savuttaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pyryro
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Maalis 25, 2006 23:05
Paikkakunta: seinäjoki

savuttaa

Viesti Kirjoittaja pyryro »

auto on 2.3T ja tänään rupes savuttamaan, auto on huohottanut öljyä ilmamäärämittarille asti eli voisko olla että savutus johtuu liiallisesta öljyn huohotuksesta? ennemmin ei tapahtunut näin, mutta laitoin vapaavirtaus suodattimen noin 1000km, voisko tämä lisätä huohotusta?

ennen turbon imupuolen voiteluletku vuoti hieman letkun juuresta (siis letku joka tulee venttiilikopan kannesta) mutta viikko sitten korjasin tuon, eli kaikki huohotus menee imuun.

mikä tuon huohottamisen tekee voimakkaaksi? männän renkaat? turbo? venttiili varren kumit? millä saa testattua mikä olis?
vapari ei oo vaihtoehto!
pyryro
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Maalis 25, 2006 23:05
Paikkakunta: seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pyryro »

niin joo vaihdoin viikkositten öljyt, jos vaikuttais
vapari ei oo vaihtoehto!
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Kuinka paljon ylimääräistä öljyä laitoit myllyyn?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
pyryro
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Maalis 25, 2006 23:05
Paikkakunta: seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pyryro »

laitin sen verran mitä käskettiin...nyt laitoin vakio ilmansuodattimen kiinni-> savutus katosi... mikähän ton tekee?
vapari ei oo vaihtoehto!
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Vapaavirtaus-suttarilla suodattimen jälkeinen alipaine on imuputkistossa(ja huohottimessa) pienempi, joten kampikammioon muodostuva alipaine siten luonnollisestikkin pienempi.

Sitten päästäänkin arvailemaan: Onko ahdin niin väljä että kampikammion ja siten myös öljypaluun pienentynyt alipaine aiheuttaa öljyvuotoa ahtimella, vai onko huohotusjärjestelmä tai joku sen osa puhdistuksen tarpeessa, siis osittain tukkeentunut. Vaihtoehto on myös, että moottori on niin kulunut että pienentynyt kampikammion alipaine(ja siten pienempi huohottimen imu) aiheuttaa vuotoa männänrenkaiden ohi.

Kerrotko vielä, missä tilanteessa savuttaa erityisesti.. tyhjäkäynnillä, vaihdetta vaihtaessa, täysillä ahtopaineilla vai jotain muuta?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mimmi kirjoitti:Onneksi olkoon vain VV-suotimen kanssa. Olisikohan ihan yksinkertaisesti VV-suotimen öljy lähtenyt imuilman mukana ja...
Sekin on mahdollista, jos suttari on öljyttävää mallia ja öljyä on käytetty runsaasti.. jolloin voikin olla huolissaan IMM:n kunnosta seuraavana.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
pyryro
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Maalis 25, 2006 23:05
Paikkakunta: seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pyryro »

savutti kovassa kiihdytyksessä ja vaihdetta vaihtaessa. enpä uskois että turbo olis väljä, 20tkm ajettu garretti ja kone on 320tkm ajettu ja öljyt vaihdettu huoltokirjan mukaan 10välein.

vapari ei ollut öljyttävää mallia.
vapari ei oo vaihtoehto!
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Laitoin oman tonnarin koneeseen Liquid Moly-nimistä savutuksen poistoainetta.
Vaati yli 200 kilsan ajon ja savutus on nyt muistoa vain.
Siis tuo aine toimii.

Seuraavassa öljynvaihdossa lisään taas desin tota Molya.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Pistetään nyt samaan aiheeseen liittyen... Mullakin tupruttelee valakiaa savua tyhjäkäynnillä. Pahin on kaupungissa ajellessa ja liikennevaloihin pysähtyessä ja muutenki tuommosessa pikkupyörityksessä. Niin mikähän tuossa ois syynin tarpeessa?

Aloin miettiä että olisko kannentiiviste alkanu päästämään vettä männän päälle ko tuossa vehkeessä oli joku aika sitten hukkaportti jumisa ja meinasi ahtaa 0,3-0,4bar liikaa... (norm. n.1,2bar) Fuelcuttia teki ja semmosia..

Edit: Niinjuu, koko koneella on ajettu semmoset alle 60 000km, turbot sunmuut kaikki tuonverran ajettu (paitti loota mutta se nyt tuskin tähän liittyy). Vapaavirtaussudoin tuossaki on ja öljyt on vaihdettu joku 5000km sitten. Pitäskö ne laittaa uudet, jos vaikka vika on siellä? Voiko se turuttaa jos öljyä on liikaa?
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Savutuksesta kyselin minäkin viime talvena. Lopputulos oli ,että oli ilmassa ollutta kosteutta. Ei savuttanut kesällä. Mutta eiköhän ala taas tuuppaa valkoista savua ( eli vesihöyryä ) , kun lämpötila menee pakkasen puolelle.
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

mulla vähän samantapasta ongelmaa et pölläyttää reilusti sinisen väristä sauhua kun vaihtaa ja samaten moottorijarrutuksella.. mistä/miten saa testattua onko ahdin väljä..??? jos ei missäs vois olla vikkaa..?? öljyt kans just vaihettu ja millin pari meni max viivan yli.. auto on 89vm 2litran turbo..
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

9000itbo kirjoitti:mulla vähän samantapasta ongelmaa et pölläyttää reilusti sinisen väristä sauhua kun vaihtaa ja samaten moottorijarrutuksella.. mistä/miten saa testattua onko ahdin väljä..??? jos ei missäs vois olla vikkaa..?? öljyt kans just vaihettu ja millin pari meni max viivan yli.. auto on 89vm 2litran turbo..

Sulla on aivan varmasti ahdin loppu, moottorijarrutus hyvä tunnusmerkki siitä. Imupuolen kumiputken, kun ottaa turbosta irti niin pääsee koittamaan ahtimen välystä.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

meniskö ahdin niin äkkiä ihan paskaks suoraan sanottuna kun ohitin rekan ei pölläyttäny (en edes polkassu mitenkää kun rekalla vauhtia 50km.. ) 5km sen jälkee risteyksestä käännyin ja sillon pölläytti eikä sillonkaan edes polkasta tarvinnu.. :evil: imuputki on huohotusletkun vierestä aivan öljystä märkä ja putki tuntui olevan vähän löysässä.. ei vaan 600km ajon jälkee paljon kiinnostanu alkaa tarkemmin tutkia.. :(
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Re: savuttaa

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

pyryro kirjoitti:ennen turbon imupuolen voiteluletku vuoti hieman letkun juuresta (siis letku joka tulee venttiilikopan kannesta) mutta viikko sitten korjasin tuon, eli kaikki huohotus menee imuun.
Hohotusletkusta kyse, ei todellakaan voiteluletkusta :lol: ...vaikkakin taitaa sieltä jonkunverran öljyä föönille päästä, mikä ei taas liene kovin toivottavaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

mikäs saattas olla seuraava paikka mitä alkaa tutkiin kun ahin ei oo väljä ja huohotusletkust painaa öljyä ahtimelle...????? :evil:
Vastaa Viestiin