Kysymyksiä etujarrurempasta
Kysymyksiä etujarrurempasta
Aloittelen tuossa kohta ( kunhan saan rauhottavat kahvit vedettyä ) tonnarin etujarruremonttia. Ongelmaa mielessäni aiheuttaa levyyn kulunut todella syvä ura yhdistettynä jumittuneisiin mäntiin. Eli, en oletettavasti saa sillä perinteisellä " paina rukarilla sisempi pala männän kanssa sisään " operaatiolla tuota mäntää liikkumaan. Avaamalla satulan kannakkeen 19mm pultit , ei tietenkään lähde koko paketti pois, koska palat ottavat kiinni niihin levyn uriin. Vinkkejä poistoon ??? Toinen juttu on sitten männän poistaminen sylinteristä jotta saan hiottua ruosteet pois ja laitettua uudet tiivisteet. Lähteekö mäntä ihan vetämällä pois sylinteristä, vai toimiiko se vanha " paina jarrua " konsti ? Mitäs tuolta männän sisältä löytyy ? Eli mistä kohtaa ne vaihdettavat tiivisteet löytyvät ?
EDITTIÄ: MIKSI ihmeessä ne pienet torx pultit pitäisi irrottaa? Lähteehän se koko nippu pois kun ottaa koko satulan kannakkeineen irti
No, ihan ensi pitää saada ne takuulla helvetin kovaa olevat satulan pultit auki ja mun tuurilla ne napsahtaa poikki . . .
Kaide + tämän päivän harrastus + annos pessimismiä = ei v*tuta niin paljoa
ps: Säästyi taas satanen kun Jäken delta-auto hoiti veloituksetta ilmakoneen täytön, oli 60% kylmä-aineesta hukassa. Ihmekös tuo kun sitä ilmastointia ei ole ikinä täytetty
Kaide
EDITTIÄ: MIKSI ihmeessä ne pienet torx pultit pitäisi irrottaa? Lähteehän se koko nippu pois kun ottaa koko satulan kannakkeineen irti
No, ihan ensi pitää saada ne takuulla helvetin kovaa olevat satulan pultit auki ja mun tuurilla ne napsahtaa poikki . . .
Kaide + tämän päivän harrastus + annos pessimismiä = ei v*tuta niin paljoa
ps: Säästyi taas satanen kun Jäken delta-auto hoiti veloituksetta ilmakoneen täytön, oli 60% kylmä-aineesta hukassa. Ihmekös tuo kun sitä ilmastointia ei ole ikinä täytetty
Kaide
Poraa vaan kanta pois. Sitten saat levyn irti. Kun levy on irti mahtuu ruuvin rippeet kietämään pois vaikka lukkopihdeillä. On aika helppo homma. Tuo ruuvin kanta on aika pieni.
Eikä ole pakko laittaa heti uutta ruuvia. Kyllä se levy pysyy sillä vanteen keskitystapilla paikoillaan.
Eikä ole pakko laittaa heti uutta ruuvia. Kyllä se levy pysyy sillä vanteen keskitystapilla paikoillaan.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Saman teki minullakin pari vuotta sitten.
Ei edes ollut ruosteessa, mutta niin vain pyöristyi kanta molemmilta puolilta. Ei edes yrittänyt aueta.
Poraamalla vain kanta pois. Kyllä ne levyt siellä pysyvät kun pyörän pultit kiristetään paikoilleen.
Eikä se uusi torx-ruuvi montaa euroa Saabin tiskillä maksa.
Ei edes ollut ruosteessa, mutta niin vain pyöristyi kanta molemmilta puolilta. Ei edes yrittänyt aueta.
Poraamalla vain kanta pois. Kyllä ne levyt siellä pysyvät kun pyörän pultit kiristetään paikoilleen.
Eikä se uusi torx-ruuvi montaa euroa Saabin tiskillä maksa.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
irrotus
Minä olen joskus irrottanut kiini jämähtyneen jarrusatulan männän rasvaprässin avulla , kun satula on ollut irti työpöydällä.
Eikuin sopiva rasvanippa jarruletkun liittimen paikalle ja poks mäntä ulos ja sitten huolellinen pesu ja kuivaus , sekä muut tarvittavat osat.
Eikuin sopiva rasvanippa jarruletkun liittimen paikalle ja poks mäntä ulos ja sitten huolellinen pesu ja kuivaus , sekä muut tarvittavat osat.
Saab auto isolla A.lla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
HUHHEI ! Kivaa hommaahan tuo taas on. Ne pelätyt satulan pultit lähti auki kivasti. Mäntä ei tahtonut mennä sisään edes puristimella, joten otin koko satulan pois jotta saa paineet pois sylinteristä. Kyllä se sitten painui sisään. Polkupyörän pumpun ja letkuvirityksen avulla tein systeemin jolla sain pumpattua mäntää ulos ja taas painettua sisään. Alkoi sitten liikkumaan kevyesti. Tuli siinä samalla putsattua ja maalattua satula
No, huomis aamuna sen jumittuneen levyn kimppuun ja sitten on vielä toinen puoli.
Kaide

Kaide
Torxruuvit levyissä on AINA lähtenyt helposti kun laittaa oikeankokoisen torx-pään "ruuvari"kahvaan kiinni ja lyö sopivan pienellä lekalla sen perään pari kertaa ennen kuin yrittää auki.Tasapaino akseli kirjoitti:Torxruuvi lähtee parhaiten irti kun hommaa mutterimyllyyn sopivan pään ja sillä iskee auki.. Näin tein itse levyjä vaihtaessa. Toinen jolla kannattaa yrittää vois olla iskumeisseli jos haluaa ruuvit ehjänä pois.

YepYep ! Paska homma mutta tulipas tehtyä ! Heitin justiinsa 120km lenkin ja heti oli helppo todeta kulutuksen pienentyneen 2,5 l / 100km . Ai, mitenniin laahas jarrut mukamas ? Näyttäs matka-ajossa menevän 7,5 litralla , mikä on ihan kohtuullista. Edellinen " kymppi" matka ajossa pisti vähän huippasemaan !
Kyllä se torxin kanta lähti tosiaan poraamalla ihan kivasti. Oli molemmilla puolilla sama juttu, ei mitään toivoa saada auki vaikka kuinka oli oikea Kamasan työkalu
Kaide
Kyllä se torxin kanta lähti tosiaan poraamalla ihan kivasti. Oli molemmilla puolilla sama juttu, ei mitään toivoa saada auki vaikka kuinka oli oikea Kamasan työkalu
Kaide