Kysymyksiä etujarrurempasta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Kysymyksiä etujarrurempasta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Aloittelen tuossa kohta ( kunhan saan rauhottavat kahvit vedettyä ) tonnarin etujarruremonttia. Ongelmaa mielessäni aiheuttaa levyyn kulunut todella syvä ura yhdistettynä jumittuneisiin mäntiin. Eli, en oletettavasti saa sillä perinteisellä " paina rukarilla sisempi pala männän kanssa sisään " operaatiolla tuota mäntää liikkumaan. Avaamalla satulan kannakkeen 19mm pultit , ei tietenkään lähde koko paketti pois, koska palat ottavat kiinni niihin levyn uriin. Vinkkejä poistoon ??? Toinen juttu on sitten männän poistaminen sylinteristä jotta saan hiottua ruosteet pois ja laitettua uudet tiivisteet. Lähteekö mäntä ihan vetämällä pois sylinteristä, vai toimiiko se vanha " paina jarrua " konsti ? Mitäs tuolta männän sisältä löytyy ? Eli mistä kohtaa ne vaihdettavat tiivisteet löytyvät ?

EDITTIÄ: MIKSI ihmeessä ne pienet torx pultit pitäisi irrottaa? Lähteehän se koko nippu pois kun ottaa koko satulan kannakkeineen irti

No, ihan ensi pitää saada ne takuulla helvetin kovaa olevat satulan pultit auki ja mun tuurilla ne napsahtaa poikki . . .


Kaide + tämän päivän harrastus + annos pessimismiä = ei v*tuta niin paljoa


ps: Säästyi taas satanen kun Jäken delta-auto hoiti veloituksetta ilmakoneen täytön, oli 60% kylmä-aineesta hukassa. Ihmekös tuo kun sitä ilmastointia ei ole ikinä täytetty

Kaide
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

PERKELE !!! :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Nyt se myrkyn lykkäs ! Jarrulevyn kiinnityspultti ( torx ) oli niin ruosteessa että sen aukaisuyritys aiheitti vain kannan pyöristymisen . Mikäs NYT avuksi ??? Kannattaisko vaikka porata se kanta halki ???


Kaide
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Poraa vaan kanta pois. Sitten saat levyn irti. Kun levy on irti mahtuu ruuvin rippeet kietämään pois vaikka lukkopihdeillä. On aika helppo homma. Tuo ruuvin kanta on aika pieni.

Eikä ole pakko laittaa heti uutta ruuvia. Kyllä se levy pysyy sillä vanteen keskitystapilla paikoillaan.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Saman teki minullakin pari vuotta sitten.
Ei edes ollut ruosteessa, mutta niin vain pyöristyi kanta molemmilta puolilta. Ei edes yrittänyt aueta.
Poraamalla vain kanta pois. Kyllä ne levyt siellä pysyvät kun pyörän pultit kiristetään paikoilleen.
Eikä se uusi torx-ruuvi montaa euroa Saabin tiskillä maksa.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
urpoturbo
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 08:34
Paikkakunta: Kokkola

irrotus

Viesti Kirjoittaja urpoturbo »

Minä olen joskus irrottanut kiini jämähtyneen jarrusatulan männän rasvaprässin avulla , kun satula on ollut irti työpöydällä.
Eikuin sopiva rasvanippa jarruletkun liittimen paikalle ja poks mäntä ulos ja sitten huolellinen pesu ja kuivaus , sekä muut tarvittavat osat.
Saab auto isolla A.lla
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Torxruuvi lähtee parhaiten irti kun hommaa mutterimyllyyn sopivan pään ja sillä iskee auki.. Näin tein itse levyjä vaihtaessa. Toinen jolla kannattaa yrittää vois olla iskumeisseli jos haluaa ruuvit ehjänä pois.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

HUHHEI ! Kivaa hommaahan tuo taas on. Ne pelätyt satulan pultit lähti auki kivasti. Mäntä ei tahtonut mennä sisään edes puristimella, joten otin koko satulan pois jotta saa paineet pois sylinteristä. Kyllä se sitten painui sisään. Polkupyörän pumpun ja letkuvirityksen avulla tein systeemin jolla sain pumpattua mäntää ulos ja taas painettua sisään. Alkoi sitten liikkumaan kevyesti. Tuli siinä samalla putsattua ja maalattua satula :lol: No, huomis aamuna sen jumittuneen levyn kimppuun ja sitten on vielä toinen puoli.

Kaide
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tasapaino akseli kirjoitti:Torxruuvi lähtee parhaiten irti kun hommaa mutterimyllyyn sopivan pään ja sillä iskee auki.. Näin tein itse levyjä vaihtaessa. Toinen jolla kannattaa yrittää vois olla iskumeisseli jos haluaa ruuvit ehjänä pois.
Torxruuvit levyissä on AINA lähtenyt helposti kun laittaa oikeankokoisen torx-pään "ruuvari"kahvaan kiinni ja lyö sopivan pienellä lekalla sen perään pari kertaa ennen kuin yrittää auki. :idea:
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

YepYep ! Paska homma mutta tulipas tehtyä ! Heitin justiinsa 120km lenkin ja heti oli helppo todeta kulutuksen pienentyneen 2,5 l / 100km . Ai, mitenniin laahas jarrut mukamas ? Näyttäs matka-ajossa menevän 7,5 litralla , mikä on ihan kohtuullista. Edellinen " kymppi" matka ajossa pisti vähän huippasemaan !

Kyllä se torxin kanta lähti tosiaan poraamalla ihan kivasti. Oli molemmilla puolilla sama juttu, ei mitään toivoa saada auki vaikka kuinka oli oikea Kamasan työkalu

Kaide
Vastaa Viestiin