Moottorin nostaminen ilman taljaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Moottorin nostaminen ilman taljaa

Viesti Kirjoittaja PVI »

Tonnarista pitäis napata tasapainoakselien ketju pois ja luinkin tuolta UKT:stä vinkkejä hommaan. Kuinkas se moottorin nostaminen hallitunkin ja parrun kanssa taas onnistuikaan. Peinu oli jotain maininnut V.J.S:n projektista, mutta tuokaan linkki ei pelannut.

Eli konetta pitäisi saada ylöspäin nostettua hieman, että mahtuu öljypohja pois. Tallissa ei ole koukkua katossa, eikä ole taljaakaan. Hallitunkki löytyy kyllä ja olen joskus kuvankin sen käytöstä koneennostoon nähnyt, mutta nyt ei muistu mieleen.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Moottorin nostaminen ilman taljaa

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

PVI kirjoitti: Hallitunkki löytyy kyllä ja olen joskus kuvankin sen käytöstä koneennostoon nähnyt, mutta nyt ei muistu mieleen.
Ei tainnu olla tämä kuva, mutta mielestäni varsin havainnollistava ja kaunis kuva.

Kuva
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Moottorin nostaminen ilman taljaa

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Tollassen tein kun sitä tuntuu tarvivan aika usein :)
Mutta variaatioitahan tosta saa vaikka kuin ja pal.

Kuva
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: Moottorin nostaminen ilman taljaa

Viesti Kirjoittaja arttu »

Hane_81 kirjoitti:...mielestäni varsin havainnollistava ja kaunis kuva.

Kuva
Oletko ihan itse piirtänyt tämän? :lol:
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin nostaminen ilman taljaa

Viesti Kirjoittaja PVI »

Kiitoksia.

Nämä selventää jo tuota konstruktiota.
Ei kun hommiin... :lol:
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin nostaminen ilman taljaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Moottorin nostaminen ilman taljaa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

PVI kirjoitti: Peinu oli jotain maininnut V.J.S:n projektista, mutta tuokaan linkki ei pelannut.
Tuon projektin kuvat menivät bittien taivaaseen kun mtv3:n ilmainen kotisivutila lopetettiin :(
Mutta siis tuossa "jus:n" postaamassa linkissä homma on selvitetty kuvienkin kanssa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Moottorin nostaminen ilman taljaa

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tässä yksi kuva vaihdelaatikon irroituksesta :) Aika härdelli, mutta onnistui.

http://www.pihl.fi/panu/auto/wis/Kuva028.jpg

Tässä kone on vain tuettu tunkilla. Jos meinaa nostaa on laitettava parrun päihin vähän korotusta.

Laatikon siirtoa varten pois päin koneesta ja takaisin:
huomaapuolen metrin lauta pitkittäin parrun päällä. Kaksi sinistä putkea laudan ja parrun välissä toimivat liukulaakereina :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Re: Moottorin nostaminen ilman taljaa

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Öljypannun irroitukseen/kiinnitykseen on olemassa vaihtoehtoinenkin todnäk jopa helpompi tapa, missä ei tarvi hommata tuota parrua. Eli tunkilla kone ylös kampiakselin hihnapyörän kohdalta. Tunkin ja pyörän väliin sopiva parrunpätkä. Seikkaperäinen ohje tähän löytyy tuolta: http://www.saab9000.com/procedures/powertrain/sump.php
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Vastaa Viestiin