apuva.. tonnarin keula purkua

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

apuva.. tonnarin keula purkua

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

elikkäst pitäsi saada lukkopelti, cooleri, umpiot, syylari ja puskuri pois.. mistä kaikista paikoista nuo on kii ja mitä kaikkea joutuu purkaan edestä pois et pääsee esim puskurin kiinnikkeisiin käsiksi..??? homman tarkoitus on vaihtaa isompi putkisto, ahdin ja tehdä kaikki ahtoputket uusiksi ja asentaa parempi cooleri keulille, näin ollen tarttis hieman työskentely tilaa työtä helpottamaan.. samalla tarkotus tehdä vähän huoltotyötä muutenkin tuolle et olisko vinkkejä mitä olis hyvä vaihtaa/tarkistaa kun nuo edellä mainitsemani osat on irti (esim muutoin hankala päästä käsiksi)..???

ja autohan on 89vm 9000 cd 2,0i turbo..

kiitän jo etukäteen.. 8)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Puskuri on kiinni etupalkissa kahdella alakautta avattavalla pultilla, suunnilleen umpioiden ulkonurkkien alapuolella.

Etuspoileri on kiinni puskurissa, mutta jos otat alakatteet pois ja irrotat spoilerin sivut lokasuojista, spoileria ei tarvitse sen enempää irrotella, tulee puskurin mukana.

Umpioiden ulommat kiinnitykset saa avattua kun ensin irrottaa vilkut.

Jäähdytin ja cooleri on apurungon palkin kannakkeen päällä. Mahdollinen ilmastoinnin lauhdutinkenno on pultattu alakulmistaan coolerin päätyihin läpipulteilla.

Lukkopelti on kiinni lokasuojissa ja etupalkissa, maskin takana vinottaistuet ja umpioiden viereltä alasmenevien peltilipareiden alapäässä pultit.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000//pusk ... aistu2.jpg
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/letku ... age46.html

Moottorin etummainen ja takimmainenkin hydraulitukikumit on kätevä vaihtaa tuossa yhteydessä, kun keula on auki. Takimmaisen vaihtoon tosin ei isommin lisäapuja tule, jos ei ole kompressoria muutenkaan. Kansiremppakin menisi turbonvaihdon yhteydessä sujuvasti. Ja siinä samassa sitten jakopää. Tai koneenvaihto.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

jus kirjoitti:Puskuri on kiinni etupalkissa kahdella alakautta avattavalla pultilla, suunnilleen umpioiden ulkonurkkien alapuolella.

Etuspoileri on kiinni puskurissa, mutta jos otat alakatteet pois ja irrotat spoilerin sivut lokasuojista, spoileria ei tarvitse sen enempää irrotella, tulee puskurin mukana.

Umpioiden ulommat kiinnitykset saa avattua kun ensin irrottaa vilkut.

Jäähdytin ja cooleri on apurungon palkin kannakkeen päällä. Mahdollinen ilmastoinnin lauhdutinkenno on pultattu alakulmistaan coolerin päätyihin läpipulteilla.

Lukkopelti on kiinni lokasuojissa ja etupalkissa, maskin takana vinottaistuet ja umpioiden viereltä alasmenevien peltilipareiden alapäässä pultit.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000//pusk ... aistu2.jpg
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/letku ... age46.html

Moottorin etummainen ja takimmainenkin hydraulitukikumit on kätevä vaihtaa tuossa yhteydessä, kun keula on auki. Takimmaisen vaihtoon tosin ei isommin lisäapuja tule, jos ei ole kompressoria muutenkaan. Kansiremppakin menisi turbonvaihdon yhteydessä sujuvasti. Ja siinä samassa sitten jakopää. Tai koneenvaihto.
Lukkopelti lähtee mukavammin pois kun aukoo lokasuojan kiinnikkeet tuulilasille asti kaikki. Saa venytettyä niitä sivulle sen verran että sen pellin saa muljautettua sieltä alta pois. Vähän kannattaa olla tarkkana kun ne rikat meinaa helposti tipahdella ties mihkä koloihin :oops:
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

No niin,

Tässä oli oikeastaan kaikkein lähin haku toiminnolla löytynyt keskustelu.

Eli eli, Olen vaihtamassa kuskin puoleista etulokasuojaa, kun on päässyt vähän hapertumaan nykyinen CS tonnarissani.

Mistä se on kiinni, ei kai vaan pistehitsiä missään?

Näen päältä ne pultit, kun avaa konepellin. Varmasti pitää puskurin alta joitain jumissa olevia iki-ihania mutterikakkoja availla rystyset verillä, eikös?

Mitä kannattaisi samalla tehdä, kun on tuo lokasuoja sitten lopulta irti?

