Välijäähdytin matalapaineturboon

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

No jospa asentajalla olisi antaa tietoa jota kaipailen..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Tasapaino akseli kirjoitti:Nostetaanpas aihetta ylös jonkin vuoden takaa.. Millainen oli asentaa cooleri matalapaineiseen? Itsellä alkamassa myös vastaava projekti ja tieto joka helpottaisi asentamista olisi tarpeeseen.
Itsellä menossa paikoilleen vanhemman mallinen cooleri. Putket jo suunniteltu alustavasti miten tulee paikoilleen. Yhdistäen vähän uutta ja vähän vanhaa. Ei näy olevan ihan Bolt on vaik onkin saabin orkkis osia.
Onko autossa ilmastointi. CS:ssä ilmastoinnin kenno tulee alapäästä kiinni välijäähdyttimeen. Jos välijäähdytintä ei ole, niin syylärissä on myös pultin reijät. Yläpäässä on kolmireikäinen kiinnike, jossa ilmastoinnin kenno pitää siirtää etummaiseen.

Vanhemman mallisessa coolerista ei ole kokemusta. Lukkopellin irroitus saattaa helpottaa tilannetta, mutta sen saa pois vain ottamalla lokasuojien pultit auki ja levittämällä niitä. Lukkopellin kiinnityspultit ovat alhaalla myös aika mielenkiintoisisa paikoissa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tasapaino akseli kirjoitti:Nostetaanpas aihetta ylös jonkin vuoden takaa.. Millainen oli asentaa cooleri matalapaineiseen? Itsellä alkamassa myös vastaava projekti ja tieto joka helpottaisi asentamista olisi tarpeeseen.
Itsellä menossa paikoilleen vanhemman mallinen cooleri. Putket jo suunniteltu alustavasti miten tulee paikoilleen. Yhdistäen vähän uutta ja vähän vanhaa. Ei näy olevan ihan Bolt on vaik onkin saabin orkkis osia.
Eikös kannattaisi hommata uudemman mallinen cooleri niin olisi enempi bolt-on?
Toi vanhan päädythän on vähän joka suuntaan isommat ja se hyöty että noita saa halvemmalla menee äkkiä ylimäärästen mutkien ja putkien ostoon, puhumattakaan työtunneista.
Ja tietty vielä se että toi vanhempi on huonompi.

Tästä aiheesta on melko monta topiikkia esim. satkuosissa.

Jos haluaa askarrella niin samahan sinne on sitten laittaa kiina-ic.

No tietenkin jokainen saa käyttää vapaa-aikansa miten parhaaksi näkee mutta suosittelisin lukeen noita vanhoja topiikkeja läpi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Trionicin mukana käsittääkseni tuli jäähy ja magneettiventtiili poistui, eli -94 ja eteenpäin.
Toi ei taida olla ihan tarkka tieto :wink: Mulla on nimittäin -93 trionic tonnari ja magneettiventtiilikin löytyy.
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

j0ne kirjoitti:
Trionicin mukana käsittääkseni tuli jäähy ja magneettiventtiili poistui, eli -94 ja eteenpäin.
Toi ei taida olla ihan tarkka tieto :wink: Mulla on nimittäin -93 trionic tonnari ja magneettiventtiilikin löytyy.
Puhe olikin 2-litraisista matalapaineturboista. :wink:
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
raiveh
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli

Viesti Kirjoittaja raiveh »

Ja onhan ollut trionic tonnareita b204S moottorilla joissa ei cooleria ole mutta magneettiventtiili löytyy (jos en täysin väärässä ole)
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

joo ei ole trioniccia eikä cooleria -93 matalapaineisissa. Konekin on kunnon B202 .. elokuun jälkeenhän on saattanut toki muuttua. Ilmastointihan tuossa karvalakissa on. Täytyy sanoa ettei olis tullut cooleria tuohon ollenkaan jos ei ois "saanu halvalla".. :lol: Ja aikaahan sitä on kun tullut muutettua maaseudun rauhaan asumaan.. :lol: Ja työkaluja on sen verran et uudet putketkin voi taivutella ihan omassa verstaassa jos ei sopivaa sattumalta ole valmiina..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Kuten jo mainittiin, kannattaa tarkistaa, että coolerille löytyy paikka "jalustassa" (muistaakseni kuskinpuoleisessa valmiina, mutta hantinpuoleisen joutui vaihtamaan) eli missä syyläri sun muut jo lepäävät. Toki olemassa olevaa voi jatkaa/modifioida, mikäli työkalut ja taito riittää. Ostamani coolerin mukana tuli kaikki tarvittavat kumiyhteet, ainoastaan kaasuläppäkotelolle menevä putki, piti hankki (löytää) ja mun tapauksessa siihen piti asentaa liitin, josta letku automaattilaatikolle. Coolerissa taitaa olla valmiiksi reiät sivuilla, jolla saa muut jäähdyttämiseen tarkoitetut kennostot niputettua, kun löytää tarpeeksi pitkät/ohuet pultit. Alakauttahan voi yrittää coolerin ujuttamista paikalle, en tiedä onko homma helpompi vai vaikeampi manuaalissa (joka sulla ilmeisti onkin). Loppukäsessä syyläri irti ja cooleri sisään. Tulee jäähdyttäjän nesteekin vaihdettua osittain samalla.
Itselleni cooleri asennettiin, eli oli vain antamassa vähemmän älykkäitä kommentteja/kysymyksiä työn aikana.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

OK! Syylärin puran poikkeen sillä tapaa olen lähössä toteuttamaan projektia. Itsekin katselin jo tuossa et puuttuu se hantin oikeanlainen korvakko. Eiköhän tuosta selvittäne kohtuudella tuosta projektista. Ainoa joka estää tänään homman aloittamisen on tuo kevät flunssa joka alkoi kalvamaan. :x
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Vastaa Viestiin