Vino ratti pikkuhiljaa!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jouskari
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 19:46
Paikkakunta: espoo

Vino ratti pikkuhiljaa!!

Viesti Kirjoittaja jouskari »

Terve!

Mistä tutkia??

Homma alkoi näin että auto hylättiin katsastuksessa koska oikean puoleiset etuhelan tuennat oli käytännössä kuluneet pois.Etuhelat laitettiin, samalla raidetangon päät/alatukivarren alumiinirunkoiset kumipuslat ja aurauskulmat säädettiin, jonka jälkeen auto oli hyvä noin 2kk.
Nyt auto etenee muuten mukavasti(ei vetele ym) mutta ratti on oikealle hieman vinossa/oikealle kääntyessä pientä värinää.. on huomattu nyt kahden päivän ajan(ainakin).
Paikalla kun rattia kääntelee kuuluu pientä ääntä joka on ehkä ylä tai ala pallonivelestä?Mitä Viisaammat ehdottais???
Auto CDE vm-95 ajettu 197tkm KIITOS
9000cs 2.0t -98. Kenties vimeinen autoni, on niin hyvä!
#3478
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Vino ratti pikkuhiljaa!!

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Jousijalan ylätuenta ja sen laakeri tulee ensimmäisenä mieleen.. :?
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Vino ratti pikkuhiljaa!!

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Omassa vähän samoja vikoja. Itsellä säädettiin uudelleen samaan hintaan, kun ratti jäi "sentin" vinoon. Paria kuukautta tuossa ei kyllä mennyt vaan heti seuraavalla viikolla kävin korjauttamassa.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Vino ratti pikkuhiljaa!!

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tri-Lo kirjoitti:Jousijalan ylätuenta ja sen laakeri tulee ensimmäisenä mieleen.. :?
Ainakin täällä ylätuennat ovat seuraavaksi vaihtolistalla, kaikki muu etupään ripustuksiin liittyvä onkin jo vaihdettu. Oireina satunnainen kolahtelu ääriasentoihin käännettäessä ja ratin "asettuminen" sillointällöin aavistuksen vinoon. Ei kokemuksen mukaan leimallakaan kovin herkästi havaita juuri ylätuennan/laakeroinnin välyksiä, mutta itse havaittuna kyllä häiritsee.
jouskari
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 19:46
Paikkakunta: espoo

Re: Vino ratti pikkuhiljaa!!

Viesti Kirjoittaja jouskari »

kiitos vastauksista. täytyy tutkia. pitää sitten kertoa,kun selviää,niin muutkin osaavat etsiä.etsivähän löytää.
9000cs 2.0t -98. Kenties vimeinen autoni, on niin hyvä!
#3478
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vino ratti pikkuhiljaa!!

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Miten vaihto onnistuu? Erikoistyökaluja? Aika?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vino ratti pikkuhiljaa!!

Viesti Kirjoittaja jus »

2.3TT kirjoitti:Miten vaihto onnistuu? Erikoistyökaluja? Aika?
Jousen yläpään tuen laakerien vaihto on työvaiheiltaan ~sama kuin jousien tai iskarien vaihto. Tarvitaan jousipuristimet, mielellään ei kaikkein lyhyimmät halpispuristimet, tontun jousi on aika pitkä.

http://www.fixmysaab.com/9000/shocks/intro.asp?nsteps=3

Taka-akselin puslatkin vaikuttavat kulkusuuntaan, mutta jos pyöräkulmat on juuri mitattu ja auraukset säädetty, olisi varmaan mahdolliset ongelmat takana tulleet huomatuksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jouskari
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 19:46
Paikkakunta: espoo

Re: Vino ratti pikkuhiljaa!!

Viesti Kirjoittaja jouskari »

no niin.nyt on sitten vaihdettu jousien yläpään tuen laakeri ja alapallonivelet,ja ratti oli edelleen vinossa.sitten soitto aurauskulmasäätöliikkeeseen,ja samaan rahaan tarkistivat työnsä tuloksen ja ratti on nyt suorassa ja auto kulkee kuin juna.nyt on ainakin etupää kondiksessa,ettei ihan heti tartte sinne kajota,siis toi pojan auton,omasta ei osaa sanoa.
jus kirjoitti:
2.3TT kirjoitti:Miten vaihto onnistuu? Erikoistyökaluja? Aika?
Jousen yläpään tuen laakerien vaihto on työvaiheiltaan ~sama kuin jousien tai iskarien vaihto. Tarvitaan jousipuristimet, mielellään ei kaikkein lyhyimmät halpispuristimet, tontun jousi on aika pitkä.

http://www.fixmysaab.com/9000/shocks/intro.asp?nsteps=3

Taka-akselin puslatkin vaikuttavat kulkusuuntaan, mutta jos pyöräkulmat on juuri mitattu ja auraukset säädetty, olisi varmaan mahdolliset ongelmat takana tulleet huomatuksi.
9000cs 2.0t -98. Kenties vimeinen autoni, on niin hyvä!
#3478
Vastaa Viestiin