Termostaatin vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Tobbana kirjoitti:
Kaide kirjoitti:Miten hitossa noi Saabin termarit on noin SUSIA ????
Koska niissä on takuu. :D

-Sami
Nojoo, mutta kun en näytä olevan ainoa joka kiroaa noiden termareiden toimintaa. Nykyaikaiselle varaosateollisuudelle on siis täysin mahdotonta rakentaa toimivia komponentteja kuten mankkuvena,termari ja di kasetti. Yksikään noista komponenteista ei ole järin eksoottista avaruustiedettä sisältävää tavaraa. Tästä tuli mieleeni OT:

Miksi Mersut on niin kaliita ?

No, kun ne pitää kasata takuuaikana kokonaan uusiksi kolmeen kertaan varaosista ja varaosat ne vasta onkin kalliita !
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

M-B:n alkuperäisosat eivät ole kalliita.
Gothika
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 06:21

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Gothika »

Täytyy varmaa ottaa joku kaveri joka tietää edes hiukkasen autoista avuks kun en vielläkään tajuu et mis toi termarikotelo sijaitsee :D
900 T8 Special
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Mene rauhassa autosi luokse ja avaa konepelti. Katso syyläriä eli jäähdytintä auton etupuolelta kuskin penkin kohdalta. Siitä lähtee yläreunasta kumiletku lähes suoraan kohti kuskin penkkiä. Seuraa tätä kumiletkua ja n 80 asteen kulman jälkeen kumiletku saavuttaa moottorin ja sylinterikannen, eli sen osan moottorista, jossa on venttiilikoneisto ym. Tämän letkun päätepisteessä on termostaatti. Löytysikö nyt?

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Aikoinaan minulla oli escort:in kanssa ( vm.89 ) samanlainen ongelma.
Koneen lämpötila ei noussut normaalille tasolle ei sitten millään, oli kesä tai
talvi.
No viaksi paljastui termostaatti kotelosta lähtevä "ylivuoto" letku joka meni
syylärille takaisin kannen kuumemmalta puolelta.
Eli neste kiersi termostaatin ohi koko ajan.

Termostaatti kotelossa oli ns..vastaventtiili jonka piti estää tämä vapaakierto,
ja kuula ei toiminut jostain syystä, no tein kuulan tilalle kuristuksen ( n.1mm )
reikä, ja johan rupesi lämpötila nousemaan normaaliksi.

Mutta SAABissa ei muistaakseni ollut mitään tällaisia "ylivuoto" letkuja.
Mutta saikos sen SAABin termostaatin laitettua väärinpäin sinne koteloon, jousi
ylöspäin ( näinhän se ei toimi ) vaan jousi alaspäin.

Ja kun aikoinaan katselin tontun termaria ( 2.3T ) niin ei siinä termostaatissa
kylläkään ollut reikää siinä lätkässä niinkuin esim satkun termostaatissa oli.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja G-mies »

9000CD23T kirjoitti:Mutta saikos sen SAABin termostaatin laitettua väärinpäin sinne koteloon, jousi
ylöspäin ( näinhän se ei toimi ) vaan jousi alaspäin.
Ei saa laitettua väärin, koska kansi ei mene kiinni muuten. Muistaa vain, että se leveämmässä laipassa oleva pieni "ilmausreikä" tulee ylöspäin, kun termarin asettelee paikalleen. Termari on makaavassa asennossa sylinterikannessa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kantti
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Touko 26, 2005 14:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja kantti »

Kokemuksella eilisestä vaihto-operaatiosta, kyllä vaihto kannattaa jos vähänkin epäilee termarin toimivuutta. Tän viestiketjun alusta ohjeet paperille muistin virkistykseks ja hommiin. Ei siinä kauaa mene...
9000 CD 2,0 -95
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja jmt »

Vaihdoin itsekin uuden vähän kuumemman (89') termostaatin ja huomasin, että nuo termarin lähettyvillä olevat nesteletkut oli aika huonossa kunnossa.
Mistä niitä kannattaa kysellä?
Näin, että Motonetissä on ainakin ylä- ja alavesiletkut, mutta löytyykö myös noita pienempiä letkuja?
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Vastaa Viestiin