ja autohan on 89vm 9000 cd 2,0i turbo..
kiitän jo etukäteen..

Lukkopelti lähtee mukavammin pois kun aukoo lokasuojan kiinnikkeet tuulilasille asti kaikki. Saa venytettyä niitä sivulle sen verran että sen pellin saa muljautettua sieltä alta pois. Vähän kannattaa olla tarkkana kun ne rikat meinaa helposti tipahdella ties mihkä koloihinjus kirjoitti:Puskuri on kiinni etupalkissa kahdella alakautta avattavalla pultilla, suunnilleen umpioiden ulkonurkkien alapuolella.
Etuspoileri on kiinni puskurissa, mutta jos otat alakatteet pois ja irrotat spoilerin sivut lokasuojista, spoileria ei tarvitse sen enempää irrotella, tulee puskurin mukana.
Umpioiden ulommat kiinnitykset saa avattua kun ensin irrottaa vilkut.
Jäähdytin ja cooleri on apurungon palkin kannakkeen päällä. Mahdollinen ilmastoinnin lauhdutinkenno on pultattu alakulmistaan coolerin päätyihin läpipulteilla.
Lukkopelti on kiinni lokasuojissa ja etupalkissa, maskin takana vinottaistuet ja umpioiden viereltä alasmenevien peltilipareiden alapäässä pultit.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000//pusk ... aistu2.jpg
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/letku ... age46.html
Moottorin etummainen ja takimmainenkin hydraulitukikumit on kätevä vaihtaa tuossa yhteydessä, kun keula on auki. Takimmaisen vaihtoon tosin ei isommin lisäapuja tule, jos ei ole kompressoria muutenkaan. Kansiremppakin menisi turbonvaihdon yhteydessä sujuvasti. Ja siinä samassa sitten jakopää. Tai koneenvaihto.
Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, että ei kannata pitemmän päälle, mikäli kiinnityspiste on johonkin normirautaan. Syy on se, että jalompi metalli syö vähemmän jalomman(rosteri syö eli pelti alkaa ruostua). Sinkitty on siis kuitenkin parempi vaihtoehto normaaliin autokäyttöön ja etenkin normipeltien kanssa. Alumiini voisi ehkä olla hyvä vaihtoehto myös.hessu75 kirjoitti:Korvasin kaikki mahdolliset pultit rosterisilla. On sitten joskus helppo avata.