on käytetty runsaasti.. jolloin voikin olla huolissaan IMM:n kunnosta seuraavana.Mimmi kirjoitti:Onneksi olkoon vain VV-suotimen kanssa. Olisikohan ihan yksinkertaisesti VV-suotimen öljy lähtenyt imuilman mukana ja...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Pistetään nyt samaan aiheeseen liittyen... Mullakin tupruttelee valakiaa savua tyhjäkäynnillä. Pahin on kaupungissa ajellessa ja liikennevaloihin pysähtyessä ja muutenki tuommosessa pikkupyörityksessä. Niin mikähän tuossa ois syynin tarpeessa?
Aloin miettiä että olisko kannentiiviste alkanu päästämään vettä männän päälle ko tuossa vehkeessä oli joku aika sitten hukkaportti jumisa ja meinasi ahtaa 0,3-0,4bar liikaa... (norm. n.1,2bar) Fuelcuttia teki ja semmosia..
Edit: Niinjuu, koko koneella on ajettu semmoset alle 60 000km, turbot sunmuut kaikki tuonverran ajettu (paitti loota mutta se nyt tuskin tähän liittyy). Vapaavirtaussudoin tuossaki on ja öljyt on vaihdettu joku 5000km sitten. Pitäskö ne laittaa uudet, jos vaikka vika on siellä? Voiko se turuttaa jos öljyä on liikaa?
Aloin miettiä että olisko kannentiiviste alkanu päästämään vettä männän päälle ko tuossa vehkeessä oli joku aika sitten hukkaportti jumisa ja meinasi ahtaa 0,3-0,4bar liikaa... (norm. n.1,2bar) Fuelcuttia teki ja semmosia..
Edit: Niinjuu, koko koneella on ajettu semmoset alle 60 000km, turbot sunmuut kaikki tuonverran ajettu (paitti loota mutta se nyt tuskin tähän liittyy). Vapaavirtaussudoin tuossaki on ja öljyt on vaihdettu joku 5000km sitten. Pitäskö ne laittaa uudet, jos vaikka vika on siellä? Voiko se turuttaa jos öljyä on liikaa?
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
mulla vähän samantapasta ongelmaa et pölläyttää reilusti sinisen väristä sauhua kun vaihtaa ja samaten moottorijarrutuksella.. mistä/miten saa testattua onko ahdin väljä..??? jos ei missäs vois olla vikkaa..?? öljyt kans just vaihettu ja millin pari meni max viivan yli.. auto on 89vm 2litran turbo..
9000itbo kirjoitti:mulla vähän samantapasta ongelmaa et pölläyttää reilusti sinisen väristä sauhua kun vaihtaa ja samaten moottorijarrutuksella.. mistä/miten saa testattua onko ahdin väljä..??? jos ei missäs vois olla vikkaa..?? öljyt kans just vaihettu ja millin pari meni max viivan yli.. auto on 89vm 2litran turbo..
Sulla on aivan varmasti ahdin loppu, moottorijarrutus hyvä tunnusmerkki siitä. Imupuolen kumiputken, kun ottaa turbosta irti niin pääsee koittamaan ahtimen välystä.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
meniskö ahdin niin äkkiä ihan paskaks suoraan sanottuna kun ohitin rekan ei pölläyttäny (en edes polkassu mitenkää kun rekalla vauhtia 50km.. ) 5km sen jälkee risteyksestä käännyin ja sillon pölläytti eikä sillonkaan edes polkasta tarvinnu..
imuputki on huohotusletkun vierestä aivan öljystä märkä ja putki tuntui olevan vähän löysässä.. ei vaan 600km ajon jälkee paljon kiinnostanu alkaa tarkemmin tutkia.. 


-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Re: savuttaa
Hohotusletkusta kyse, ei todellakaan voiteluletkustapyryro kirjoitti:ennen turbon imupuolen voiteluletku vuoti hieman letkun juuresta (siis letku joka tulee venttiilikopan kannesta) mutta viikko sitten korjasin tuon, eli kaikki huohotus menee imuun.

Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77