Kiitos

-Hessu-
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Lokasuojan yläreunan kiinnityksen lisäksi pari ruuvia takapäässä saranoiden välissä/alla ja kolme ruuvia etuspoilerin yläreunan sivussa. Tuossa näkyy spoilerin ruuvien paikat, niihin pääsee käsiksi alakautta kun irrotat alakatemuovit: http://www.saabphotos.com/gallery/Joes- ... ler?full=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Dänx Jus,

Pitää vielä löytää edullinen maalari PKS seudulta, joka laittaisi oikean värin loksuun.

Ehdotuksia?

Ei ollut paha hinta muuten loksulla 100€, täysin ruosteeton ja suora.

-H-
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Ööö... Lähteekö lokasuoja ilman puskurin irrotusta?
M89 CC ja pitäs saada toinen lokasuoja irti alaosan reiän paikkausta varten.
Ruuvit olis irrotettuna siitä vaakatasossa olevasta puskurin alahelman jatkeesta, sisälokasuojan ainakin joutuu irrottaa mutta askarruttaa tuo kun haynesin mukaan koko etupuskuri pitää irrottaa ennen lokasuojan irrotusta?
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Väärä puoli, muuten hyvä ;)
Eli siis ei tarvi kun ne alakatteet ja lokasuojan pultit irrottaa päältä ja ovitolpasta?
Joutuuko nitkuttaa eestaas vai ihan vain oven puoli vetää ulos ja sitte vetää perää kohti ettei etupuskuri pahasti naarmuta?
Ainoa ongelma saattaa olla siinä lokasuojan pyörän aukon ja etupuskurin välissä kun se alhaalla oleva ruuvi on ruostunu kiinni ja voi olla tervettä peltiäkin vielä ruosteen ympäröimänä, mutta eiköhän sen ruuvin Dremelillä saa katkottua.
Vielä kun olis muutama aurinkoisempi päivä, vaan tais jo syksy tulla sateineen :(
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Mjoo se onki useammalla ruuvilla se alahelma kiinni lokasuojassa, pitää purkaa alhaalta se vaakatasossa oleva muovilevy...
Ikävää kun ei oo tallia, ei tuolla sateessa viitti mitään alkaa tekemään.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Jesh,

Joudut sen lokasuojan puoleisen alamuovin ottamaan puskurin alta pois.
Sitten pääset käsiksi kolmeen pulttiin, joilla se lokasuoja on sieltä edestä kiinni.
Sitten, etuvilkku irti ja näet ne kaksi yleensä ihan ruosteessa olevaa mutteria.
Minulla katkesi molemmat, jouduin hommaamaan uuden puskurin "joustopalan", että sain homman siististi kasaan.
Kun kaikki on auki, niin se lokasuoja lähtee ihan nostamalla siitä. Ei tarvitse yhtään voimaa.
kasauksessa sitten muista mallata se kohdilleen, ettei ovi ota kiinni heti ja hieno maalipinta menee swiduix.

Kun otat kaarta irti, niin putsaa se todella hyvin ja laita vaikka vaseliinia sinne väliin kasauksessa. Pysyy pitkään hyvänä sitten.

Minä irroitin koko oven alla olevan alahelman, että sain hyvin ne muutamat pultit irti.

Korvasin kaikki mahdolliset pultit rosterisilla. On sitten joskus helppo avata.

Uuden lokasuojan käsittelin sisäpuolelta kotelosuojalla.

-Hessu-

PS. B&T Juvanmalmilla kuulemma maalailee useammankin klubilaisen Saabeja ja osia :D
Sieltä sain todella hyvää palvelua. Suosittelen.
Viimeksi muokannut hessu75, Ma Elo 27, 2007 06:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

hessu75 kirjoitti:Korvasin kaikki mahdolliset pultit rosterisilla. On sitten joskus helppo avata.
Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, että ei kannata pitemmän päälle, mikäli kiinnityspiste on johonkin normirautaan. Syy on se, että jalompi metalli syö vähemmän jalomman(rosteri syö eli pelti alkaa ruostua). Sinkitty on siis kuitenkin parempi vaihtoehto normaaliin autokäyttöön ja etenkin normipeltien kanssa. Alumiini voisi ehkä olla hyvä vaihtoehto myös.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Päätin olla irrottamatta niitä muoveja.
Ei vain jaksanu enää ruuvailla ku sitä reunan muovia joutu väkisin taivuttaa että sai kaikki hiekat ja kivet pois päältä ja kun ne tripodi-ruuvinvastakappaleet oli niin ruosteessa että ruuvatessa alko kiertymään muovipalan reiän ympärille. Ois kuitenki tullu enempi vahinkoa jos oisin irrottanu...
Mielessä kävi että hakis dremelin ja halkois ruuvien kannat niin että saa auki, no ehkä ens kesänä jos aurtinkoa piisaa eikä vettä sada...
Minkähän takia niitä muoveja ei oo vaikka klipsuilla kiinnitetty, hyvinhän noi muovit sais kiinni kun olis sellanen klipsu missä on mu*npää puolimilliä isompi mitä reikä toisessa kappaleessa ja painaa kiinni.
Vastaa Viestiin